واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۴ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رسانه؛ محورِ «تبیین»

  • کد خبر: ۱۰۰۹۱۱
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
رسانه؛ محورِ «تبیین»
ماهان صفایی - پژوهشگر رسانه و مدرس دانشگاه

پس از انتشار خبر ضربت‌خوردن حضرت‌علی (ع) در محراب مسجد کوفه، برخی با تعجب می‌پرسیدند: «مگر علی نماز هم می‌خوانده است؟» این پرسش غلط آن‌هم در زمانی که آوازه گسترش دین اسلام در نقاط مختلف جهان با مدیریت امیرالمؤمنین (ع) پیچیده بود، فقط می‌تواند نتیجه واقعیتی تلخ باشد و آن واقعیت موفق‌بودن خط تحریف دشمن است.

نمونه‌های بسیاری در تاریخ از تسلط و اشراف اطلاعاتی خط تحریف بر بخش یا همه جامعه وجود دارد که این موضوع باعث شده است واقعیتی پنهان یا آنچه در نقطه مقابل بوده است، در ذهن عموم جامعه نقش ببندد.

خط تخریب و تحریف از ابتدای پیروزی انقلاب‌اسلامی نیز فعال بوده است و برای نمونه می‌توان به نگاه‌های نادرست به شهدای والامقام آیت‌ا... مطهری و آیت‌ا... بهشتی اشاره کرد که منجر به شهادت آنان شد و حضرت امام‌خمینی (ره) در مسیر تبیین واقعیت در پیام‌هایی با بیان برخی ویژگی‌های آن‌ها در نقطه مقابل جریان تحریف قرار گرفتند.

نگارنده معتقد است آثار تخریبی جریان تحریف انتها ندارد و تا جایی پیش می‌رود که فرزند شیخ‌فضل‌ا... نوری پای چوبه دار پدرش کف می‌زند و می‌رقصد. باید هوشیار بود که این عمل غیرانسانی تکرارشدنی است.

رهبر معظم انقلاب در ماه‌های گذشته بار‌ها بر ابعاد مختلف «تبیین» در خطاب‌هایی عمومی تأکید کرده‌اند؛ خطاب‌هایی که به ایفای نقش همه افراد جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه ملت و آرمان‌های انقلاب‌اسلامی ایران اشاره می‌کند.

تحول انقلابی در موضوع «حرکت تبیین» در حوزه رسانه به‌عنوان ابزار تحریف و همچنین تبیین، از مهم‌ترین راهبرد‌هایی است که باید با «جهاد» بی‌وقفه در سطوح مختلف پیاده‌سازی و ریل‌گزاری شود، زیرا تحقق این امر با حرکت عادی و معمولی در رسانه امکان‌پذیر نیست و کنش متفاوتی را هم از حیث کمیت و هم از لحاظ کیفیت و شیوه‌ها می‌طلبد.

شکی نیست که تکلیف نقش رسانه‌ها به‌عنوان متولیان امور اطلاع‌رسانی، آموزش، تبلیغات و روشنگری نسبت به عموم جامعه پررنگ‌تر بوده است و آن‌ها باید با استفاده از ظرفیت‌هایشان در مسیر تحقق «جهاد تبیین» گام بردارند.

وجود فیک‌نیوزها، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های متعدد بی‌هویت و ابزار‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغات ازجمله عواملی است که در سال‌های گذشته با پمپاژ محتوا‌های نادرست یا تشکیک‌برانگیز، زمینه تقویت اندیشه‌های ضدایرانی و ضداسلامی را فراهم کرده‌اند.

جهادگران عرصه «حرکت تبیین» باید علاوه بر آشنایی با پیشینه و گذشته جریان‌ها و اتفاقات، با شگردها، روش‌ها و شیوه‌های نفوذ دشمن و همچنین راهبرد‌های میدان کارزار نیز آشنا باشند.

علاوه بر این، جهادگران این حوزه باید دشمن‌شناس باشند و به اینکه جریان دشمن نیز هم‌زمان و با امکانات و ابزار‌های مختلف در مسیر فرافکنی و تغییر و انحراف مسیر جریان انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند، واقف باشند.

تمرکز دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی در رسانه‌های مختلف به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده اهمیت موضوع و لزوم گسترش و فراگیرکردن جهاد تبیین است. حجم و تحریف تاریخ انقلاب اسلامی، شخصیت‌های نظام، دفاع مقدس و فرهنگ ایرانی‌اسلامی نمونه‌هایی مشخص از خط تخریب و تحریف واقعیت است و این توطئه را باید با جهاد تبیین عمومی نقش بر آب کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->