وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد
سرخط خبرها

کرزی: به حاکمان فعلی افغانستان توصیه می‌کنم به ایران آب بدهند

  • کد خبر: ۱۰۱۵۶۷
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
کرزی: به حاکمان فعلی افغانستان توصیه می‌کنم به ایران آب بدهند
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان با بیان اینکه به حاکمان فعلی افغانستان نیز توصیه می‌کنم که از دادن آب به ایران دریغ نکنند، گفت: ایران از هیچ کمکی به دولت و مردم افغانستان دریغ نکرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «حامد کرزی»رئیس جمهور اسبق افغانستان در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و افغانستان و زمینه‌های همکاری میان دو کشور گفت: ایران در زمان ریاست جمهوری من دوست عزیز و صمیمی مردم افغانستان بود و از هیچ کمکی به مردم این کشور دریغ نکرد و در هر وضعیتی همکار و همگام افغانستان بود.

وی با اشاره به کمک فراوان جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان افزود: در دو دهه اخیر که آمریکا و ناتو در افغانستان حضور داشت و از سویی، ایران با آمریکا و ناتو اختلاف دارد، اما با وجود این اختلافات عمیق، جمهوری اسلامی ایران بهترین همکاری را با افغانستان داشت.

ایران حق همسایگی خود را در قبال افغانستان به خوبی ادا کرد

رئیس جمهور اسبق افغانستان با اشاره به همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان گفت: پس از حمله یازدهم سپتامبر و حضور بسیاری از کشورهای جهان در افغانستان، ایران نیز وضعیت و حساسیت این کشور را به خوبی درک کرد و با افغانستان همکار شد.

کرزی ضمن قدردانی از ایران برای فراهم کردن زمینه‌های تحصیلات عالی هزاران جوان افغان و پذیرش مهاجرین افغان افزود: در زمانی ریاست جمهوری من، بهترین رابطه را با ایران داشتم و از سفرهای خود به ایران خیلی خوشحال هستم و به عبارت دیگر ایران حق همسایگی خود را در قبال افغانستان به خوبی ادا کرد.

حقابه ایران از رودخانه هیرمند

رئیس جمهور اسبق افغانستان در پاسخ به پرسشی درباره مسائل آب میان دو کشور و مسئله حقابه ایران از رودخانه هیرمند گفت: من در زمان ریاست جمهوری خود همواره به کابینه گفته بودم که ایران همسایه بزرگ ما است و درصورتی که ما آب بیشتری داشته باشیم و کشور همسایه ما دچار کم آبی و به آب نیاز داشته باشد بدون توجه به هر گونه تفاهم نامه منعقد شده، باید به رسم همسایه داری، آب بیشتری به ایران بدهیم.

وی تصریح کرد: بدون توجه به دیدگاه حکومت‌های افغانستان و ایران و ماورای توافقات رسمی، همسایگی دو ملت ایران و افغانستان نیز ایجاب می‌کند که باید به ایران آب بدهیم.

کرزی با بیان اینکه ما خواستار همکاری دو کشور در حوزه آب هستیم، گفت: من به حاکمان فعلی افغانستان نیز توصیه می‌کنم که از دادن آب به ایران دریغ نکند.

مردم افغانستان قربانی تروریسم هستند

رئیس جمهور اسبق افغانستان در پاسخ به پرسشی درباره مصادره دارایی ارزی افغانستان برای خانواده‌های کشته شدگان حمله یازدهم سپتامبر گفت: اختصاص دارایی افغانستان برای خانواده‌های کشته شدگان یازدهم سپتامبر نادرست، عادلانه و ظلم آشکار است، زیرا مردم افغانستان قربانی تروریسم هستند.

وی تصریح کرد: در حمله یازدهم سپامبر، افغان‌ها حتی از این حمله آگاه نبودند و هیچ گونه مشارکتی در آن نداشتند بنابراین گرفتن پول قربانی، یک عمل ظالمانه است و آمریکا باید پول مردم افغانستان را بازگرداند.

