۹ مصدوم در حادثه واژگونی خودرو ون در محور فریمان به تربت جام (۵ اسفند ۱۴۰۳) تیمار ۴۰۰ درخت کهنسال در مشهد تقویت خطوط عبوری و مقصد حرم تا ۴۰۰ دستگاه برای ایام نوروز ۱۴۰۴ و شب‌های قدر | سرویس‌دهی رایگان اتوبوس در شب‌های قدر و سال تحویل ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۵ اسفند ۱۴۰۳) توزیع رایگان درختان مثمر و غیرمثمر برای شهروندان مشهدی | قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد: مبلمان شهری مشهد زیباسازی می‌شود آماده‌سازی ایوان سلام در پایانه مسافربری مشهد برای نوروز ۱۴۰۴ اقدامات معاونت فرهنگی شهرداری مشهد در ایام تشییع پیکر سید حسن نصرالله هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۴ اسفند ۱۴۰۳) تقدیر از شهردار مشهدمقدس در همایش بزرگ ورزش استان شهردار مشهد: توسعه زیرساخت‌های ورزشی و حمایت از قهرمانان در دستورکار است + فیلم گرامیداشت ۱۵ هزار شهید خراسان رضوی با اهدای خون به نیابت از آنان خبر رد مصوبه مجلس در خصوص تمدید فعالیت شوراها، صحیح نیست تقدیر رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از شهرداری مشهد برای پیشبرد اهداف ملی آماده‌سازی ناوگان اتوبوسرانی مشهد برای استقبال از بهار ۱۴۰۴ مدیرکل دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد: نیازمند ایجاد مرکز داده‌های زیارت در رصدخانه شهری مشهد هستیم رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد مقدس: آثار جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۴ آماده می‌شوند ورود تاریخی قطار‌ شهری به مشهد | نگاهی به تاریخچه و شکل‌گیری یکی از پروژه‌های پرماجرای شهری رئیس مرکز آمار ایران: سرشماری نفوس و مسکن اواخر تابستان یا اوایل پاییز ۱۴۰۵ انجام می‌شود شهردار مشهد مقدس: اطلاعات دقیق و برخط به شهرداری مشهد کمک می‌کند تا خدمت رسانی بهتری انجام دهد + فیلم
سرخط خبرها

شهر ثروتمند

  • کد خبر: ۸۵۹۳۴
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
شهر ثروتمند
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

در بند سوم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «سهم بری از ثروت انباشت شده به جای سهم بری از فرصت شهروندان برای تولید ثروت»، بیان شده است. شهر متعلق به شهروندان است نه شهرداری، شورای شهر یا هر جای دیگری. بر همین اساس شهر باید هویت داشته باشد و شهروند حس تعلق به شهر.

شاید یکی از چیز‌هایی که در کشور ما شهروندان را آزار می‌دهد، این باشد که احساس می‌کنند شهرداری‌ها می‌خواهند به بهانه‌های مختلف از آن‌ها پول بگیرند تا بتوانند مستقل از اعتبارات دولتی، شهر را اداره کنند.

حتی اگر این امر واقعیت نداشته باشد، قطعا احساس ناخوشایندی است که سبب نارضایتی مردم از مدیریت شهری می‌شود. شاید بتوان یکی از چرخش‌های تحول آفرین مهم چشم انداز شورای ششم را همین موضوع دانست.

به معنای دیگر قرار است شهر ثروتمند باشد، اما نه با سهم بری از ثروت انباشته مردم. براساس این دیدگاه، باید تمام ارکان شهر ثروتمند باشند و شهرداری به سهم بری از «فرصت ایجاد ثروت» فکر کند و زمینه‌ها و بستر‌های آن را توسعه دهد.

اگر مدیریت شهری به جای چشم داشتن به ثروت مردم، در کمین فرصت‌ها برای ارزش آفرینی و ثروت آفرینی باشد، باعث می‌شود آحاد جامعه خود را در توسعه شهر سهیم و شریک بدانند و حقوق مدیریت شهری را به بهترین شکل پرداخت کنند که این مسئله برای همگان منفعت آفرین است. به عنوان مثال در مقیاس کوچک، مردم اگر فرصت و ثروت دراختیار داشته باشند، برای دریافت پروانه، حقوق شهرداری را کامل می‌پردازند و این اتفاق، هم امور آن‌ها را تسهیل می‌کند و هم شهرداری با این درآمد، فرصت خدمت رسانی بهتر و کیفی تری به مردم پیدا خواهد کرد.

در مقیاس بزرگ‌تر نیز همین روال می‌تواند ادامه داشته باشد. برای تحقق این مهم باید چند اتفاق بیفتد؛ اول اینکه شورای شهر با حذف بروکراسی‌های غیرضروری و تدوین قوانین ویژه، سبب تسهیل و تسریع سرمایه گذاری شود.

دوم عرصه مشارکت‌های اقتصادی شورا و شهرداری بسیار گسترده‌تر از گذشته فرصت‌های پیشروی مدیریت شهری را به سرمایه گذاران و مردم معرفی کنند و ضمن برقراری ارتباط ویژه، زمینه حضور آن‌ها برای ثروت آفرینی را فراهم کنند.

سوم اینکه مدیریت شهری به عنوان متولی توسعه شهر ارتباط با بانک ها، نهاد‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و مراجع دولتی مرتبط را به گونه‌ای تنظیم کند که در مسیر تحقق شهر ثروتمند برای هریک از آن‌ها جذابیت‌های خاصی به منظور نقش آفرینی در این فرایند ایجاد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->