فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند
سرخط خبرها

پیامک‌های جعلی سامانه ثنا، بیشترین جرایم سایبری

  • کد خبر: ۱۰۰۷۵۷
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
پیامک‌های جعلی سامانه ثنا، بیشترین جرایم سایبری
رییس پلیس فتای تهران بزرگ با اعلام شایع‌ترین جرم مجازی در پایتخت، هشدارها و توصیه‌هایی را برای مقابله با این جرائم ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، درباره وقوع جرائم سایبری در کشور گفت: متاسفانه باید بگویم که یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع جرائم سایبری به خصوص برای شهروندان عدم آگاهی و کم اطلاعی آنان از نحوه حضور در فضای مجازی و استفاده از امکانات این فضا است و مجرمان سایبری نیز با سوءاستفاده از همین اطلاعات کم، اهداف مجرمانه خود را پیش می‌برند.

وی با بیان اینکه پلیس فتا از حدود یک دهه قبل برای مقابله با جرایم حوزه سایبری از جمله جرائم اقتصادی، اخلاقی و ... تشکیل شد، گفت: بر این اساس پلیس فتا طبق قانون با موارد و اقدامات مجرمانه نظیر جرائم حوزه بانکداری الکترونیکی مثل کارت‌های بانکی، فیشینگ، اسکیمر، کلاهبرداری اینترنتی، باج گیری، هتک حرمت، توهین، هرزه نگاری، قمار و شرط‌بندی آنلاین، فروش دارو و محصولات سلامت‌محور، فروش مواد مخدر و سلاح، نقض حریم خصوصی و هر آنچه که سلامت و امنیت روانی و اقتصادی را در فضای مجازی تهدید کرده و به خطر بیاندازد مقابله می‌کند.

کشف ۹۰ درصدی پرونده‌های ثبت شده در پلیس فتای تهران

معظمی گودرزی افزود: خوشبختانه باید بگویم که در این خصوص توفیقات خوبی هم داشتیم و در حدود ۹۰ درصد پرونده‌ها و شکایات ثبت شده در پلیس فتا منجر به نتیجه شده و مورد رسیدگی قرار گرفته که این یک آمار قابل توجه است. 

وی درباره اقدامات پلیس برای افزایش آگاهی مردم در برابر سودجویان فضای مجازی نیز گفت: پلیس در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام داده اما دستگاه‌های دیگر نیز باید به پلیس کمک کنند، رسانه‌ها از طریق آموزش و افزایش آگاهی می توانند در این زمینه موثر باشند. حتی دیگر دستگاه‌ها نیز می توانند نحوه صحیح استفاده از خدمات خود را به کاربرانشان آموزش داده و زمینه‌های ارتکاب جرم و خلاءهای موجود در محصولات و خدمات خود را نیز رفع کنند.

معظمی گودرزی، کودکان و سالمندان را دو قشر آسیب پذیر در برابر مجرمان سایبری توصیف کرد و گفت: مجرمان سایبری تلاش می‌کنند تا هربار به بهانه‌های مختلف از مردم کلاهبرداری کنند و گرچه آنها طعمه‌های خود را از میان تمام اقشار و سنین انتخاب می کنند، اما در بسیاری از پرونده‌ها مشخص شده که کودکان و سالمندان یکی از گروه‌های هدف این مجرمان هستند.

افزایش جرائم در حوزه رمز ارزها

شایع‌ترین جرائم فضای مجازی در تهران

رییس پلیس فتای تهران بزرگ افزود: در ماه های اخیر نیز جرائم مربوط به حوزه رمز ارز و ارز دیجیتال افزایش داشته و افراد سودجو و کلاهبردار با سوءاستفاده از عدم آگاهی افراد حاضر در این بازار اقدام به کلاهبرداری یا خالی کردن کیف پول دیجیتال آنان کرده‌اند.

معظمی گودرزی درباره اینکه شایع‌ترین جرائم مجازی در تهران چیست، گفت: ما این موضوع را براساس پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا بررسی و اعلام می‌کنیم و در تهران بزرگ کلاهبرداری‌ها و جرائم مرتبط با حوزه مالی بیشترین فراوانی پرونده را دارد. در این میان نیز متاسفانه مدتی است که روند شکایات مربوط به سامانه جعلی ثنا افزایش پیدا کرده و به نوعی می‌توان گفت که شکایت از پیامک‌های جعلی سامانه ثنا بیشترین کلاهبرداری حال حاضر محسوب می‌شود. موضوعی که بازهم ناشی از ناآگاهی شهروندان است. 

وی در توضیح این شیوه کلاهبرداری خاطرنشان کرد: در این شیوه مجرمان سایبری با ارسال پیامک از سرشماره‌های شخصی یا غیرمرتبط به کاربران اعلام می‌کنند که شکایت قضایی از آنان صورت گرفته و باید برای مشاهده ابلاغیه الکترونیک وارد سامانه شوند. در پایان پیامک نیز لینکی جعلی در سامانه ثنا را قرار می‌دهند. این لینک جعلی به  چند شیوه می‌تواند به کاربران آسیب بزند. اول اینکه اقدام به دریافت وجه از کاربران کرده و مبلغی حتی اندک را از آنان دریافت کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->