«پارکینگ طبقاتی توحید» مشهد پس از سال‌ها انتظار، فردا (۷ آذر ۱۴۰۳) افتتاح می‌شود هوای کلانشهر مشهد برای دهمین روز پیاپی، در وضعیت «هشدار» قرار دارد (۶ آذر ۱۴۰۳) کوچه چهنو مشهد، راه‌آبِ کهنِ شهر که قدمتش به قبل دوره قاجار می‌رسد اختصاص ۷۰ هکتار زمین رهاشده برای محرومیت‌زدایی در منطقه ۴ شهرداری مشهد ثبت تردد بیش از ۲ میلیون وسیله نقلیه در مبادی ورودی و خروجی خراسان رضوی در آبان ۱۴۰۳ حاجی‌بگلو: ورود تفکر جهادی و بسیجی به هر عرصه‌ای، رفع گره‌ها و پیشرفت حتمی را به دنبال دارد تأکید شهردار مشهد بر همکاری همه‌جانبه شهرداری با سازمان بسیج شهرداری مشهد + فیلم مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی منصوب شد (۵ آذر ۱۴۰۳) خدمت بهتر با سیره و اخلاص بسیجی ثبت‌نام اعتکاف ماه رجب در حرم امام‌رضا(ع) آغاز شد (۵ آذر ۱۴۰۳) + لینک شهردار مشهد مقدس: پایه اصلی قوت و قدرت دفاعی کشور‌های اسلامی بسیج است نقش کلیدی مساجد در توسعه و مدیریت شهری همیاری خیران شهریار برای سازندگی در مشهد کشف و جمع‌آوری ۱۳ انشعاب غیرمجاز آب از یک مجتمع ویلایی در گلبهار مشهدِ بسیجی، امن‌تر و زیست‌پذیرتر است پاسخ گویی مسئولان اتوبوس رانی مشهد با حضور در خیابان عمار یاسر ۱۲۵ عملیات اطفای حریق توسط آتش نشانان مشهدی طی یک هفته دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری مشهد | نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید در خدمت شهروندان+ فیلم استاندار خراسان رضوی: برای جبران عقب‌ماندگی‌ها راهی جز عبور از مسیر اقتصاد دیجیتال نداریم
سرخط خبرها

شهروندسپاری

  • کد خبر: ۹۹۹۷۲
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
شهروندسپاری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

«شهروندسپاری» واژه‌ای است که از مفهوم «جمع سپاری» اقتباس شده است. جمع سپاری یعنی تقسیم یک کار بین تعداد زیادی از افراد به گونه‌ای که هر فرد بخش کوچکی از آن را انجام دهد. جمع سپاری از ترکیب دو کلمه جمعیت و برون سپاری به معنای واگذاری امور به انبوه مردم تشکیل شده است.

شهروندسپاری نوعی از برون سپاری است که به گشایش فرایند نوآوری برای یکپارچه سازی و «انتشار شایستگی‌های بی شمار» از طریق امکانات وب اشاره می‌کند.

این شایستگی‌ها می‌تواند شایستگی‌های افراد (مثلا مردم، نظریه پردازان، گروه‌های مرجع، دانشمندان و مهندسان خلاق) یا جوامع سازمان یافته باشد؛ به عنوان مثال طبق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون مذکور، شهرداری‌ها وظیفه دارند به درخواست شهروندانی که تقاضای صدور پروانه و گواهی یا پاسخ استعلام دارند، رسیدگی کنند.

شهرداری مشهد این گام مهم را از طریق شهروندسپاری خدمات در بستر الکترونیک با واگذاری فرایند‌های شهرسازی به شهروندان برداشته است.

این عمل از طریق مهندسی مجدد و با بازاندیشی بنیادین و ریشه‌ای فرایند‌ها برای دستیابی به پیشرفتی درخورتوجه در معیار‌های حساسی همچون کیفیت و سرعت خدمات تحقق می‌یابد. شهروندسپاری در راستای توسعه شهر هوشمند و با هدف تحقق شهروند پویا و استفاده از خرد جمعی و مشارکت شهروندان صورت می‌پذیرد.

این امر به شفاف سازی فرایندها، اصلاح و حذف فرایند‌های زائد، توسعه خدمات از طریق وب و خدمات دهی بدون محدودیت زمانی و مکانی می‌انجامد و بیشتر به وسیله فراخوان عمومی در رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های مجازی صورت می‌پذیرد.

نقطه اصلی تمرکز شهروند سپاری بر مشارکت دادن آحاد شهروندان در فعالیت‌هایی مانند «حل مسئله، مدیریت دانش، تولید اندیشه، توسعه ایده سازی و نوآوری، تولید و ارتقای فرایند‌های ارائه خدمات که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی دریافت کنندگان خدمات اثرگذارند و...» است.

این رخداد مشارکت جویانه، ویژگی‌هایی همچون غیرمتمرکز بودن، غیررسمی بودن، عمودی و افقی بودن ارتباطات و در انحصار نبودن اطلاعات را به همراه دارد.

شیوه چنین کسب وکاری بر مشارکت داوطلبانه جمعیت برای تولید فراورده‌های نوآورانه متمرکز است. ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ شهروندسپاری ﺑﺎﯾﺪ راهبرد‌های ﺟﺬب، ﺣﻔﻆ، ﻧﮕﻬﺪاری و اﻓﺰاﯾﺶ وﻓﺎداری شهروندان به روند تولید و توسعه خدمات، محل توجه قرار گیرد تا بتوان از آن‌ها برای حل مسائل کمک گرفت.

شهروندسپاری، رویکردی توسعه یافته است که شهروندان را صاحب اصلی شهر می‌داند و از آن‌ها می‌خواهد برای سرعت بخشیدن به روند تولید و خدمات دهی و همچنین کاهش هزینه‌ها در اداره امور، مشارکت جدی و فعالانه داشته باشند.

مدیریت شهری می‌تواند با آماده سازی ظرفیت‌های توسعه واگذاری امور به شهروندان در جهت توسعه شهر هوشمند، کاهش بروکراسی اداری و همچنین افزایش شفافیت درخواست‌ها به خصوص در حوزه شهرسازی گام بردارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->