شعار آمریکا برای مبارزه با تروریسم نتیجه معکوس داد

کرزی در بخش دیگری از این مصاحبه و در پاسخ به پرسشی درباره شعار آمریکا برای مبارزه با تروریسم در دو دهه اخیر در افغانستان گفت: شعار آمریکا برای مبارزه با تروریسم باعث دردسرعظیم برای مردم افغانستان شد، شعار (آمریکا) برای مبارزه با تروریسم نتیجه معکوس داد، خانه‌های مردم افغانستان بمباران و ویران شد و مردم این کشور در این حملات کشته شدند.

رئیس جمهور اسبق افغانستان با بیان اینکه پس از حمله یازدهم سپتامبر، وضعیت عجیبی در افغانستان ایجاد شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران در گام نخست پس از حمله یازدهم سپتامبر با افغانستان همگام و همکار شد و برای بهبود زندگی مردم افغانستان تلاش کرد.

کرزی تصریح کرد: در مجموع اقدام نظامی آمریکا در افغانستان باعث دردسر بزرگ و تلفات مردم این کشور شد.

رئیس جمهور هسبق افغانستان در پاسخ به پرسشی درباره خروج آمریکا به رغم تجهیزات فراوان نظامی از جمله در پایگاه بگرام گفت: در این زمینه نمی‌توان پاسخ قطعی ارائه کرد، خروج آمریکا از افغانستان تصمیم آمریکایی‌ها بود و اینکه چرا به این تصمیم رسیدند این مسئله به خود آمریکایی‌ها ارتباط دارد، اما آنچه که برای ما افغان‌ها مهم بود، خروج آمریکا از افغانستان و رسیدن این کشور به صلح و ثبات بود.

صلح و ثبات دلخواه ما که در اتحاد ملی نهفته است

وی در پاسخ به پرسشی درباره محاکمه نشدن نظامیان جنایتکار آمریکایی در افغانستان و کشته شدن بیش از صد و پنجاه هزار غیرنظامی در این کشور خاطرنشان کرد: ما خواستار صلح و آرامش در افغانستان هستیم و می‌خواهیم زندگی آرام داشته باشیم و در صلح زندگی کنیم، زیرا مردم افغانستان در مدت چهل سال در سایه جنگ زندگی کردند و رنج زیادی را متحمل شدند، اما درباره تحقق عدالت باید دولت‌ها تصمیم بگیرد و ما آرزوی صلح و آبادانی داریم.

رئیس جمهور اسبق افغانستان در پاسخ به این پرسش که با تحولات جدید در این کشور آیا از وضعیت فعلی راضی هستید؟ گفت: از آنجا که صلح به افغانستان آمده و جنگ پایان یافته است و اکنون شاهد جنگ جبهه‌ای و برادرکشی نیستیم، رضایت بخش است، اما هنوز به صلح و ثبات دلخواه ما که در اتحاد ملی نهفته است، نرسیده ایم و زمانی به صلح با ثبات و پایدار می‌رسیم که هر افغان در تصمیم گیری‌های کشورش شریک باشد.

وی افزود: امیدواریم حکومت فعلی (طالبان) با مراجعه به آرای مردم و اجرای اراده ملی از طریق برگزاری «لویه جرگه» به قانون اساسی دلخواه و حکومت مورد قبول همه مردم افغانستان دست پیدا کنیم.

افغانستان خانه ماست

حامد کرزی در پاسخ به پرسشی که چرا قبل از تحولات جدید (ورود طالبان به کابل) افغانستان را ترک نکرد و در کنار مردم این کشور ماند، گفت: به رغم نگرانی‌هایی که وجود داشت، افغانستان خانه ما است و ما خانه خود را ترک نمی‌کنیم وحتی در وضعیت دشوار نیز در خانه خود می‌مانیم.

رئیس جمهوراسبق افغانستان در پاسخ به پرسشی درباره سفر به استان‌های افغانستان با پایان یافتن جنگ در این کشور افزود: امیدوارم به زودترین فرصت سفرهای استانی خود را به مناطق دیدنی افغانستان آغاز کنم.

منبع: صداوسیما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->