تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی ویدئو | بخش‌هایی از هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب چین تست‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل بعدی را آغاز کرد کاهش ۲۶۷ میلیون دلاری کمک‌ها به نماینده سازمان ملل در فلسطین ترامپ بار دیگر اعضای ناتو را تهدید کرد نخست‌وزیر اوکراین از برنامه خرید ۳۰۰ هزار پهپاد جدید خبر داد یک مقام سازمان ملل حمله به رفح را «یک تراژدی غیرقابل وصف» دانست دبیرکل سازمان ملل دستور داد؛ درباره گور‌های جمعی در رفح تحقیق شود اسرائیل: حزب‌الله از مرز‌ها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم زلنسکی: انتظار داریم پس از پایان جنگ به عضویت ناتو درآییم گروسی به ایران می‌آید رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است + فیلم و تصاویر مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است اصابت ۳ موشک جدید به شمال فلسطین اشغالی ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق + فیلم مخالفت کامرون با شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی
سرخط خبرها

تصمیم درست مجلس برای ارز ترجیحی

  • کد خبر: ۱۰۱۶۱۷
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
تصمیم درست مجلس برای ارز ترجیحی
ارز ۴۲۰۰ تومانی از روز اولی که در دولت روحانی تعیین شد تا امروز خبرساز و جنجالی بوده است، مجلس انقلابی از همان ابتدا تلاش خود را برای انسجام بخشیدن به وضعیت این ارز به کار بست و حالا کارشناسان معتقدند که مجلسی‌ها تصمیم درستی برای ارز ترجیحی گرفته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی از روز اولی که در دولت روحانی تعیین شد تا امروز خبرساز و جنجالی بوده است. از یک سو رانت‌هایی که درپی ارائه آن ایجاد شد، لزوم رسیدگی را بیشتر کرد و از طرف دیگر، نگرانی‌هایی که بابت کوچک شدن سفره مردم وجود داشت، مانع از امکان حذف یک باره این ارز بود.

از همین رو حتی دولت روحانی هم شروع به حذف تدریجی آن کرده بود. وقتی دولت سیزدهم شروع به کار کرد، هنوز به پنج قلم از کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شد. دولت، اما به رغم امکانی که قانونا داشت، خواست که با ارائه لایحه‌ای دوفوریتی از مجلس مجوز حذف ارز ترجیحی این پنج قلم را بگیرد.

اما مجلس یازدم به دلیل حساسیت‌ها و دغدغه‌هایی که درباره معیشت مردم داشت، راضی نشد و اصرار کرد که باید بررسی‌های دقیق تری صورت گیرد و راه‌های جایگزینی برای تأمین کالا‌های مورد نیاز مردم پیدا شود.

درنهایت و بعد از بررسی‌های بسیار درجریان بررسی بودجه سال بعد مجلس به این رأی داد که کالابرگ الکترونیکی جایگزین شود و به دولت اختیار داد که درصورت رعایت شروط مجلس، اگر خواست، ارز مربوطه را حذف کند؛ اقدامی که به نظر بسیاری از کارشناسان مدبرانه و صحیح  بود.

قطع دست سودجویان با تغییر در روش تخصیص ارز ترجیحی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تغییر روش توزیع ارز ترجیحی بیان کرد: از زمانی که ارز ترجیحی در مجلس شورای اسلامی و هنگام بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شد، انتظار افزایش فشار‌های بیرونی و فضای مجازی و سوءاستفاده دلالان را داشتیم.

حجت الاسلام احد آزادی خواه به «فارس» گفت: تغییر در روش توزیع کالای اساسی و ارز تخصیصی برای واردات آن قطعا باعث قطع دست واسطه‌ها که عامل گرانی و سودجویی بودند، می‌شود و به زودی بازار به سمت آرامش حرکت خواهد کرد.

قیمت دارو تغییر نمی‌کند

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز به «خبرگزاری دانشجو» گفت: مردم نگرانی برای قیمت دارو نداشته باشند؛ زیرا این قیمت‌ها تغییری نخواهد کرد. روش تخصیص ارز برای کالا‌های اساسی تغییر کرده و برای محرومان و افرادی که بیمه ندارند نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

تعیین تکلیف ارز ترجیحی کالا‌های اساسی تا پایان سال

همچنین نماینده خمینی شهر در مجلس با ابراز امیدواری به آینده اقتصادی بهتر برای مردم گفت: با توجه به مشکلاتی که از گذشته به ارث رسیده است، این دولت می‌خواهد در حوزه اقتصادی جبران مافات کند.

حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی درباره اظهارات ضد ونقیض برای حذف یا ماندن ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ گفت: پیشنهاد برای حذف ارز ترجیحی بوده است، اما نمایندگان برای کالا‌های اساسی نظر بر باقی ماندن این ارز دارند که ان شاءا... تا پایان سال در صحن علنی مجلس مشخص خواهد شد.

باید مصوبه مجلس نهایی شود

سخنگوی دولت نیز درباره تصمیم مجلس درباره ارز ترجیحی و اینکه با توجه به اختیاری که نمایندگان به دولت داده اند آیا دولت این ارز را حذف خواهد کرد و پاسخ دولت به نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت‌ها به ویژه کالا‌های اساسی همچون دارو، گندم و سایر اقلام گفت: درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوبه مجلس روشن است. در حوزه گندم و دارو اساسا شیوه توزیع یارانه به گونه‌ای باید صورت گیرد که هیچ گونه افزایش قیمتی وجود نداشته باشد.

علی بهادری جهرمی ادامه داد: باید صبر کنیم مصوبه مجلس نهایی شود، بعد تازه تدابیر اجرایی برای اجرای شیوه اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد. آنچه مسلم است آن است که اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها باید به نفع مردم و به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند کالا‌های اساسی را دریافت کنند.

اقدام خوب مجلس

مهرداد لاهوتی، نماینده پیشین مجلس، در گفتگو با «فردانیوز» گفت: مبلغ ارز ترجیحی در بودجه ۸ میلیارد دلار بود و این دولت ۱۰میلیارد هم از سران قوا گرفت و به ۱۸ میلیارد دلار رسید. امسال هم مجلس عدد ریالی دولت را به هم نریخت، چون دولت پیش بینی کرده بود که ۱۷۲ هزار میلیارد تومان تحت عنوان یارانه بپردازد. مجلس و کمیسیون تلفیق این را به ارز ۴۲۰۰تومانی تبدیل کردند که حدود ۹ میلیارد دلار شد. یک نگاه این است که همین رویه فعلی ادامه یابد.

نمایندگان مجلس، اما نگران بودند که فضای تأمین کالا‌های اساسی ملتهب‌تر شود. طبیعی است که حذف آن باعث گرانی مرغ، گوشت، دارو و... می‌شد و لازم بود که معلوم شود آیا از طرق دیگری می‌توان این کسری را جبران کرد یا نه. از آنجایی هم که دولت تشریح نکرد که چطور این قضیه جبران می‌شود، مجلس در این شرایط که معادله برای مجلسی‌ها مجهول بود، تصمیم درستی گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->