پنجه در پنجه بحران | روایت رقابت پرشور ۱۳۰ داوطلب امداد و نجات در بوستان وکیل‌آباد مشهد + فیلم شهردار مشهد مقدس: بوستان شهربانو بسیج مشهد، گامی مهم در توسعه فضا‌های شهری ویژه بانوان و خانواده‌ها است امضای اولین تفاهم‌نامه طرح ویژه خودکفایی با سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد هوای مشهد ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۸ مهر ۱۴۰۴) آبیاری پایدار ۲۴۰ هکتار فضای سبز مشهد با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آزادی چندصدایی چطور سیمای شهر را تغییر می‌دهد؟ شهردار مشهدمقدس خبر داد: پیشرفت چشمگیر پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید فهمیده یادی از «صادق رضازاده شفق» که چند اثر مهم درباره نادرشاه دارد | تاریخی که از مشهد نوشته شد گلایه ساکنان مهدی آباد مشهد از وجود انبار‌های ضایعاتی | زندگی در جوار انبار‌های ضایعاتی هوای مشهد در وضعیت «ناسالم» برای گروه‌های حساس (۱۷ مهر ۱۴۰۴) نایب‌رئیس شورای شهر مشهد: واسطه‌گری‌های ناسالم، گردشگری سلامت مشهد را زمین‌گیر کرد شهردار مشهد مقدس: فلسفه وجودی مشهد، بر محور ولایت و امامت است | گردشگری سلامت، نیازمند سامان‌دهی و مقابله با دلالی + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: زائران مشهد باید تجربه‌ای فراتر از زیارت داشته باشند آیین رونمایی از اکوسیستم گردشگری «زیوان» شهرداری مشهد برگزار شد وزارت بهداشت در پی حذف هپاتیت C تا ۳ سال آینده والدِ آگاه، والدِ ناآگاه | باید و نباید‌های تربیت کودک از دو منظر روان‌شناختی و دینی مهاجرانی: نمایندگان حق دارند وزرا را استیضاح کنند، اما سیاسی‌کاری ممنوع اعلام نتایج دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ویژه استعدادهای درخشان آمریکا مدعی شد یک سرکرده القاعده در سوریه به هلاکت رسیده است
سرخط خبرها

پشتیبانی و سنجش؛ نیاز‌های نظام اداری

  • کد خبر: ۸۷۶۸۰
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
پشتیبانی و سنجش؛ نیاز‌های نظام اداری
سهراب صمدی‌حکاک - پژوهشگر و تحلیلگر رسانه

یک بروکراسی انعطاف‌پذیر اثربخش و کارا ضمن تقسیم کار، تدوین دستورالعمل ها، تهیه مقررات و رویه ها، تعیین شرح وظایف و حدود اختیارات، بر اقتدار قانونی منطقی مستظهر به مشروعیت نظام اداره امور عمومی دلالت دارد و فقط در صورت ناکارآمدی و غیراثربخشی ناظر بر وصف منفی فساد اداری یا کاغذبازی، کرختی و رشوه گیری می‌شود وضع موجود و متضمن تصویری گویا از ناکارآمدی و غیراثربخشی ساختار نظام اداری در مدیریت شهری.

بدیهی است که در چنین وضعیتی، حکمرانی خوب شهری نیز با یک نظام اداری توانمند منعطف، چابک و اثربخش در مسیر خیر عمومی متصور نمی‌شود.

خروجی یک نظام اداری شایسته، تحقق پذیری حاکمیت قانون و اجرای بایسته و بهنگام قواعد موضوعه است. شهروندان انتظار دارند دستگاه اداری به شیوه‌ای چابک و سریع و سهل الوصول امور آن‌ها را روی ریل قانون و نه برمبنای سلیقه و قرین با اختیار بی حساب وکتاب تمشیت کند و آن گاه که شاخص‌های حاکمیت قانون به دلیل ناتوانی دستگاه بروکراسی، وضعیت قرمز را نشان می‌دهد، بی گمان راهبرد تأمین خیر عمومی پروژه‌ای نافرجام خواهد بود.

در این حالت، بافت و ساخت ناموزون و نامنسجم نظام اداری به یکی از موانع اصلی اجرای وظایف ذاتی و قانونی و به تبع آن نارضایتی شهروندان بدل می‌شود، به نحوی که قابلیت انتقال اثر سیاست‌های کلان به سطوح خرد سیستم غیرممکن و در مسیر‌های ارتباطی میان سیاست گذاران گسل و اختلال ایجاد می‌شود که یکی از اولین پیامد‌های آن اجرانشدن سیاست هاست.

پاسخ گو و مسئولیت پذیرنبودن چنان تأثیر بدی بر فرایند اجرای قوانین نهادی برجا می‌گذارد که اجرانکردن قانون به شکلی، نظام‌مند و گسترده می‌شود و به تدریج به امری معمول و نه چندان دور از انتظار تبدیل می‌شود و حتی مقام‌های اجرایی ضرورت چندانی برای توضیح یا توجیه دلایل اجرانشدن احساس نمی‌کنند.

نظام عریض وطویل، قوانین متکثر و مقررات متعدد و مصوبات ناهمگون و پراکنده و همچنین وجود نهادها، رویه‌ها و سامانه‌های موازی و هم پوشان سبب ناکامی سیاست گذاران و قانون گذاران در تنظیم و تمشیت امور و درنهایت عدم توفیق مجموعه مدیریت شهری شده است؛

بنابراین برخوردارنبودن از انسجام، هماهنگی،  رسانایی و پاسخ گویی، اصلاحات نهادی را بیش از پیش ضرورت بخشیده و منجر به این شده است که رأس سیستم پیش از آنکه انبوهی از تکالیف سنگین و دشوار در اجرا را برعهده ساختار بگذارد، درباره ساختار بروکراسی در شهرداری تأمل کند و چاره‌ای برای انسجام و هماهنگی بیشتر بروکراسی بیندیشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->