پیشرفت ۸۵ درصدی بوستان بانوان طرق مشهد| افتتاح پروژه در شهریورماه ۱۴۰۴ تخفیف ۲۰ درصدی رفع نقص خودرو در مشهد + آدرس تعمیرگاه‌های منتخب درباره کوچه «شهیدان خوراکیان‌۲» در مشهد | رونقی که با ساخت یک بیمارستان خارجی شروع شد سهم بانوان در زیست‌بوم فناوری باید به رسمیت شناخته شود ایستگاه استقبال از زائر منطقه ۷ مشهد، باید قبل از ماه صفر تکمیل شود گلایه‌های مردم از خدمات جمعه بازار خودرو مشهد | منتظر تحویل زمین برای توسعه هستیم هوای کلانشهر مشهد بالاخره سالم شد (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) ۱۲۵ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت در محور‌های فرعی و اصلی استان خراسان رضوی به احترام مردم کار کنیم نگاهی به وضعیت مجتمع های میان راهی در  خراسان رضوی | کمین مرگ در جاده‌های بی‌سرپناه آغاز جشنواره تخفیف‌های ویژه ایام ولایت ۱۴۰۴ در ۱۳ فروشگاه منتخب شهرما در مشهد رغبت‌نداشتن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صنعت محصولات لبنی | واحد‌های تولید محصولات لبنی خراسان بی‌علاقه به تولید شیر مدارس بسیج تمام ظرفیت‌های شهرداری مشهد در دهه ولایت ۱۴۰۴ | از فضاآرایی تا تقویت حمل‌ونقل عمومی و خدمات ایمنی اجرای اصلاح الگوی کاشت فضای سبز خیابان کوهسنگی در مشهد برنامه پرواز‌های بازگشت زائران حج تمتع خراسان‌‌های رضوی و شمالی به مشهد + جدول زمانی روایتی کوتاه از تاریخ دوچرخه در مشهد به بهانه روز جهانی آن | گشتن با مرکب شیطان در شهر! سرای عزیزاله‌اف، بهشت ارزان‌قیمت‌ها شتاب در تکمیل ایستگاه‌های کلیدی مترو مشهد | قلندرشریف: ایستگاه میدان بسیج در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد بهره‌برداری از «ایوان سلام» در پایانه مسافربری مشهد تا شهریور ۱۴۰۴ آرامگاه پیر مشهد | نگاهی به تغییرات مقبره «پیر پالان‌دوز»
سرخط خبرها

بامداد تا بامداد

  • کد خبر: ۱۰۲۲۹۷
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
بامداد تا بامداد
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

مدیریت شهری از بامداد تا بامداد مشغول خدمات دهی به شهروندان است و بدین ترتیب، بالاترین سطح رابطه با مردم در بین سازمان‌های دولتی و نهاد‌های عمومی را دارد، از این رو ضروری به نظر می‌رسد که این مناسبات و تعاملات دوجانبه، محترمانه و مبتنی بر آگاهی حداکثری طرفین از حقوق طرف مقابل باشد.

شاید از دیرباز به دلیل برخی عوامل، میزان رضایت مردم از شهرداری‌ها زیاد نبوده است و همچنان نیز این امر ادامه دارد، اما اتفاق مهمی که در سال‌های اخیر رخ داده و امیدواری برای بهبود رضایتمندی را افزایش داده است، حساسیت شهرداری‌ها دربرابر موضوع «رضایت شهروندان» است.

به بیان ساده‌تر حالا شهرداری‌ها علاوه بر اینکه خود را به انجام وظایف ذاتی و قانونی خویش ملزم می‌دانند، هدف مهم دیگری به عنوان ایجاد حس خوب زندگی در شهر و افزایش رضایت شهروندان را نیز برای خود قائل هستند. شاید میزان موفقیت در این مهم، بین شهر‌ها یا ادوار مختلف مدیریتی متفاوت باشد، اما درک حساسیت آن در بیشتر شهرداری‌های کشور مشاهده شدنی است که بی شک بخش مهمی از این اتفاق به دلیل رکن مهم مدیریت شهری یعنی شورا‌های اسلامی است که اعضایش مستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

عواملی که سبب ایجاد رضایت یا نارضایتی دریافت کنندگان خدمات سازمان هاست، متفاوت است، اما شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها آگاهی‌های حقوقی باشد.

در کشور ما اطلاعات حقوقی مردم نسبت به سایر عرصه‌ها کمتر است. به معنای دیگر در بسیاری از عرصه‌های حقوق مدنی، اجتماعی، شهروندی و... میزان اطلاعات مردم زیاد نیست و همین امر سبب بروز مسائل فراوان می‌شود. اگر مردم درباره حقوق و البته تکالیف خود و سازمانی که با آن در تعامل هستند اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند، در مطالبه گری، ارتباط گیری، توقعات و سایر اموری از این جنس، توانایی بیشتری خواهند داشت.

بسیاری مواقع نقض قانونی که صورت می‌گیرد، ناشی از جهل درباره قانون است که باید با آگاهی بخشی‌های عمومی، میزان آن را کاهش داد و بدین ترتیب از بروز نارضایتی و هزینه‌های غیرضروری پیشگیری کرد. اگر مردم از حقوق خود آگاه باشند، می‌توانند در آنجا که حتی یک سازمان دولتی در عملکرد خود نقصی دارد، این نقص را قانونمندانه و قدرتمندانه از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.

شهروند شدن و شهروند خوب بودن یک فرهنگ است که هم نیاز به آموختن دارد و هم برای تحقق آن زمان زیادی صرف می‌شود. رعایت حقوق شهروندی به شناسایی این حقوق در جامعه، چگونگی عمل به آن‌ها و نحوه تضمین اجرایی شدن آن‌ها وابسته است. در این حالت، رعایت حقوق شهروندی، عاملی برای فراهم سازی زمینه رشد شخصیت فردی و اجتماعی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->