آماده باش شهرداری برای مواجهه با سیلاب احتمالی در مشهد (۲۶ اردیبهشت۱۴٠۴) وضعیت قرمز آلودگی هوا در مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت آبادگران معرفی شدند در ستایش حکیم توس؛ نگاهی به تازه‌ترین کتاب‌ها درباره فردوسی و شاهنامه رویداد تولید پوستر و اکران شهری «برای خدمت» در مشهد برگزار شد + فیلم مسیرهای ویژه گردشگری در مشهد راه‌اندازی می‌شود شهردار مشهد مقدس: شهر مشهد رتبه سوم هوشمندسازی را در منطقه غرب آسیا و اوراسیا دارد + فیلم تنش ترافیکی در خیابان شهدای سلامت مشهد | اینجا پارک دوبله ظاهراً ممنوع نیست! تلاش شبانه‌روزی سازمان عمران شهرداری مشهد برای اتمام ۵ کلان‌پروژه شاخص شهر سامان‌دهی املاک قولنامه‌ای در مشهد، گامی حیاتی در توسعه متوازن شهر اجرای آزمایشی طرح پیشگیری از بیماری با فناوری هوش مصنوعی در مشهد | افزایش پوشش بیمه ناباروری تا ۷۰ درصد در خراسان رضوی به نام مادر، به یاد پسر | روایتی از دیدار صمیمانه بانوان رسانه‌ای مشهد با مادر شهید آیت‌الله رئیسی واکنش پلیس به فعالیت اقتصادی بابک زنجانی کیفیت هوای مشهد همچنان در آستانه وضعیت هشدار (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) درباره کوچه‌ای در خیابان هاشمی نژاد مشهد | سرگذشت باغی که کوچه شد جزئیات تعریض بزرگراه آزادی مشهد، حدفاصل بولوار سجاد تا میدان استقلال (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) میدان شهید کاوه مشهد چهارراه شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش ۳ برابری تولید آسفالت از سوی سازمان عمران شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۳ سرمایه‌گذاری ۲۶‌هزار‌میلیاردی برای توسعه زیرساخت‌های مشاغل شهری مشهد
سرخط خبرها

چرایی نارضایتی مردم

  • کد خبر: ۱۰۱۵۳۰
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
چرایی نارضایتی مردم
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

نظام اداری کشور بیمار است و این بیماری، سبب نارضایتی مردم از سازمان‌های دولتی می‌شود. اما در این میان، برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها هستند که نارضایتی از آن‌ها بیشتر است یا دست کم بیشتر به گوش می‌رسد. یکی از این مجموعه ها، شهرداری‌های کشور هستند. براساس مطالعات انجام گرفته، دلایل زیادی سبب بروز این نارضایتی‌ها می‌شود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سیاست زدگی| متاسفانه از بدو شکل گیری شورا‌های اسلامی، شهرداری‌ها تا حد زیادی دچار سیاست زدگی شده اند. اگر به یاد داشته باشید، در اولین دوره شورای اسلامی آن قدر این امر شدید بود که حتی شورای شهر پایتخت منحل شد. هرچند در سال‌های اخیر تلاش شده است این اتفاق کمی کمرنگ‌تر شود، همچنان رویکرد‌های سیاسی به جای خدمات تخصصی، سبب نارضایتی مردم شده است.

تشریفات زائد و پیچیده اداری| با وجود تلاش‌های صورت گرفته و ادعایی که در زمینه هوشمندسازی خدمات می‌شود، همچنان نظام اداری شهرداری‌ها پیچیده، طولانی و گاه ناسالم است. این مسئله سبب می‌شود هر شهروندی که سروکارش به شهرداری‌ها افتاد، برای دریافت خدمات به زحمت بیفتد و ناراضی باشد.

ناآشنایی مردم با قوانین و تکالیف| دلیل نارضایتی مردم همواره مدیریت شهری نیست. گاهی ناآگاهی خود مردم، باعث می‌شود در مواقعی که شهرداری اقدام به استیفای حقوق شهر می‌کند، احساس کنند زیاده خواهی است یا در حق آن‌ها اجحاف شده است که این امر سبب بروز نارضایتی می‌شود.

سطح تعامل بیشتر| امروز شهرداری‌ها بخش بزرگی از نظام اداره کشور‌ها را برعهده دارند. این امر سبب می‌شود مراوده مردم با این نهاد محلی درمقایسه با سایر نهاد‌های عمومی و دولتی، بیشتر شود. در همین راستا، تعاملات گسترده‌تر و خدمات بیشتر، احتمال بروز چالش را نیز افزایش می‌دهد که این امر خود می‌تواند از عوامل نارضایتی بیشتر از شهرداری‌ها باشد.

تغییرات گسترده| در هر دوره مدیریت شهری با ورود اعضای جدید در شورا‌های اسلامی، تغییرات گسترده‌ای در قوانین، منابع انسانی و روند فرایند‌ها و فعالیت‌ها ایجاد می‌شود. این امر گاهی سبب سردرگمی و نارضایتی مردم و باعث می‌شود در مواقعی احساس کنند شهرداری‌ها در خدمات دهی آن گونه که باید، کوشا نیستند.

البته همه زمینه‌های نارضایتی به آنچه اشاره شد، محدود نمی‌شود. دلایل فراوان دیگری وجود دارد که می‌تواند دریافت کنندگان خدمات شهری را ناراضی کند. نکته مهم آن است که باتوجه به دامنه گسترده ارتباط مردم با شهرداری‌ها در سراسر کشور، سیاست گذاران باید برای این مهم تصمیمی راهبردی بگیرند.

توسعه شهر هوشمند، کاهش بوروکراسی اداری، پرهیز از نگاه سیاسی و جناحی، آگاهی بخشی درزمینه حقوق شهروندی و اقداماتی دیگر از این دست، از مهم‌ترین راهکار‌های افزایش رضایتمندی شهروندان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->