ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها

ماسک با نرخ مصوب

  • کد خبر: ۳۶۶۹۳
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
ماسک با نرخ مصوب
پویش مقابله با گران‌فروشی ماسک باهمکاری شهرآرا و سازمان صمت استان راه اندازی شد
به گزارش شهرآرانیوز؛ پویش «بی‌قیمت نخرید» شهرآرا را یادتان هست؟ این پویش را روزنامه مردم مشهد با همراهی سازمان صمت، تعزیرات حکومتى و اتاق اصناف مشهد برای حفظ حقوق مصرف‌کننده راه انداخت که نتایج بسیار خوبی هم داشت. بازخورد‌های این پویش به استان محدود نشد و قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانى با حمایت از آن، در نامه‌ای به سازمان‌های صمت استان‌ها، تأکید کرد که این پویش باید در همه کشور اجرا شود. باتوجه‌به نتیجه خوبی که از راه‌اندازی این پویش و همکاری بین دستگاه‌ها به دست آمد، شهرآرا تصمیم گرفت دومین پویش خود را با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت برای کالایی که این روز‌ها به یکی از نیاز‌های اصلی مردم تبدیل شده است، راه‌اندازی کند؛ پویش «ماسک با قیمت مصوب.»

کرونا که پا به جهان گذاشت، چند قلم کالا به نیاز‌های اصلی مردم اضافه کرد که مهم‌ترین آن ماسک است. هرچند نتایج تحقیقات دانشمندان درباره کووید ۱۹ مدام تغییر می‌کند، این روز‌ها کسی نیست که از ضرورت استفاده از ماسک برای حفظ سلامت خود و دیگران و همچنین جلوگیری از افزایش شیوع این ویروس نشنیده باشد. طبیعی است کالایی که ناگهان درجه اهمیتش به این اندازه زیاد شود، لقمه چربی برای افراد سودجو می‌شود. در این چند ماه هم هر بلایی، از احتکار و افزایش قیمت ناگهانی گرفته تا پیدانشدن مواد اولیه و کاهش کیفیت، بر سر این کالا آمد. اما مشکل اصلی ماسک در این روزها، فروش آن با قیمت بیشتر از نرخ مصوب است.
 
ارزش هر ماسک سه‌لایه استاندارد ۱۳۰۰ تومان تعیین شده است، اما در بیشتر مراکز توزیع با نرخی بین ۲۰۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد. همین موضوع باعث شد که شهرآرا به‌فکر راه‌اندازی پویشی با هدف آگاه‌سازی مردم از قیمت مصوب ماسک و جلوگیری از گران‌فروشی درراستای حفظ حقوق مصرف‌کننده بیفتد. براین اساس مقرر شده است درقالب پویش «ماسک با قیمت مصوب»، شهروندان، تخلفات مربوط به گران‌فروشی ماسک را با شماره‌هاى ۱۲۴ سازمان صمت و با شماره پیامک ۳۰۰۰۷۲۸۹ به شهرآرا اعلام کنند تا این موضوع پیگیرى شود.


۱۳۰۰ تومان ماسک صنعتی، ۱۵۰۰ تومان ماسک کارگاهی

جلسه رسمی آغاز فعالیت این پویش، روز گذشته با حضور محمدجواد ساعدی، سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت، مهدی مقدسی، مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت، عباس اخوان، کارشناس‌مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان‌رضوی و مسئولان مؤسسه شهرآرا، در دفتر این روزنامه برگزار و از پوستر آن رونمایی شد.
«طبق کارشناسی‌های سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌عنوان متولی، قیمت ماسک صنعتی در کارخانه ۱۰۵۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۱۳۰۰ تومان تعیین و نرخ مصوب ماسک‌های کارگاهی هم ۱۵۰۰ تومان اعلام شد.»

این سخنان، برشی از صحبت‌های سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت استان در این نشست بود. ساعدی با بیان اینکه رسانه، همراه، همکار و دیده‌بان کار عملیاتی دستگاه‌های نظارتی است، از تحلیل و بررسی این سازمان درباره شرایط و قیمت کالا‌های سلامت‌محور در دیگر کشور‌ها پس‌از شیوع ویروس کرونا گفت و ادامه داد: در شرایط پیش‌آمده، ایران توانست در حوزه تأمین نیاز کالا‌های سلامت‌محور با اقدامی جهادی، عالی عمل کند، تا جایی‌که اکنون در حوزه تولید الکل به حد اشباع رسیده‌ایم. درباره ماسک هم پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم، اما به‌دلیل محدودیت در مواد اولیه هنوز در تأمین ماسک‌های بیمارستانی به شرایط مطلوب نرسیده‌ایم. متولیان تلاش می‌کنند که مشکلات در این زمینه نیز هرچه زودتر برطرف شود.
ساعدی با اشاره به اینکه با شیوع موج دوم کرونا و اجباری‌شدن استفاده از ماسک، تعادل مطلوبی بین تولید و تقاضا نداریم، اضافه کرد: درحال حاضر ماسک در ۴ واحد رسمی استان با ظرفیت ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار عدد در روز تولید می‌شود. همچنین قیمت مصوب هر لیتر اتانول ۹۰ درصد ۱۸ هزارو ۶۰۰ تومان است که ۲ واحد تولیدی با ظرفیت ۲۰ هزار لیتر در روز مشغول ساخت آن هستند.

