شهردار مشهد: آماده‌باش ۶۶۰۰ نیروی شهرداری مشهد در موج جدید سرما| همه زیرساخت‌های شهری در آماده‌باش کامل هستند+ویدئو افتتاح فاز اول کلان پروژه ساماندهی تقاطع غیرهمسطح انقلاب اسلامی مشهد فردا (دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳) دست‌انداز سامان دهی دست‌فروش‌های جاده‌ بهشت‌رضا(ع) مشهد آماده‌باش مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد درپی صدور هشدار نارنجی هواشناسی (۵ اسفند ۱۴۰۳) حادثه واژگونی خودرو ون در محور فریمان به تربت‌جام ۹ مصدوم برجای گذاشت (۵ اسفند ۱۴۰۳) تیمار ۴۰۰ درخت کهنسال در مشهد تقویت خطوط عبوری و مقصد حرم تا ۴۰۰ دستگاه برای ایام نوروز ۱۴۰۴ و شب‌های قدر | سرویس‌دهی رایگان اتوبوس در شب‌های قدر و سال تحویل ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۵ اسفند ۱۴۰۳) توزیع رایگان درختان مثمر و غیرمثمر برای شهروندان مشهدی | قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد: مبلمان شهری مشهد زیباسازی می‌شود آماده‌سازی ایوان سلام در پایانه مسافربری مشهد برای نوروز ۱۴۰۴ اقدامات معاونت فرهنگی شهرداری مشهد در ایام تشییع پیکر سید حسن نصرالله هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۴ اسفند ۱۴۰۳) تقدیر از شهردار مشهدمقدس در همایش بزرگ ورزش استان شهردار مشهد: توسعه زیرساخت‌های ورزشی و حمایت از قهرمانان در دستورکار است + فیلم گرامیداشت ۱۵ هزار شهید خراسان رضوی با اهدای خون به نیابت از آنان خبر رد مصوبه مجلس در خصوص تمدید فعالیت شوراها، صحیح نیست تقدیر رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از شهرداری مشهد برای پیشبرد اهداف ملی آماده‌سازی ناوگان اتوبوسرانی مشهد برای استقبال از بهار ۱۴۰۴
سرخط خبرها

چرایی نارضایتی مردم

  • کد خبر: ۱۰۱۵۳۰
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
چرایی نارضایتی مردم
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

نظام اداری کشور بیمار است و این بیماری، سبب نارضایتی مردم از سازمان‌های دولتی می‌شود. اما در این میان، برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها هستند که نارضایتی از آن‌ها بیشتر است یا دست کم بیشتر به گوش می‌رسد. یکی از این مجموعه ها، شهرداری‌های کشور هستند. براساس مطالعات انجام گرفته، دلایل زیادی سبب بروز این نارضایتی‌ها می‌شود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سیاست زدگی| متاسفانه از بدو شکل گیری شورا‌های اسلامی، شهرداری‌ها تا حد زیادی دچار سیاست زدگی شده اند. اگر به یاد داشته باشید، در اولین دوره شورای اسلامی آن قدر این امر شدید بود که حتی شورای شهر پایتخت منحل شد. هرچند در سال‌های اخیر تلاش شده است این اتفاق کمی کمرنگ‌تر شود، همچنان رویکرد‌های سیاسی به جای خدمات تخصصی، سبب نارضایتی مردم شده است.

تشریفات زائد و پیچیده اداری| با وجود تلاش‌های صورت گرفته و ادعایی که در زمینه هوشمندسازی خدمات می‌شود، همچنان نظام اداری شهرداری‌ها پیچیده، طولانی و گاه ناسالم است. این مسئله سبب می‌شود هر شهروندی که سروکارش به شهرداری‌ها افتاد، برای دریافت خدمات به زحمت بیفتد و ناراضی باشد.

ناآشنایی مردم با قوانین و تکالیف| دلیل نارضایتی مردم همواره مدیریت شهری نیست. گاهی ناآگاهی خود مردم، باعث می‌شود در مواقعی که شهرداری اقدام به استیفای حقوق شهر می‌کند، احساس کنند زیاده خواهی است یا در حق آن‌ها اجحاف شده است که این امر سبب بروز نارضایتی می‌شود.

سطح تعامل بیشتر| امروز شهرداری‌ها بخش بزرگی از نظام اداره کشور‌ها را برعهده دارند. این امر سبب می‌شود مراوده مردم با این نهاد محلی درمقایسه با سایر نهاد‌های عمومی و دولتی، بیشتر شود. در همین راستا، تعاملات گسترده‌تر و خدمات بیشتر، احتمال بروز چالش را نیز افزایش می‌دهد که این امر خود می‌تواند از عوامل نارضایتی بیشتر از شهرداری‌ها باشد.

تغییرات گسترده| در هر دوره مدیریت شهری با ورود اعضای جدید در شورا‌های اسلامی، تغییرات گسترده‌ای در قوانین، منابع انسانی و روند فرایند‌ها و فعالیت‌ها ایجاد می‌شود. این امر گاهی سبب سردرگمی و نارضایتی مردم و باعث می‌شود در مواقعی احساس کنند شهرداری‌ها در خدمات دهی آن گونه که باید، کوشا نیستند.

البته همه زمینه‌های نارضایتی به آنچه اشاره شد، محدود نمی‌شود. دلایل فراوان دیگری وجود دارد که می‌تواند دریافت کنندگان خدمات شهری را ناراضی کند. نکته مهم آن است که باتوجه به دامنه گسترده ارتباط مردم با شهرداری‌ها در سراسر کشور، سیاست گذاران باید برای این مهم تصمیمی راهبردی بگیرند.

توسعه شهر هوشمند، کاهش بوروکراسی اداری، پرهیز از نگاه سیاسی و جناحی، آگاهی بخشی درزمینه حقوق شهروندی و اقداماتی دیگر از این دست، از مهم‌ترین راهکار‌های افزایش رضایتمندی شهروندان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->