اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

شهر تعاملی

  • کد خبر: ۸۹۱۵۴
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
شهر تعاملی
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

در بند «دیپلماسی شهری» چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «الگوی شهر تعاملی» بیان شده است. شهر تعاملی علاوه بر اینکه از شهروندان، شهرداری و شورای شهر تعاملی بهره‌مند است، ساختار و نرم افزار‌های ارتباطی مبتنی بر تعامل و دیپلماسی شهری و عمومی را نیز دراختیار دارد. شهر تعاملی براساس «تفکر سیستمی» شکل می‌گیرد و بر این باور استوار است که «آینده شهر حداقل به همان کاری که از این پس انجام می‌دهد و به آنچه برای آن انجام می‌شود، بستگی دارد»، از این رو با بستن مداوم شکاف بین وضعیت‌های فعلی و مطلوب، آینده شهر را شکل می‌دهد. بر این اساس، ابعاد زیر در ارتباط با شهر تعاملی ضرورت دارد:

ویژگی: شهر تعاملی در بعد ویژگی، «محتاط و توسعه گر» است؛ بدین معنا که در ارتباط با عناصر محیطی و شهری از نظر قواعد ارتباطات سیستمی، محتاط است و قابلیت خودکنترلی دارد و هم زمان به دنبال ایجاد رویکرد‌های توسعه گرایی در عرصه‌های خدمات رسانی و توسعه شهری است.
زمان: از نظر بعد زمانی، برنامه شهر تعاملی گرایش به گذشته، حال و آینده دارد. بدین معنا که هم بر حفظ هویت، تاریخ و میراث شهری از نظر قالب و محتوا تاکید دارد، هم به دنبال ایجاد زندگی مطلوب اکنون است و هم از طریق مطالعات آینده پژوهی، توان انطباق خود با نیاز‌های آینده را دارد.

دستاورد: شهر تعاملی با بهره مندی از دستاورد‌های «تجربه، ثبات و حرکت» که در قالب رویکرد‌های «واکنشی، غیرفعال و فعال» به دست آورده است، به دنبال دستاورد «خلق آینده» است. به بیان دیگر شهر تعاملی دوست ندارد به حالت قبلی برگردد، اما از آنچه هست، نیز راضی نیست و آینده پیش رو را هم راحت نمی‌پذیرد، بلکه به دنبال خلق آینده است.

مدیریت شهری باید با گذر از مفاهیم ذهنی، انتزاعی و با برنامه‌ای برای عینیت بخشیدن به مفهوم شهر تعاملی، راهکار‌های عملیاتی زیر را دنبال کند:
اول: مشارکت: در شهر تعاملی کسی نمی‌تواند برای دیگری به طور موثر برنامه ریزی کند. هرچند مدیران، مستقیم در فرایند برنامه ریزی شرکت می‌کنند و این کار از مسئولیت‌های اصلی آن هاست. افزون بر این، به همه آن‌هایی که برایشان برنامه ریزی می‌شود (شهروندان، سرمایه گذاران و ذی نفعان عرصه‌های شهری) نیز فرصت شرکت در این فرایند داده می‌شود.

دوم: مداومت و پویایی: تمام عناصر شهر تعاملی، هم حرکت وضعی مستمر دارند، هم حرکت انتقالی. به بیان ساده‌تر هم خود به صورت دائم در حال رشد و ارتقا و افزایش سطح مدیریتی و شهروندی هستند، هم در ارتباط با سایر عناصر محیطی قرار دارند، یاد می‌دهند، یاد می‌گیرند، منفعت می‌رسانند و خدمات متقابل ارائه می‌دهند.

سوم: کل نگری و هماهنگی: شهر‌ها بستر گسترده و متنوعی از خدمات هستند که گروه ها، نهادها، سازمان‌ها و آحاد مردم را شامل می‌شود. در شهر تعاملی ضمن حفظ قابلیت‌های هریک از اجزای سیستم، رویکرد جامع نگری و کل گرایی در برنامه ریزی و تنظیمساز و کار‌های هماهنگی، اهمیت فراوان دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->