به گفته او در بازار کنونی اگر ۳۵ تا ۴۰ درصد به ظرفیت تولید ماسک اضافه شود، نیاز استان برطرف خواهد شد. معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان با اشاره به انجام ۱۶۰۳ بازرسی مشترک با تیم‌های تخصصی بهداشت و درمان و تعزیرات حکومتی استان در ۴ ماه گذشته و ثبت ۱۵۲ پرونده تخلف، ادامه داد: ارزش این تخلفات، هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است که به تعزیرات حکومتی ارسال شده و ۷۷ میلیارد ریال نیز که به‌صورت شکایت خصوصی بود، به شاکی برگردانده شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی پویش «ماسک با قیمت مصوب» گفت: ورود شهرآرا به این مطالبه مردمی، شایسته قدردانی است. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، از روز‌های آینده درقالب این پویش، نظارت بر روند تولید و عرضه ماسک، تشدید و نتایج آن به شهروندان اعلام خواهد شد.

ساعدی با اشاره به اینکه بازرسان سازمان صمت همچنان به نظارت مداوم بر بازار ادامه می‌دهند، گفت: در چند وقت اخیر، ۱۸ نیروی بازرسی یعنی ۳۰ درصد از نیرو‌های ما هنگام بازرسی از واحد‌های صنعتی و خدماتی، به کرونا مبتلا شدند. با این‌حال ما همچنان سعی می‌کنیم بازرسی‌ها به‌صورت مداوم ادامه یابد.
ماسک با نرخ مصوب

خوش‌فکری شهرآرا بازخورد کشوری داشت

در ادامه، مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت هم با اشاره به پویش «بی‌قیمت نخریم» گفت: این خوش‌فکری و خوش‌ذوقی که برگرفته از فکری باز و ایده‌ای خوب بود، درنهایت به یک پویش کشوری تبدیل شد. هفته گذشته سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در ویدئوکنفرانسی برای چندمین‌بار این پویش را یک طرح کشوری دانست و از دیگر استان‌ها نیز خواست که این پویش را اجرا کنند.

به گفته مهدی مقدسی، پویش «ماسک با قیمت مصوب»، ظرفیت و فرصتی خوب برای کنترل بازار ماسک در شرایط فعلی است. وی تاکید کرد: این پویش با کمک ظرفیت مردمی، بستر‌های بازگشت آرامش به بازار ماسک را فراهم می‌کند.
او ادامه داد: زمانی که عرضه از تقاضا عقب بیفتد باید به فکر مدیریت بازار باشیم و در این راستا شبکه‌ای برای شفاف‌سازی طراحی کنیم.

مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت در ادامه، میزان کشفیات در ۴ ماه گذشته را بیان کرد و افزود: یک‌میلیون عدد ماسک، ۲۱ هزار و ۷۹۳ لیتر محلول ضد‌عفونی‌کننده، ۱۲ هزارو ۲۰۰ بطری ژل و ۷۴۲۸ لیتر الکل طبی فله، کشف و به شبکه تزریق شد. همچنین ۳۵ هزار و ۹۴۱ بسته صدتایی دستکش لاتکس کشف و تحویل دانشگاه علوم پزشکی شد. این کشفیات در ۹۳۲۵ بازرسی تخصصی اقلام بهداشتی و با تشکیل ۲۳۵ پرونده قضایی به دست آمد.


افزایش رضایت مردم با اجرای پویش

کارشناس‌مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی نیز به اقدامات این سازمان از ابتدای شیوع کرونا برای کنترل بازار ماسک و اقلام بهداشتی اشاره کرد و گفت: اقدامات نظارتی ما از ابتدا با شناسایی واحد‌های موجه تولید، آغاز شد و با تلاش برای رفع کمبود کالا و تولید به اندازه نیاز ادامه یافت که نتیجه آن هم این شده که این روز‌ها در سامانه ۱۲۴ مطلبی درباره کمبود الکل و ماسک ثبت نشده است. البته درباره ماسک با افزایش نیاز در این روزها، هنوز تولید نسبت به تقاضا کم است که همه دستگاه‌های مسئول درتلاش برای رفع این مشکل هستند.

عباس اخوان با بیان اینکه «اکنون با اتفاقاتی مثل گران‌فروشی، کم‌فروشی و غیراستاندارد نبودن مواجه هستیم» افزود: پویش «ماسک با قیمت مصوب» می‌تواند در گذر از این مرحله و افزایش رضایت مردم که از هدف‌های اصلی ماست، اثرگذار باشد. امیدواریم این اقدام شهرآرا زمینه خوبی برای ایجاد آرامش در بازار فراهم کند.
در پایان این نشست پوستر پویش «ماسک با قیمت مصوب» توسط معاون بازرسی سازمان صمت استان و مدیر مسئول روزنامه شهرآرا رونمایی شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->