معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴
سرخط خبرها

هرات معدن انگور دنیا

  • کد خبر: ۴۲۷۸۷
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
هرات معدن انگور دنیا
هرات در کنار همه جذابیت‌های تاریخی و شهری که آن را از دیگر شهرهای افغانستان مجزا می‌کند، میوه‌ای در دل خود پرورش می‌دهد که از نظر تنوع و کیفیت در جهان رقیب ندارد. این شهر ١٣٥ نوع انگور دارد و هرسال در تابستان جشنواره انگور برگزار می‌کند.

مژگان موحد | شهرآرانیوز؛ ولایت (استان) هرات، واقع در غرب جمهوری اسلامی افغانستان، هم‌جوار شهرستان تایباد جمهوری اسلامی ایران است. این شهر با داشتن انگورهای متنوع و مرغوب در جهان به «معدن انگور» افغانستان شهرت دارد.

 

تاریخچه پیدایش انگور هرات به صدها سال قبل برمی‌گردد. چنانکه می‌گویند خیام هم در نوروزنامه خود پیدایش انگور را به هرات نسبت داده و نوشته است اولین بار سیمرغ افسانه‌ای دانه انگور را در هرات به زمین انداخت.

 

نقل است که در هرات حدودا ١٣٥ نوع انگور موجود بوده، اما در بررسی‌هایی که به‌تازگی انجام شده حدود ٢٤ نوع انگور در شهر و ولسوالی‌های (شهرستان‌های) این ولایت مشاهده شده است که در بازارهای ملی و بین‌الملل عرضه می‌شود.

 

موسم انگور در هرات با درنظرداشت تنوع و گونه‌های آن متفاوت است. نوع «رَوچه» و «خلیلی» آن اواسط فصل بهار شروع به حاصل‌دهی می‌کند و انواع دیگر آن کل فصل تابستان و تا اوایل فصل پاییز حاصل‌دهی دارد.


بیشتر بخوانید: هرات شهری با ۳۶ نوع انگور | امسال ۱۴۰ هزار تن انگور در هرات برداشت می‌شود


وجود انواع گسترده این میوه شیرین و خوش‌طعم باعث شده است، برنامه‌ها و جشنواره‌های ویژه‌ای برای تولید و عرضه آن در بازارهای ملی و بین‌المللی در هرات برگزار شود که جشن انگور مهم‌ترین آن است. 6 سالی می‌شود که روستاییان برای ابراز خوشی خود از فراوانی محصولات انگورشان این جشن را برگزار می‌کنند که در واقع نمایش انواع انگور هرات است و در آن گاه انگور به شکل‌های مختلف مثلا یک کلبه و یا یک خوشه بزرگ چیده می‌شود.

 

به‌تازگی دولت هم از جشن انگور استقبال و حمایت می‌کند زیرا به واسطه این جشن ظرفیت انگور هرات بیشتر به جهان معرفی می‌شود چنان‌که سال گذشته به همین واسطه 135هزار تن انگور هرات به خارج کشور صادر شد. اما به دلیل مشکلات مختلف، هنوز گردشگران چندانی از جشن انگور استقبال نمی‌کنند و بیشتر عکس‌های آن در اینترنت دست به دست می‌شود.

 

هرات معدن انگور دنیا

 

شاید در آینده همین بهانه‌ای شود برای سفر مردم از نقاط مختلف به هرات. در این جشن به روستایی که بهترین انگور را عرضه کند جایزه می‌دهند. البته برخی معتقدند این جشن ریشه باستانی دارد و در گذشته نیز برگزار می‌شده است اما سند زیادی برای این ادعا وجود ندارد.

 

مشهورترین و محبوب‌ترین نوع این میوه در هرات انگور «لعل باقلی‌دانه» است. این انگور دارای خصوصیات منحصربه‌فردی چون کیفیت غنی غذایی، طعم شیرین، پوست نازک، بدون هسته و رنگ روشن است. لعل‌کلان‌دانه، لعل آبی، لعل سرخ، فخری سفید، فخری شصت‌عروس، کشمشی میده‌دانه (ریزدانه) و فوشنجی از انواع دیگر انگورهای هرات است.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->