صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آنچه برای شهروندان مهم است

  • کد خبر: ۸۷۵۳۶
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

شاید برای شهروندان خیلی فرق نکند چه گروه یا جریان سیاسی سر کار هستند و به اصطلاح قدرت را دراختیار دارند. برای آن‌ها مهم است که کارشان اصولی، منطبق بر قانون، در اسرع وقت، به بهترین شکل و با کمترین هزینه انجام گیرد.

اکنون انجام امور اداری شهروندان در شهرداری‌ها به خصوص در کلان شهر‌ها بدون دغدغه و به تعبیر عامیانه‌تر بدون مصیبت‌های فرسایشی بروکراسی ادارات از نگاه خیلی از آن ها، تقریبا بعید به نظر می‌رسد و از همین نظر، میزان نارضایتی دریافت کنندگان خدمات شهرداری‌ها نسبت به سایر سازمان‌های دولتی و عمومی در کشور بیشتر است؛

البته این فراوانی گاه به دلیل تنوع و تکثر خدمات شهرداری هاست یا اینکه سروکار مردم با این نهاد، بیشتر از سازمان‌های دیگر است و به همین دلیل مشکلات و کاستی‌های آن بیشتر به چشم می‌آید، ولی این واقعیت هم انکارنا پذیر است که هنوز کیفیت بخش درخورتوجهی از روند اداری و فرایند‌های جاری در سیستم مدیریت شهری تا رسیدن به نقطه استاندارد و مطلوب، فاصله زیادی دارد.

در چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت ویژگی‌های «یکپارچه، روان، دسترس پذیر و کرامت محور» در بند کالبد شهری بیان شده است. اگر قرار است این مهم در عمل تحقق یابد، هوشمندسازی فرایند‌ها و روند رفع نیاز مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون قوانین دست وپاگیر ضرورت دارد. هرشهروندی که احساس نارضایتی داشته باشد، حتی اگر این احساس از لحاظ جنبه بیرونی بجا و منطقی

هم نباشد، در فرایند اداره شهر اهمیت دارد و باید بدان پرداخته شود؛ چون اصولا فلسفه شکل گیری سازمان‌های عمومی چیزی جز خدمت حداکثری به مردم و ایجاد رفاه و آرامش برای آن‌ها نیست، پس موضوع رضایتمندی آن‌ها فارغ از سایر مسائل نیز اصالت و اهمیت دارد.

علاوه بر نکاتی که از نظر اصلاح و بهبود «تقنین، رویکرد، ساختار، راهبرد و اجرا» در سیستم مدیریت شهری برای روان سازی و کرامت محوری خدمات دهی به شهروندان باید به آن توجه شود، مقوله فرهنگ سازمانی و نگرش آحاد کارکنان در این مقوله نیز مهم است.

گاهی به دلیل سختی کار و ماهیت شبانه روزی بودند خدمات شهری، امور فرسایشی می‌شود و ناخودآگاه خدمات دهنده، این امر را به دریافت کننده خدمات انتقال می‌دهد و نتیجه آن سبب ایجاد خلل در روند خدمت رسانی و به دنبال آن بروز نارضایتی می‌شود. تازه گردانی روحی و جسمی کارکنان ابرسازمان شهرداری از طریق به کارگیری اصول علمی، آموزشی و رفاهی به صورت مستقیم در کیفیت خدمت رسانی اثرگذار است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.