وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟
سرخط خبرها

جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد با آثار متنوع هنری به استقبال نوروز ۱۴۰۱ می‌رود

  • کد خبر: ۱۰۲۴۱۴
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد با آثار متنوع هنری به استقبال نوروز ۱۴۰۱ می‌رود
تعاملی‌شدن المان‌های نوروزی، نصب آثاری با مفاهیم برکت و کرامت در قالب پاویون (فضای مفهومی) و اجرای برنامه‌های نمایشی و سرود در کنار المان‌ها و پاویون ها، از جمله اتفاقات تازه و نو در نوروز پیش رو خواهد بود. مهدی یک پسر، دبیر جشنواره و برخی از هنرمندان شرکت کننده در این رویداد در ادامه توضیحات بیشتری درباره آنچه در عید ۱۴۰۱ قرار است رخ دهد ارائه کرده اند که پیش روی شماست.

شهرآرانیوز - مدیریت شهری مشهد از سیزده سال پیش هم زمان با فرارسیدن نوروز و بهار طبیعت، با نصب آثار مختلف هنری رنگ و بوی متفاوتی در شهر برای مجاوران و زائران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ایجاد می‌کند. مدیریت شهری در این دوره سعی کرده با بهره گیری از تجربیات سال‌های گذشته و همچنین به دلیل هم زمانی اعیاد شعبانیه با عید نوروز ۱۴۰۱ اتفاقاتی متفاوت را در شهر رقم بزند.

امسال این رویداد در قالب جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد در بخش اصلی و نوروزگان برنامه ریزی شد که آثار آن درحال نصب و جانمایی در سطح شهر است. تعاملی شدن المان‌های نوروزی، نصب آثاری با مفاهیم برکت و کرامت در قالب پاویون (فضای مفهومی) و اجرای برنامه‌های نمایشی و سرود در کنار المان‌ها و پاویون ها، از جمله اتفاقات تازه و نو در نوروز پیش رو خواهد بود. مهدی یک پسر، دبیر جشنواره و برخی از هنرمندان شرکت کننده در این رویداد در ادامه توضیحات بیشتری درباره آنچه در عید ۱۴۰۱ قرار است رخ دهد ارائه کرده اند که پیش روی شماست.

برپایی ۱۷ رویداد در مشهد

مهدی یک پسر، دبیر جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد، درباره آثاری که قرار است در نوروز پیش رو در معرض دید مردم قرار گیرند توضیح داد: جانمایی سیزده پاویون و هجده المان، نصب ۲۳ اثر آذین بندی در ۱۲۲ نقطه و نقاشی دیواری حدود ۱۰ هزار مترمربع از جمله فعالیت‌هایی است که در این دوره جشنواره صورت گرفته است.

به گفته او، المان‌ها عمدتا نصب شده اند و کار‌های تزیینات شهری و نقاشی دیواری تقریبا به پایان رسیده است، اما نصب و جانمایی پاویون‌ها همچنان در جریان است تا پیش از آغاز سال نو پیش روی مردم قرار گیرند.

یک پسر، با بیان اینکه رنگ آمیزی پل آزادی و دوازده پل سطح شهر با کمک سازمان میادین میوه و تره بار و سامان دهی مشاغل شهری زیباسازی شده که چهار پل از آن‌ها پل‌های ورودی شهر هستند. رنگ آمیزی پل آزادی نیز این روز‌ها درحال انجام است.

دبیر جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد درباره فعالیت‌های صورت گرفته برای گرامیداشت نیمه شعبان نیز یادآور شد: بیست اثر از شانزده هنرمند در قالب اکران نوروز مهدوی تصویرسازی شده که الان در سازه‌های تبلیغات شهری ملاحظه می‌شود.

او با اشاره به اجرا‌های گروه‌های نمایشی و سرود در جشنواره امسال گفت: پانزده گروه نمایشی از مشهد و شهر‌های مختلف قرار است در طی پانزده روز و هرروز در سه نوبت در کنار پاویون‌ها و المان‌ها به اجرای برنامه بپردازند. همچنین ۲۵ گروه در ۳۳ نقطه شهر ۲ هزار برنامه سرود در ۴۰۰ نوبت را اجرا خواهد کرد. از این تعداد پانزده گروه از مشهد و ۱۰ گروه از شهرستان‌های دیگر هستند که با لباس‌های محلی به اجرای برنامه می‌پردازند. به گفته یک پسر، اجرا‌های نمایش و سرود از ۲۷ اسفند هم زمان با نیمه شعبان آغاز می‌شود و تا ۱۳ فروردین ادامه خواهد داشت. فقط در روز اول فروردین که مردم بیشتر به دید و بازدید مشغول هستند گروه‌ها اجرا نخواهند داشت.

