گروه هنر| یکی از این بازخوردها درباره نخستین مستند ایرانی حاضر در اسکار به قلم دبورا یانگ است. یان در مطلبی که در هالیوود ریپورتر منتشر کرده، نوشته است: «این مستند که با حساسیت و ظرافت ساخته شده، مخاطب را با خود به سرزمینی میبرد که پیش از این در سایر فیلمهای معاصر ایرانی کمتر دیده شده و بیننده را با قلب خانوادههای سنتی و ارزشهای آنها آشنا میکند؛ مردمانی که باوجود اعتقادات مذهبی سفت و سخت، از وی بهعنوان یکی از خودشان که پس از سالها بازگشته، با روی باز و با هیجان فراوان استقبال میکنند.» او در ادامه به حس تعلیقی که در فیلم وجود دارد، اشاره کرده و «در جستوجوی فریده» را اثری سرشار از اشک و لبخند خوانده و آورده است: «تضاد کامل میان رفتار منطقی خانواده هلندی که فریده را در دوسالگی از یک یتیمخانه در تهران به فرزندخواندگی پذیرفتند و احساسات مهارنشده ایرانیهایی را که فریده را پس از سالها ملاقات میکنند، شاید بتوان چشمگیرترین جنبه این مستند دانست.»
«در جستوجوی فریده» که بخشهای اصلی آن در مشهد تصویربرداری شده است، دومین فیلم مشترک مستند عطایی و موسوی است. آنها پیشتر در مستندی با عنوان «ایران، یک جدایی» که سال ۲۰۱۳ ساخته بودند، واکنشهای داخلی به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی توسط اصغر فرهادی را بررسی کردند.