طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟
سرخط خبرها

گناباد و هرات خواهر خوانده می‌شوند

  • کد خبر: ۴۳۱۵۰
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
گناباد و هرات خواهر خوانده می‌شوند
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد گفت: به منظور ایجاد همبستگی انسانی و فرهنگی، طرح خواهر خواندگی شهرستان گناباد و هرات افغانستان تهیه و برای پیگیری‌های لازم به فرمانداری شهرستان تحویل داده‌ شده‌ است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حمیدرضا مهدوی مقدم ادامه داد: خواهر خواندگی پیمان همکاری بلند مدت و رسمی دو شهر است که به نیت ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی منعقد می‌شود.

 

وی ادامه داد: ویژگی‌های مشترک باستانی، تاریخی و فرهنگی حتی زبان و لهجه مردم، بین شهر هرات در کشور افغانستان و شهر گناباد در ایران باعث شد تا طرح خواهر خواندگی هرات و گناباد را با هدف همبستگی و عقد اخوت و ایجاد ارتباط سازنده بین دو شهر طراحی کنیم.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مناره‌های هرات | تشکیل کمیته اضطراری برای جلوگیری از فروپاشی مناره پنجم+ عکس


 

مهدوی مقدم افزود: هرات یکی از بزرگترین شهرهای تاریخی خراسان بزرگ بوده که به لحاظ مرکزیت سیاسی که در دوران گذشته داشته مرکزی علمی و هنری محسوب می‌شده است و هنرمندان و دانشمندان فراوانی به این شهر مهاجرت کرده و به تولید علم و هنر اشتغال داشته‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: شهرستان گناباد نیز با قدمتی ۲۵۰۰ ساله مهد دانشمندان و هنرمندانی بوده که در این شهرستان می‌زیسته‌اند و براساس مطالعات تاریخی، تعدادی از بزرگان شهرستان گناباد به هرات مهاجرت کرده و برای مدتی یا برای تمام عمر در آنجا ساکن شدند.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد ادامه داد: براساس نقل قول‌های تاریخی برای مدتی «آل کرت» که مرکزیت آن در هرات بود ولایت گناباد را نیز در دست داشت و مرکزیت هرات که یکی از چهار شهر مهم خراسان بزرگ به شمار می‌رفت در ادوار مختلف تاریخی و نزدیکی آن به شهر گناباد به لحاظ بعد مسافت هر اهل فضلی را وسوسه می‌کرد تا برای کسب علم و دانش و هنر به هرات رفته و در آنجا ساکن شود.


بیشتر بخوانید: گازرگاه هرات | چرا مردم هرات در کنار آرامگاه خواجه عبدالله بست می‌نشینند؟


مهدوی مقدم خاطرنشان کرد: از جمله مشاهیر و دانشمندان شهر گناباد که در هرات می‌زیسته‌اند می‌توان به «خواجه اختیار منشی گناباد» خوشنویس خط تعلیق، «میرزا قاسم قاسمی گنابادی» شاعر، ادیب و ریاضی‌دان، «نعیم‌الدین نعمت‌الله قاضی گناباد» از فضلا و شعرای قرن نهم هجری، «قطب‌الدین میرحاج» شاعر قرن نهم و «عمادالدین جنابذی وزیر میرزا الغ بیک» اشاره کرد.

 

وی هدف از ایجاد این طرح را ارتباط سازنده بین اصحاب فرهنگ و هنر دو شهر هرات و گناباد، ایجاد مودت و برادری بین مردم دو شهر، توسعه مبادلات فرهنگی، هنری و علمی و در راستای آن، زمینه ایجاد نمایشگاه‌های آثار هنری و ایجاد اشتغال در دو شهر گناباد و هرات همچنین تکمیل مطالعات جامعه شناختی و مطالعات فرهنگی و هنری و مبادله اطلاعات تاریخی و فرهنگی و زندگی مشاهیر دانست.


بیشتر بخوانید: از خانه تا مسجد جامع | روایت یک ساعت پیاده‌ روی در خیابان‌های هرات


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد ارتباط تجاری و بهره‌گیری از پتانسیل‌های تولیدات کشاورزی و صنعتی دو شهر و ایجاد ارتباط دانشگاهی و پل ارتباطی نخبگان بین دو شهر هرات و گناباد را از جمله سایر اهداف این طرح برشمرد و گفت: وجود نمادهای مشترک بین دو شهر هرات و گناباد، از جمله تشابه تاریخی و فرهنگی حتی زبان و لهجه، ظرفیت‌هایی است که ما را به دورنمای امیدوار کننده‌ای هدایت می‌کند.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->