او با اشاره به برگزاری هفده رویداد در سطح شهر تصریح کرد: این رویداد‌ها در وجوه مختلف فرهنگی، هنری، سرگرمی و... در کنار پاویون‌ها و المان‌ها در نقاط مختلف گردشگری شهر برگزار می‌شوند. در واقع سیاست ما این بوده که وقتی مردم به یکی از نقاطی که ما در برنامه ریزی‌ها پیش بینی کرده ایم مراجعه می‌کنند، آنجا مجموعه‌ای از برنامه‌ها را شامل پاویون، المان، فضا آرایی، نمایش و سرود ببینند.

دبیر جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد یادآور شد: برخی از پاویون‌ها به دلیل موقعیت خاصشان امکان اجرای برنامه در کنارشان وجود نداشت.

به گفته او، نقشه جامعی آماده شده که به تعداد ۲۰۰ هزار نسخه چاپ و در اماکن مختلف شهر توزیع می‌شود تا مردم از برنامه‌ها و محل اجرای آن‌ها آگاه شوند. همچنین تور‌های گردشگری هم درنظر گرفته شده تا علاقه‌مندان را از نقاط مختلف به مقاصد تعریف شده راهنمایی کنند.

یک پسر، درباره زمان برگزاری این رویداد‌ها نیز توضیح داد: این هفده رویداد از دوم تا ۱۳ فروردین به مدت ۱۲ روز از ساعت چهار بعداز ظهر تا ۹ شب برگزار می‌شوند. برای مثال در رودپارک مجموعه‌ای از فعالیت هایی، چون مسابقات رباتیک، افلاک نمای دیجیتال و مسابقه دوومیدانی درنظر گرفته شده، در بوستان وفا و کوه پارک نیز مجموعه‌ای از بازی‌های فکری و ابر بازی‌ها پیش بینی شده و در بوستان ارم بازی‌های خانوادگی پیش بینی شده است.

تجربه‌ای جدید با پاویون سیاوش

هاشم شفیعی، برگزیده بخش بین الملل جشنواره هنر‌های شهری مشهد، درباره اثری که در جشنواره هنر‌های شهری مشهد ارائه کرده است، با اشاره به ابیاتی از شاهنامه فردوسی گفت: این اثر با توجه به شاهنامه طراحی شده است. ابیاتی که داستان سیاوش را هنگام قرارگرفتن در کوهی از آتش بیان می‌کند. او ادامه می‌دهد: مخاطب با ورود به تونلی که در ظاهر شعله ور است، خودش را به چالش می‌کشد،  اما آنچه که به استقبال او می‌آید، شاخه‌هایی از نور و آینه است با موسیقی‌ای که او را به صداقت و پاکی فرامی خواند. او در این سفر کوتاه سیاوش خودش می‌شود.

او تصریح کرد: بدون شک جشنواره امسال از بهترین جشنواره هاست به ویژه در ارائه موضوعات. گنجاندن پاویون و تعامل مخاطب با اثر، از نکات مثبت جشنواره امسال است.

به بیان او، زبان هنر با هر لهجه‌ای که باشد، زبانی خوش آهنگ، دل نشین و رؤیایی است و شنیدنش با لهجه‌های متفاوت اهمیت زیادی دارد. قطعا در فضای شهری، ضرورت درکنارهم بودن سبک‌های هنری کاملا منطقی و لازم است.

پاویون گوهرشاد محفل نوروزی میدان شهدا

نوید فلاحت، هنرمند برگزیده بخش «پاویون»، برای موضوع گوهرشاد که قرار است در محل میدان شهدا نصب و اکران شود، گفت: فراخوان امسال جشنواره هنر‌های شهری مشهد نسبت به سال‌های گذشته زودتر منتشر شد که نقطه قوت بزرگی محسوب می‌شود. او تصریح کرد: نکته‌ای که در فراخوان توجه من را به خودش جلب کرد تا پس از مدت‌ها در آن شرکت کنم، موضوع «تعاملی بودن» است. تعامل بین هنرمندان، مخاطب و اثر سه گانه‌ای جذاب و نقطه قوت فراخوان امسال است و فکر می‌کنم این فراخوان به ویژه در بخش بین الملل متعالی است. درواقع نقطه آغازی درخشان در هنر شهری ایران است.

