رویداد نشان مشهدالرضا(ع)، نشان ملی است معاون زیارت استانداری خراسان رضوی: شعاع نشان مشهدالرضا (ع) باید جهانی شود فروش مواد خوراکی تاریخ‌گذشته، یک فروشگاه لوازم قنادی در مشهد را به پلمب کشاند (۲۰ دی ۱۴۰۳) چله‌هایی که شاه را سرنگون کرد نواییان: گستره منتخبان نشان مشهد الرضا (ع) باید وسیع‌تر شود گام‌هایی برای تجدید‌حیات بافت فرسوده محله وکیل‌آباد مشهد شهردار مشهد مقدس: همه باید تلاش کنیم تا پرچم ورزش مشهد را بالا ببریم | قطعاً با حمایت استاندار خراسان رضوی، روز‌های ورزشی خوبی را در پیش خواهیم داشت افزایش دوره ششم شورا منوط به تصمیم‌گیری مجلس در هفته آینده هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است | ثبت هفتادویکمین روز ناسالم در مشهد (۲۰ دی ۱۴۰۳) مدیرکل امور مجامع و حسابرسی داخلی شهرداری مشهد منصوب شد گام‌های رویداد نشان مشهدالرضا (ع) به سوی الگوسازی ملی و بین‌المللی موحدی در نطق پیش از دستور صحن شورای شهر مشهد مطرح کرد: امروز مشهد و خراسان رضوی نیازمند تحول اساسی است تاکید رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بر به پایان رساندن پروژه های شهری مشروح مصوبات یکصد و سی‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس کشف ۶۳۱ تن شکر قاچاق به ارزش ۴۴۰ میلیارد ریال در مشهد (۱۹ دی ۱۴۰۳) آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان خراسان رضوی ضرورت حفظ حریم ریلی قطار شهری هوای کلانشهر مشهد لب مرز پاکی و آلودگی | سهم مشهد از‌ هوای پاک از ابتدای سال تاکنون (۱۹ دی ۱۴۰۳)، ۲۵ روز است شهروند خبرنگار | تصویری زیبا از پارک کوهسنگی مشهد عنایتی: مشهد نیاز به تیم لیگ برتری دارد| معرفی بیشتر شهر با برگزاری رویداد نشان مشهدالرضا(ع)
سرخط خبرها

بامداد تا بامداد

  • کد خبر: ۱۰۲۲۹۷
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
بامداد تا بامداد
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

مدیریت شهری از بامداد تا بامداد مشغول خدمات دهی به شهروندان است و بدین ترتیب، بالاترین سطح رابطه با مردم در بین سازمان‌های دولتی و نهاد‌های عمومی را دارد، از این رو ضروری به نظر می‌رسد که این مناسبات و تعاملات دوجانبه، محترمانه و مبتنی بر آگاهی حداکثری طرفین از حقوق طرف مقابل باشد.

شاید از دیرباز به دلیل برخی عوامل، میزان رضایت مردم از شهرداری‌ها زیاد نبوده است و همچنان نیز این امر ادامه دارد، اما اتفاق مهمی که در سال‌های اخیر رخ داده و امیدواری برای بهبود رضایتمندی را افزایش داده است، حساسیت شهرداری‌ها دربرابر موضوع «رضایت شهروندان» است.

به بیان ساده‌تر حالا شهرداری‌ها علاوه بر اینکه خود را به انجام وظایف ذاتی و قانونی خویش ملزم می‌دانند، هدف مهم دیگری به عنوان ایجاد حس خوب زندگی در شهر و افزایش رضایت شهروندان را نیز برای خود قائل هستند. شاید میزان موفقیت در این مهم، بین شهر‌ها یا ادوار مختلف مدیریتی متفاوت باشد، اما درک حساسیت آن در بیشتر شهرداری‌های کشور مشاهده شدنی است که بی شک بخش مهمی از این اتفاق به دلیل رکن مهم مدیریت شهری یعنی شورا‌های اسلامی است که اعضایش مستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

عواملی که سبب ایجاد رضایت یا نارضایتی دریافت کنندگان خدمات سازمان هاست، متفاوت است، اما شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها آگاهی‌های حقوقی باشد.

در کشور ما اطلاعات حقوقی مردم نسبت به سایر عرصه‌ها کمتر است. به معنای دیگر در بسیاری از عرصه‌های حقوق مدنی، اجتماعی، شهروندی و... میزان اطلاعات مردم زیاد نیست و همین امر سبب بروز مسائل فراوان می‌شود. اگر مردم درباره حقوق و البته تکالیف خود و سازمانی که با آن در تعامل هستند اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند، در مطالبه گری، ارتباط گیری، توقعات و سایر اموری از این جنس، توانایی بیشتری خواهند داشت.

بسیاری مواقع نقض قانونی که صورت می‌گیرد، ناشی از جهل درباره قانون است که باید با آگاهی بخشی‌های عمومی، میزان آن را کاهش داد و بدین ترتیب از بروز نارضایتی و هزینه‌های غیرضروری پیشگیری کرد. اگر مردم از حقوق خود آگاه باشند، می‌توانند در آنجا که حتی یک سازمان دولتی در عملکرد خود نقصی دارد، این نقص را قانونمندانه و قدرتمندانه از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.

شهروند شدن و شهروند خوب بودن یک فرهنگ است که هم نیاز به آموختن دارد و هم برای تحقق آن زمان زیادی صرف می‌شود. رعایت حقوق شهروندی به شناسایی این حقوق در جامعه، چگونگی عمل به آن‌ها و نحوه تضمین اجرایی شدن آن‌ها وابسته است. در این حالت، رعایت حقوق شهروندی، عاملی برای فراهم سازی زمینه رشد شخصیت فردی و اجتماعی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->