بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

واکاوی جایگاه بانوان در همبستگی و رشد اخلاقی جامعه، در سخنان رهبر معظم انقلاب

  • کد خبر: ۱۰۱۳۴۴
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
واکاوی جایگاه بانوان در همبستگی و رشد اخلاقی جامعه، در سخنان رهبر معظم انقلاب
رهبر فرزانه انقلاب در اسفند ۹۱ مفهوم الگوی سوم زن مسلمان را این‌گونه تشریح کردند: شیرزنان انقلاب و دفاع‌مقدس نشان دادند که الگوی سوم نه زن شرقی و نه زن غربی است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود عفیف و محجبه بود و در عین حال در متن و مرکز بود.

ملیحه غیور* | شهرآرانیوز؛ رهبر فرزانه انقلاب در اسفند ۹۱ مفهوم الگوی سوم زن مسلمان را این‌گونه تشریح کردند: شیرزنان انقلاب و دفاع‌مقدس نشان دادند که الگوی سوم نه زن شرقی و نه زن غربی است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود عفیف و محجبه بود و در عین حال در متن و مرکز بود.

در بیان معظم‌له بار‌ها مطالبی درباره نقش زنان و دفاع مقدس، جنگ نرم و جنگ سخت شنیده‌ایم. ایشان با تکرار، پیروزی مردان را در صحنه‌های مختلف در گرو حضور زنان دانسته‌اند. در سخنان ایشان، کلیدواژه‌هایی به این ویژگی وجود دارد:
نقش مادران و همسران شهدا را «عظمت نهفته» تعبیر می‌کنند و حضور ورزشکاران زن در سکو‌های ورزشی را «سکوی عفت و افتخار» می‌نامند. به زنان خانه‌دار «افتخار و هویت زنانه» را تأکید می‌کنند. پیروزی در گرو زنان را نظر اسلام و نظام اسلامی می‌دانند و مادران و همسران شهدا را «شعله فروزان» و به عهده گرفتن نقش مقدس مادری را ارزشمندترین خدمت خطاب می‌کنند.

هم‌چنین در مقایسه زنان شرق و غرب، نقش زنان شرق را تاریخ‌سازی دانسته‌اند. ایشان در این میان، با ذکر شروطی، زن مسلمان را به عنوان الگویی سوم برای شناساندن نقش اصلی زنان به جامعه معرفی می‌کنند.
از آنجا که نظام جمهوری اسلامی درصدد تمدن‌سازی اسلامی است، پیش زمینه این تمدن‌سازی معرفی الگوست. اکنون این پرسش مطرح می‌شود: آیا نمونه‌ای عینی برای الگوسازی و شروطی که رهبر معظم انقلاب فرمودند وجود دارد؟
حضرت فاطمه (س) زنی است مورد قبول اهل‌تشیع و اهل‌تسنن، یاور حضرت علی (ع)، بهترین همسر، و دارای بهترین خصایص سیاسی و اجتماعی.

معظم‌له این‌طور می‌فرمایند: زن مسلمان زنی است که عفیف و شریف و محجبه و در مرکز تحولات است. با تمرکز هر سه شرط در بانوی دو عالم، شاهد هستیم محجبه بودن که از آثار وزین عفیف بودن است در کمالات ایشان بارز است.

نکته درخور ملاحظه زن شریف و در متن تحولات بودن است. این به چه معناست؟ «شریف» یک واژه عربی است. یعنی از افراد عادی برتر شمرده می‌شود. در روایات متعدد، شریف بودن حضرت زهرا (س) به‌کرات شنیده می‌شود و در همه اعصار، جایگاه ویژه‌ای داشته است. نکته دوم در متن و مرکز تحولات بودن است. پاسخ این پرسش را رهبر معظم انقلاب این‌گونه می‌فرمایند: می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشت. پس مرکز یعنی خانه و خانواده. اگر این مرکز طیب باشد، نتیجه آن جامعه طیب خواهد بود و در آن جامعه، حق‌طلبی اتفاق خواهد افتاد.

همه این ویژگی‌ها را در حضرت زهرا (س) می‌بینیم. ایشان با تربیت فرزندان پاکیزه و طیب قیام کرد؛ بنابراین می‌توان حضرت زهرا (س) را به عنوان یک الگوی عینی به جامعه معرفی کرد. در عصر حاضر، در متون علمی سه الگو بیان می‌شود. الگوی اول خانواده‌گریزی است که بر اساس متون اسلامی، این الگو در جامعه اسلام کاملا منتفی است. الگوی دوم خانه‌نشینی است. در روایات، فاصله زیادی وجود دارد و برخی‌ها با این تفاسیر، از زنان توقع خانه‌نشینی دارند. با این استنباط، از بروز و ظهور زنان جلوگیری می‌کنند.

هرچند دلایلی متقن دراین‌باره وجود دارد، آثار آن در برخورد با زنان موفق در جامعه اسلامی روشن است. الگوی سوم خانواده‌گرایی است: سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشتن و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، فتوحات بزرگ به ارمغان آوردن.

*مدیر مشارکت‌های بانوان حفظ ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->