این هنرمند مشهدی در ادامه بیان کرد: تجمیع شدن هنرمندان در جشنواره شهری مشهد در نوروز ۱۴۰۱ کاری مهم و بخش مهم‌تر آن تولید دانش و اندیشه است. او تصریح کرد: ما بنایی بسیار جذاب در مشهد داریم به نام مسجد گوهرشاد که در دل حرم مطهررضوی قرار گرفته است و غیر از قصه‌ها و روایت‌های مختلفی که از سازندگان و طراحان آن داریم، خود مسجد گوهرشاد هم اثری بزرگ و ملی به حساب می‌آید. این بنا در حوزه معماری اتفاقی جذاب است و قصه‌هایی از آن به حوزه‌های فرهنگی و ارزشی مرتبط می‌شود و همه این‌ها دست به دست هم داده اند تا در این رویداد به قصه مسجد گوهرشاد در پاویون تعاملی بپردازیم.

جلوه نمایی معماری برج رادکان در رودپارک مشهد

حجت سالار محمدی، برگزیده بخش بین الملل جشنواره هنر‌های شهری مشهد، درباره اثرش در جشنواره هنر‌های شهری مشهد گفت: این طرح «خشت و خورشید خراسان» نام دارد که ایده اولیه آن براساس برج رادکان انتخاب شده که حدفاصل مشهد و چناران است. گفته می‌شود این برج را خواجه نصیرالدین طوسی حدود هشتصد سال پیش ساخته است و کارکرد آن در نجوم شناسی، تشخیص فصل ها، آغاز سال، ماه‌های سال، شب یلدا و همه اتفاقات طول سال است.

سالار محمدی افزود: این طرح ترکیبی از ماهی نوروز با ۳۶ستون است و هر سه ستون یک ضلع از دوازده ضلع سال هستند که نشان از دوازده ماه سال دارند. ما این ستون‌ها را به نیم ستون تبدیل کرده و بخشی را به آکواریوم استوانه‌ای تغییر داده ایم. سالارمحمدی، با اشاره به اینکه این اثر در رود پارک مشهد که انتهای بولوار معلم قرار دارد، درحال اجراست و تا کنون ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، بیان کرد: به دلیل ایجاد تعامل بین کار با مردم، بازی‌ها و سرگرمی‌ها و موضوعات تصویری را در این مکان تعبیه کرده ایم.

هفت داستان از امام رضا (ع) در قالب نماد شهری

مسعود صدرایی نیا، برگزیده بخش یادمان‌های نوروز گان جشنواره هنر‌های شهری مشهد، درباره اثرش در جشنواره هنر‌های شهری مشهد گفت: طرح ما تعاملی و برگرفته از شیشه کاری‌های رنگی است که حالت روایی و داستانی دارد. این طرح با مضامینی از داستان امام رضا (ع) که شامل هفت داستان است، تلفیق شده است. زمان دعوت این امام در مدینه، وداع ایشان با خانواده، اتفاقاتی که در راه برای ایشان افتاده است، هم سفره شدن با غلامان، نماز باران، قرآن، مناظره و حدیث سلسلة الذهب را نشان می‌دهد و ابعاد آن ۴ در ۶ متر است. موضوع محوری این اثر نیز داستان ضامن آهوست.

او موضوعات و نظم جشنواره امسال را خوب ارزیابی کرد و گفت: مباحث جشنواره امسال کم بود، اما موضوعی تر، گزیده‌تر و تخصصی‌تر بود که در نهایت منجر به خروجی بهتر می‌شود. او افزود: این اولین باری است که به شکل جدی و در قالب برگزاری جشنواره با محوریت هنر‌های شهری شاهد هنر تعاملی هستیم.

مسعود صدرایی نیا ادامه داد: ما در یکی از آثار امسال قسمتی داریم که شامل صفحه‌ای لمسی است و مردم در مقابل آن می‌ایستند و برای شنیدن هریک از داستان‌های آن، قسمت مربوط را لمس می‌کنند تا قصه برای آن‌ها روایت شود. او گفت: اگر مفهومی در اثری وجود داشته باشد که شفاف باشد و مردم آن را بپسندند و خوب اجرا شود، آن طرح موفق خواهد شد. صدرایی نیا بیان کرد: ما از سال ۱۳۹۰ درحال کارکردن برای این طرح هستیم که هنوز هم جای کار دارد و درباره مباحث اجتماعی، جبهه و جنگ، شاهنامه و سایر موضوعات می‌توانیم آن را ادامه دهیم. به همین دلیل، دوست دارم ادامه این اثر را مختص مشهد بسازم.

