ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بامداد تا بامداد

  • کد خبر: ۱۰۲۲۹۷
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
بامداد تا بامداد
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

مدیریت شهری از بامداد تا بامداد مشغول خدمات دهی به شهروندان است و بدین ترتیب، بالاترین سطح رابطه با مردم در بین سازمان‌های دولتی و نهاد‌های عمومی را دارد، از این رو ضروری به نظر می‌رسد که این مناسبات و تعاملات دوجانبه، محترمانه و مبتنی بر آگاهی حداکثری طرفین از حقوق طرف مقابل باشد.

شاید از دیرباز به دلیل برخی عوامل، میزان رضایت مردم از شهرداری‌ها زیاد نبوده است و همچنان نیز این امر ادامه دارد، اما اتفاق مهمی که در سال‌های اخیر رخ داده و امیدواری برای بهبود رضایتمندی را افزایش داده است، حساسیت شهرداری‌ها دربرابر موضوع «رضایت شهروندان» است.

به بیان ساده‌تر حالا شهرداری‌ها علاوه بر اینکه خود را به انجام وظایف ذاتی و قانونی خویش ملزم می‌دانند، هدف مهم دیگری به عنوان ایجاد حس خوب زندگی در شهر و افزایش رضایت شهروندان را نیز برای خود قائل هستند. شاید میزان موفقیت در این مهم، بین شهر‌ها یا ادوار مختلف مدیریتی متفاوت باشد، اما درک حساسیت آن در بیشتر شهرداری‌های کشور مشاهده شدنی است که بی شک بخش مهمی از این اتفاق به دلیل رکن مهم مدیریت شهری یعنی شورا‌های اسلامی است که اعضایش مستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

عواملی که سبب ایجاد رضایت یا نارضایتی دریافت کنندگان خدمات سازمان هاست، متفاوت است، اما شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها آگاهی‌های حقوقی باشد.

در کشور ما اطلاعات حقوقی مردم نسبت به سایر عرصه‌ها کمتر است. به معنای دیگر در بسیاری از عرصه‌های حقوق مدنی، اجتماعی، شهروندی و... میزان اطلاعات مردم زیاد نیست و همین امر سبب بروز مسائل فراوان می‌شود. اگر مردم درباره حقوق و البته تکالیف خود و سازمانی که با آن در تعامل هستند اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند، در مطالبه گری، ارتباط گیری، توقعات و سایر اموری از این جنس، توانایی بیشتری خواهند داشت.

بسیاری مواقع نقض قانونی که صورت می‌گیرد، ناشی از جهل درباره قانون است که باید با آگاهی بخشی‌های عمومی، میزان آن را کاهش داد و بدین ترتیب از بروز نارضایتی و هزینه‌های غیرضروری پیشگیری کرد. اگر مردم از حقوق خود آگاه باشند، می‌توانند در آنجا که حتی یک سازمان دولتی در عملکرد خود نقصی دارد، این نقص را قانونمندانه و قدرتمندانه از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.

شهروند شدن و شهروند خوب بودن یک فرهنگ است که هم نیاز به آموختن دارد و هم برای تحقق آن زمان زیادی صرف می‌شود. رعایت حقوق شهروندی به شناسایی این حقوق در جامعه، چگونگی عمل به آن‌ها و نحوه تضمین اجرایی شدن آن‌ها وابسته است. در این حالت، رعایت حقوق شهروندی، عاملی برای فراهم سازی زمینه رشد شخصیت فردی و اجتماعی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->