اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود
سرخط خبرها

چرایی نارضایتی مردم

  • کد خبر: ۱۰۱۵۳۰
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
چرایی نارضایتی مردم
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

نظام اداری کشور بیمار است و این بیماری، سبب نارضایتی مردم از سازمان‌های دولتی می‌شود. اما در این میان، برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها هستند که نارضایتی از آن‌ها بیشتر است یا دست کم بیشتر به گوش می‌رسد. یکی از این مجموعه ها، شهرداری‌های کشور هستند. براساس مطالعات انجام گرفته، دلایل زیادی سبب بروز این نارضایتی‌ها می‌شود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سیاست زدگی| متاسفانه از بدو شکل گیری شورا‌های اسلامی، شهرداری‌ها تا حد زیادی دچار سیاست زدگی شده اند. اگر به یاد داشته باشید، در اولین دوره شورای اسلامی آن قدر این امر شدید بود که حتی شورای شهر پایتخت منحل شد. هرچند در سال‌های اخیر تلاش شده است این اتفاق کمی کمرنگ‌تر شود، همچنان رویکرد‌های سیاسی به جای خدمات تخصصی، سبب نارضایتی مردم شده است.

تشریفات زائد و پیچیده اداری| با وجود تلاش‌های صورت گرفته و ادعایی که در زمینه هوشمندسازی خدمات می‌شود، همچنان نظام اداری شهرداری‌ها پیچیده، طولانی و گاه ناسالم است. این مسئله سبب می‌شود هر شهروندی که سروکارش به شهرداری‌ها افتاد، برای دریافت خدمات به زحمت بیفتد و ناراضی باشد.

ناآشنایی مردم با قوانین و تکالیف| دلیل نارضایتی مردم همواره مدیریت شهری نیست. گاهی ناآگاهی خود مردم، باعث می‌شود در مواقعی که شهرداری اقدام به استیفای حقوق شهر می‌کند، احساس کنند زیاده خواهی است یا در حق آن‌ها اجحاف شده است که این امر سبب بروز نارضایتی می‌شود.

سطح تعامل بیشتر| امروز شهرداری‌ها بخش بزرگی از نظام اداره کشور‌ها را برعهده دارند. این امر سبب می‌شود مراوده مردم با این نهاد محلی درمقایسه با سایر نهاد‌های عمومی و دولتی، بیشتر شود. در همین راستا، تعاملات گسترده‌تر و خدمات بیشتر، احتمال بروز چالش را نیز افزایش می‌دهد که این امر خود می‌تواند از عوامل نارضایتی بیشتر از شهرداری‌ها باشد.

تغییرات گسترده| در هر دوره مدیریت شهری با ورود اعضای جدید در شورا‌های اسلامی، تغییرات گسترده‌ای در قوانین، منابع انسانی و روند فرایند‌ها و فعالیت‌ها ایجاد می‌شود. این امر گاهی سبب سردرگمی و نارضایتی مردم و باعث می‌شود در مواقعی احساس کنند شهرداری‌ها در خدمات دهی آن گونه که باید، کوشا نیستند.

البته همه زمینه‌های نارضایتی به آنچه اشاره شد، محدود نمی‌شود. دلایل فراوان دیگری وجود دارد که می‌تواند دریافت کنندگان خدمات شهری را ناراضی کند. نکته مهم آن است که باتوجه به دامنه گسترده ارتباط مردم با شهرداری‌ها در سراسر کشور، سیاست گذاران باید برای این مهم تصمیمی راهبردی بگیرند.

توسعه شهر هوشمند، کاهش بوروکراسی اداری، پرهیز از نگاه سیاسی و جناحی، آگاهی بخشی درزمینه حقوق شهروندی و اقداماتی دیگر از این دست، از مهم‌ترین راهکار‌های افزایش رضایتمندی شهروندان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->