مشهد پیشرو در هنر‌های شهری

سجاد جهانشاهی، برگزیده بخش بین الملل جشنواره هنر‌های شهری مشهد وخالق اثر «سقاخانه»، درباره طرحش در این جشنواره گفت: مصرع «آب سقا خانه اش، چون ساغر دردانه است»، عنوانی است که برای این اثر در نظر گرفته شده و محل اجرای آن ورودی باغ ملی مشهد است. او افزود: این طرح برداشتی به روزشده از سقاخانه حرم مطهر امام رضا (ع) است که در دو جبهه طراحی شده است. یک جبهه آن آب را نمایش می‌دهد و نمایی از پنجره فولاد دارد و جبهه دیگر اثر موضوعی در گذشته را نشان می‌دهد که مانند روشن کردن شمع در سقاخانه‌ها وجود داشته است. همه این‌ها به صورت امروزی درآمده و با بازی با نور و آب با کاربر تعامل برقرار می‌کند.

جهانشاهی بیان کرد: من و آذین بهرام پوری و حامد نوروزی گروهی سه نفره هستیم که هر سه در دانشگاه تدریس می‌کنیم.

این کارشناس معماری نحوه آشنایی با این جشنواره را از طریق معرفی دبیرخانه بیان کرد و گفت: این جشنواره در برنامه‌ای که حوزه هنری تهران برای ما تدارک دیده بود، به ما معرفی شد. او گستردگی موضوعات جشنواره را خوب دانست و بیان کرد: «سقا خانه»، «نقاره خانه»، «کاسب حبیب خدا»، «سنگ‌های زینتی» و «شاهنامه» ازجمله عناوین خلق اثر در این جشنواره بوده و در آن به همه موضوعات مرتبط با مشهد پرداخته شده است. جهانشاهی تصریح کرد: بحث تعامل با مردم در این پاویون‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. همچنین، به دلیل اینکه حدود سیزده سال از برگزاری این جشنواره می‌گذرد، می‌تواند نقطه عطفی برای اتفاقات جدید در دیگر شهر‌ها باشد. او در ادامه ابراز کرد: با توجه به اینکه مشهد مرکز خراسان و این استان از لحاظ فرهنگی، مذهبی و حماسی شاخص بوده است، اثری که می‌خواهد برای این شهر ساخته شود، باید همه این موارد را با یکدیگر ببیند و همه این وجهه‌ها را با یکدیگر نشان دهد.

انعکاس صدای حماسه در شهر با ادبیات شاهنامه

فاطمه کریمی، برگزیده بخش بین الملل جشنواره هنر‌های شهری مشهد، درباره اثرش در جشنواره هنر‌های شهری مشهد گفت: اثر من که موضوع آن ادب و حماسه است، «چکاچاک» نام دارد و مصداق عینی شعر حماسی ماست. او افزود: مردم خراسان به داشتن ادبیات غنی معروف هستند، از آن گذشته حماسه سازان بزرگ تاریخ از این خطه برخاسته اند. کریمی، با بیان اینکه این طرح مقابل دانشگاه آزاد مشهد در بوستان شاهد جا نمایی می‌شود، ادامه داد: اثر ما با پنج مترونیم ارتفاع، فضایی توخالی دارد و افراد به محض واردشدن به آن، خودشان را در مکانی مشکی و قرمز می‌بینند که از سقف آن حروف خط نستعلیق فارسی آویزان است. در بدنه آن محور‌هایی وجود دارد که افراد با چرخاندن آن‌ها شاهد برخورد حروف بالا به یکدیگر و انعکاس صدای چکاچاک می‌شوند. صدایی مانند برخورد شمشیر در جنگ که فردوسی این صدا‌ها را با واژه آرایی ایجاد کرده است و ما به وسیله این طرح آن را به وجود آورده ایم. او هدف از ایجاد این اثر را کسب تجربه از شعر حماسی و شاهنامه برای کودکان و نوجوانان بیان کرد.

