میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد دلیل ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در ایران چیست؟
سرخط خبرها

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: گفتمان مسجد تراز اسلام است

  • کد خبر: ۱۰۰۴۶۳
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: گفتمان مسجد تراز اسلام است
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با بیان اینکه در این سال‌ها نتوانسته ایم درباره جایگاه مسجد، نقش محوری را در مسائل مختلف لحاظ کنیم، گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن پرداخته شود، گفتمان مسجد تراز اسلام است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز - رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با بیان اینکه در این سال‌ها نتوانسته ایم درباره جایگاه مسجد، نقش محوری را در مسائل مختلف لحاظ کنیم، گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن پرداخته شود، گفتمان مسجد تراز اسلام است. این موضوع مهمی است و هر مقدار که به نقش مسجد در حکومت اسلامی بپردازیم، باعث می‌شود که توجه مسئولان به مسجد بیشتر شود و کارکرد‌های متنوع و مؤثر مسجد بیشتر احیا شود.

حجت الاسلام مجتبی مهدوی  ارفع در نشست خبری اعلام رسمی طرح مصلحین و اقدامات مرکز رسیدگی به امور مساجد استان ادامه داد: بی توجهی به کارکرد‌های مسجد باعث شده است که ساختار‌هایی را در جمهوری اسلامی ایجاد کنیم که اگر نقش مسجد جدی گرفته می‌شد، نیازی نبود این ساختار‌ها ایجاد و باری روی دوش نظام گذاشته شود.

ایجاد هسته مقاومت در مساجد

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمود که انقلاب کردیم تا با مساجد کشور را اداره کنیم، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز ظرفیت مسجد را جهانی می‌دانند و می‌فرمایند که باید هسته‌های مقاومت فرهنگی و اجتماعی و نظامی در مساجد ایجاد کنیم و با استفاده از این ظرفیت اسلام را جهانی کنیم. تا زمانی که آن گفتمان مسجدمحوری و توجه به کارکرد مسجد رخ ندهد و ذهن مسئولان به کارکرد مسجد باز نشود، نمی‌توانیم از این ظرفیت که معجزه اسلام و قرآن است، استفاده کنیم. وی با بیان اینکه ما سعی کردیم این گفتمان را تبدیل به برنامه‌ها و نقشه جامعی برای حرکت به سمت تحقق این مطالبات تدوین کنیم، تصریح کرد: برنامه‌ای با عنوان «نجم» (نقشه جامع مساجد) آماده شده که مبتنی بر این نگاه‌ها و فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب و امام (ره) و در حال به روزشدن است.

مساجد محور فعالیت فرهنگی باشد

مهدوی ارفع با اشاره به لزوم تقویت بیست عرصه تربیتی در مساجد، گفت: معتقدیم که مسجد باید محور فعالیت فرهنگی باشد و در بعد توانمندسازی مردم این اتفاق بیفتد. اصناف مختلفی در محلات داریم که مسجد می‌تواند مرکزی برای توانمندسازی آنان باشد و این کار با محوریت مسجد اتفاق بیفتد. وی با تأکید بر توجه ویژه بخش نهادی در کارکرد‌های مسجد، ادامه داد: مسجد‌های ما باید نهادی شوند که بتوانند بار یکی از مجموعه‌های نظام را به دوش بکشند.

از یکی دو سال گذشته به این نقش پرداختیم و از پارسال در قالب تفاهم نامه‌ای با دادگستری سیصدوپنجاه ویکمین شعبه همیاران حل اختلاف در مساجد ایجاد شد. در این شعبه‌ها و به همت مسجد‌ی ها بخشی از پرونده‌های ارجاعی به شورای حل اختلاف بررسی می‌شود. وی ادامه داد: نمونه دیگر درباره این نقش، ایجاد مراکز کارآفرینی است که با تفاهم نامه‌ای که با کمیته امداد بسته شد، بیش از چهارصد مرکز نیکوکاری و توانمندسازی در استان داریم که محرومان و خیران محله را شناسایی می‌کنند و حلقه واسطه میان این دو هستند.

تأسیس ۲ مدرسه مسجدمحور

مهدوی ارفع از تأسیس بنیاد ساجدین خبر داد و افزود: بنیاد ساجدین هم با نگاه نهادی تأسیس شده و براساس هماهنگی با آموزش وپرورش، قرار است مسجد در عرصه تبلیغی و آموزشی هم فعال شود. بر این اساس تا امروز دو مدرسه مسجدمحور تأسیس شده است و با نظارت تخصصی زیرنظر آموزش وپرورش درحال خدمت هستند. وی تصریح کرد: پنجاه مرکز ازدواج آسان و فرزندآوری و جمعیت ایجاد شده که نظارت آن با اوقاف و امور خیریه است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اقدامات این مرکز در ماه‌های گذشته، گفت: طرح قرارگاه مواسات در استان با محوریت نماینده، ولی فقیه شکل گرفت که هدف از اجرایش این است که به مردم نشان بدهیم کارکرد‌های مساجد متنوع است و فقط محلی برای نمازخواندن نیستند و مسجد پناهگاه مردم در زمان سختی هاست. مهدوی ارفع ادامه داد: طرح «مسجد، سنگر سلامت» نیز با همین نگاه در استان دنبال شد و در کشور به عنوان طرح «شهیدسلیمانی» اجرایی شد. در این طرح ۱۵۵۰ مسجد مشارکت کردند و ۳۰ هزار بچه مسجدی هم به مردم خدمات دادند.

وی ادامه داد: سامانه‌هایی طراحی شده است مثل «مسجدُنا» که در قالب بستر مجازی بسیاری از دوره‌ها را در چهار محور دانشی، بینشی، ارزشی و روشی برای اعضای هیئت امنا، ائمه جماعات و خادمان مساجد برگزار می‌کنیم. مهدوی ارفع افزود: دو طرح ویژه داریم؛ یکی «کوثر» که در آن دویست روحانی در حاشیه شهر مشهد استقرار پیدا خواهند کرد و دویست روحانی در طرح «هدایت» به روستا‌های محروم سه استان خراسان می‌روند و به رتق وفتق امور مردم مشغول خواهند شد. در این طرح به کمک سازمان تبلیغات اسلامی رفته ایم. وی با بیان اینکه مسجد‌ها باید برای کارتن خواب‌ها مهیا شوند، افزود: این آمادگی را داریم که فضا‌های جانبی مسجد را که ارتباطی با خود آن ندارد، برای این مهم تجهیز کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->