داستان ضامن آهو در قالب معماری ایرانی

شهاب احمدی، برگزیده بخش بین الملل جشنواره هنر‌های شهری مشهد وخالق اثر «ضامن آهو» درباره طرحش گفت: این اثر یادواره‌ای از داستان ضامن آهوست که در آن از چهارطاقی معماری ایرانی الهام گرفته شده است؛ زیرا اولین کوشک ایرانی بوده است که از آن در قالب کوشکی شهری استفاده کرده ایم. از سوی دیگر از نماد‌های معماری که در حرم امام رضا (ع) وجود دارد نیز بهره گرفته ایم، زیرا اثر به نام ایشان است. او افزود: محل جانمایی این اثر در میدان قبله، بین باب الرضا (ع) و باب الجواد (ع) در حرم مطهر رضوی است.

احمدی ادامه داد: این طرح جنگ درونی هر فرد برای میل به سوی کمال و پاکی و از سوی دیگر فشار گناهان و آلودگی‌های دنیای بیرونی بر او را نشان می‌دهد. این هنرمند توضیح داد: وجه بیرونی و پوسته طرح سیمانی در نظر گرفته شده است؛ زیرا نماد آلودگی‌هایی است که در دنیای مادی وجود دارد و ضمیر فرد را کدر می‌کند. قسمت داخلی کار نیز طلایی است که استعاره از ایوان طلا و میل به تکامل و تجلی درونی در وجود فرد است.

فضایی از جنس نور و رنگ در پل‌های عابر پیاده

محسن خضری، برگزیده جشنواره هنر‌های شهری مشهد، درباره اثر خود در جشنواره هنر‌های شهری مشهد گفت: طرح من رنگ آمیزی پل هوایی در بزرگراه امام علی (ع)، انتهای بولوار دانشجو است. پل‌های هوایی فضای پیچیده  و اجرای متفاوت و متنوعی دارند، که در این طرح به جهت ایجاد فضایی آرام بخش برای عابر پیاده از رنگ‌هایی استفاده شده است تا وسعت سطوح در آن بیشتر باشد، فضای آن را تاریک نکند، افراد به هنگام عبور از آن احساس امنیت کنند و برای گذر از آن رغبت نیز داشته باشند. به بیان او، در این طرح از دو رنگ زرد و مکمل آبی و بنفش استفاده شده است تا فضای آن با فصل بهار متناسب باشد.

او ادامه داد: اگر زمان بیشتری داشتیم تنوع کار‌ها نیز بیشتر می‌شد و جوانب کار را بهتر می‌سنجیدیم. این هنرمند که نقوش حک شده برروی پایه‌های پل میدان آزادی از آثار اوست، با بیان اینکه در کشور ما مردم آشنایی چندانی با هنر تعاملی ندارند اظهار کرد: اکنون هنر تعاملی فقط در پایان نامه دانشجویان دیده می‌شود، اما در سطح شهر برروی آن زیاد هوشمندانه کار نشده است که باید عمیق‌تر به آن نگریسته شود. تعامل یعنی اینکه شهروندان دخالت بیشتری در اثر هنری داشته باشند و صرفا عکس گرفتن با یک مجسمه کافی نیست. او ادامه داد: تمایل دارم کاری برای مشهد انجام دهم که هویت آن طوری وارد فضای شهری شود که پویا، زنده، مدرن و جذاب باشد تا خاطراتی که مردم از نقاط مختلف شهر دارند برایشان زنده شود.

بار نگارخانه‌های نقاشی بر دوش هنر شهری

علی نسل شاملو،  برگزیده بخش نقاشی دیواری جشنواره هنر‌های شهری مشهد، با بیان اینکه اثرش در بولوار نبوت مشهد جا نمایی شده است گفت: من این طرح را در قالب یک نقشه فرش و با استفاده از نقوشی که در جای جای فرش‌های خراسان وجود دارد طراحی کرده ام، که پرنده‌هایی روی آن پرواز می‌کنند، تا با صنایع دستی و زندگی روزمره مردم خراسان قرابت داشته باشد. این هنرمند درباره سوابق هنری خود بیان کرد: حدود سیزده سال است که در حوزه هنرشهری و سازمان زیبا سازی تهران فعالیت دارم و از دو سال سال گذشته همکاری خود را با مشهد آغاز کرده ام.

او با اشاره به اینکه برنامه ریزی برگزاری جشنواره و انجام کار‌های مربوط به شروع و پایان آن در مشهد بسیار منظم و دقیق انجام شد ابراز کرد: موضوعات در بخش نقاشی کلی بود، که باعث شد دست هنرمند در انتخاب زاویه دید و محتوای کار باز باشد. نسل شاملو روند رشد هنر تعاملی در کشور را در سال‌های گذشته خوب توصیف کرد و گفت: مخاطبان عام که هنر را به شکل تخصصی نمی‌شناسند، نسبت به چند سال گذشته با نگاه گسترده تری به نقاشی دیواری می‌نگرند، در ۱۰ سال گذشته وقتی صحبت از دیوار نگاری می‌شد چیزی به جز طبیعت در ذهن مردم تداعی نمی‌شد، اما اکنون تنوع موضوعات در قالب تصویر سازی، طرح‌های سنتی، آثار طنز و هنر‌های رئالیستی باعث شده است تا نگاه مخاطب عام نسبت به آن متفاوت‌تر شود.

هنر وزین کردستان در حریم ضامن آهو

امیر زارع زاده، برگزیده بخش هنر‌های نمایشی جشنواره هنر‌های شهری مشهد، که نمایشی را برای این جشنواره تدارک دیده و در کنار نماد «ضامن آهو» اجرا می‌شود، گفت این اثر درباره ضامن آهو بودن امام رضا (ع) است و یکی از داستان‌های وزین و قدیمی کردستان را به صورت سنتی و آیینی به تصویر می‌کشد، که برگرفته از لباس و موسیقی کردی است. او افزود: من به همراه آرژوان محمدی، مبین فریزادی، اویس زارع زاده، سمیرا سلیمانی و فائزه صالح پور بازیگران این نمایش هستیم، که سه ماه برای آن تمرین کرده ایم و در عید نوروز به مدت ۱۵ روز آن را اجرا خواهیم کرد.

این هنرمند که در نمایش‌هایی همچون «خورشید و خاور»، «بازگشت» و «سوگمهر» نقش آفرینی کرده است، زمان فراخوان جشنواره را مناسب دانست و گفت: گسترگی و تنوع موضوعات در این جشنواره جامع و متناسب بود، به نحوی که هنرمندان می‌توانستند با توجه به آن‌ها طرح‌های خوبی را انتخاب و اجرا کنند. به بیان او، تئاتری که مردم بازیگر آن باشند، با آن ارتباط برقرار کرده و همذات پنداری کنند بهترین نوع تئاتر است. این فعال فرهنگی اظهار کرد: اگر بخواهم کاری برای مشهد و امام رضا (ع) اجرا کنم، باز هم نمایشی که در ایام نوروز دارم را اجرا خواهم کرد، زیرا این اثر کاری پژوهشی و پر محتواست و ما دوست داریم بهترین کار خود را به مردم مشهد تقدیم کنیم.

رنگ وبوی طبیعت بر در و دیوار شهر

طاهر موسوی، برگزیده بخش نقاشی دیواری در این جشنواره گفت: من یکی از نقاشی‌های خود را که در طبیعت کار کرده بودم برای جشنواره ارسال کردم، که پس از تأیید و با اعمال کمی تغییرات که مقداری آن را ساده‌تر کرد بر روی دیواری در انتهای بولوار سیدرضی اجرا کردم. او اظهار کرد: در گذشته نه چندان دور موضوعات آثار مناسبتی بود، اما این موارد مناسب اجرا مختص یک شهر نیست، بلکه باید آثار عمومی تری با موضوعات طبیعت، بهار، امام رضا (ع)، مادر و شاهنامه فردوسی خلق شوند، زیرا این موارد همیشه مورد استقبال هستند و مخاطب خود را دارند. این فعال فرهنگی بیان کرد: در مورد آثار هنرمندان کلیتی وجود دارد که نمی‌توان گفت کدام اثر خوب و کدام بد است. موضوع نقاشی‌های من پیچیده نیست و طبق روال مشخصی کار شده است که همه آن‌ها به یک اندازه برای من ارزش دارند.

موسوی تأکید کرد: اگر شهرداری بتواند موضوعاتی مانند بهار و استقبال از آن را کم رنگ کند و بیشتر به دنبال آثار دائمی، با کیفیت و ماندگار باشد بهتر است، به این ترتیب نیازی نیست تا آثار حتما به عید نوروز برسند، زیرا مدت زمان کوتاه آن باعث می‌شود تا آسیب زیادی به هنرمندان و کار‌های آن‌ها وارد شود.

اهمیت ایجاد فرصت برای هنرمندان نوظهور

مسعود وزیری، یکی از دیگر از هنرمندان حاضر در جشنواره هنر‌های شهری مشهد نیز گفت: اثر من که در خیابان امام خمینی ۸۸ قرار دارد، یک پل عابر پیاده است که آن را با رنگ‌های شاد و جذاب رنگ آمیزی کرده ام، بخش میکانیکی و کابین آسانسور پل به دلیل آنکه که از جنس کامپوزیت بود رنگ گذاری نشد که به جای آن از خط‌هایی استفاده کردم که از طول مسیر پله‌ها و سطح عرشه پل تا بدنه آسانسور ادامه پیدا کرده است. پل دیگری نیز با مساحت دو هزار و ۷۰۰متر در بولوار وکیل آباد مشهد، بعد از بولوار دندان پزشکان قرار دارد که آن را نیز زیبا سازی کرده ام. وزیری تصریح کرد: امسال دو رویداد سالیانه چاپ دستی را با همکاری فرهنگ سرای ترافیک برگزار کردیم و از آنجا این ایده به ذهن من رسید که این بخش را به جشنواره معرفی کنم، تا حال و هوای بهاری با شکلی ساده در شهر زنده شود.

تداعی فضای حرم در شهر

فاطمه غفوریان، برگزیده بخش بین الملل در جشنواره هنر‌های شهری مشهد، درباره اثرش در جشنواره هنر‌های شهری مشهد گفت: این طرح که در پارک پرواز نزدیک فرودگاه مشهد قرار می‌گیرد، در مورد نقاره خانه حرم مطهر رضوی است و هدف ما از ایجاد آن، بیان وسعت حرم و انعکاس اتفاقاتی که در آن می‌افتد در فضای داخل شهر بوده است.

غفوریان تصریح کرد: در موضوعات این فراخوان، جنبه‌های ملی و مذهبی در نظر گرفته شده بود که دست شرکت کنندگان را در این زمینه باز گذاشت. او با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین و قدرتمندترین چیزی که مشهد در درون خود دارد حرم مطهر است ابراز کرد: اگر بخواهم اثری برای مشهد و امام رضا (ع) خلق کنم، با موضوع لطف، برکت و مهربانی این امام رئوف خواهد بود.

اهمیت توجه به نخبگان در قالب اجرای نمایش تئاتر

هادی نوری، برگزیده بخش هنر‌های نمایشی جشنواره هنر‌های شهری مشهد، نیز با بیان اینکه اثر ما در مورد «قدرشناسی» است و با حضور بازیگرانی همچون محمود فلاحی، امیر طوسی، در بولوار معلم اجرا خواهد شد، گفت: این نمایش داستان جوان نخبه‌ای به نام پارساست که به دلیل حمایت نکردن مسئولان، قصد خروج از کشور را دارد، زیرا به او قول حمایت داده شده، اما اقدامی صورت نگرفته است، به همین دلیل او تصمیم می‌گیرد تا در یک کشور اروپایی بورسیه شود و پدرش با این موضوع مخالفت می‌کند و جر وبحثی بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

از سوی دیگر خبرنگاری که در حال مصاحبه گرفتن در سطح شهر است متوجه مشاجره آن‌ها شده و موضوع را جویا می‌شود، که این جوان جریان زندگی خود را برای او شرح می‌دهد و ... نوری موضوع فراخوان جشنواره هنر‌های شهری را متنوع و خوب دانست و گفت: ارزیابی من در طول سال‌های مختلف نشان می‌دهد که شهرداری مشهد و هنرمندان فعالیت زیادی در زمینه هنر‌های شهری داشته اند و مخاطبان زیادی را جذب کرده اند، که امیدواریم تداوم داشته باشد. او اظهار کرد: تمایل دارم اثری در ارتباط با زیارت اولی‌ها برای مشهد و امام رضا (ع) خلق کنم و بدانم افرادی که برای اولین بار به پابوسی این امام مهربانی‌ها شرف یاب می‌شوند چه حس و حالی پیدا می‌کنند.

 
 برخی از آثار نصب‌‍شده در شهر
برای دیدن عکس‌ها در اندازه بزرگ‌تر روی آن‌ها کلیک کنید
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->