به گزارش شهرآرانیوز - عفت السادات افضل طوسی، داور بخش بین الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد و دارای مدرک دکتری هنر و طراحی از دانشگاه هونگ ایک کره جنوبی، بر ظرفیت جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد برای ایجاد بستر تعاملات فرهنگی تأکید کرد. به گفته او، اینکه جشنوارهای بین المللی برگزار شود راه را برای تعاملات فرهنگی باز میکند.
اما افضل طوسی، تمایز اصلی این جشنواره و جشنوارههای دیگری که سابق بر این وجود داشته است را در موضوع جشنواره و نه در بین المللی بودن آن میداند. به گفته او، در این دوره مدیران جشنواره فضای عمو میرا دیده و سعی کرده اند نمادها و آرایهها و آذینها فقط تماشایی نباشند، بلکه جایی برای نشستن و فضایی برای تعامل با محیط و مخاطب فراهم باشند.
او با اشاره به جدید بودن بخش تعاملی جشنواره و پاویونها بیان کرد: تعامل انسان با محیط، انسان با فضا و المانها با فضا، فرهنگ در فضا را در واقع به شکلی جدید احیا کرده است که به باور من از این نظر کار بسیار مثبتی است. افضل طوسی یادآور شد: هنر تعاملی هنری است که هم با ایدههای جدید سروکار دارد و هم با دنیای دیجیتال.
به گفته او بیشتر آثار تعاملی که ساخته میشود، داخل استودیو است، اما باید کارهای داخل استودیو را وارد فضای عمومی کرد و این بدون شک به خلاقیت و نوآوری نیاز دارد و کار سادهای نیست. کار سختی است که بتوانیم هنر تعاملی را در فضای شهری زیارتی عرضه کنیم و در عین حال زبان بین المللی هم داشته باشد.
افضل طوسی درباره تعاملی بودن آثار نیز گفت: به نظر من این رویکرد اولین بار انجام شده است و آثار پیشنهادی دریافت شده در قسمت تعاملی بودن قدری مبهم هستند. سازندهها تمام وکمال نمیدانستند که چطور آن را تعامل ببخشند و در آثار پیشنهادی دیدم که گاهی محیط نتوانسته، زیاد دست کاری شود و فقط مخاطب باید با محیط تعامل برقرار کند.
داور بخش بین الملل جشنواره هنرهای شهری تصریح کرد: شاید در حوزه هنر دیجیتال در برخی نمایشگاهها به مقدار خیلی کمی کار انجام شده باشد. اما این هنر به ویژه در زمینه شهری تجربه بسیار کمی دارد، به همین دلیل است که به نظر من و با مشورتی که با دیگر داوران داشتم، در این قسمت زیاد جواب نگرفته ایم به ویژه در قسمت تعاملی بودن آثار. البته تجربه من به عنوان کسی که سالها فعالیت فرهنگی کرده است، به من میگوید که گاهی در یک جشنواره فقط یک دانه کاشته میشود که به بارنشستن آن سالها طول میکشد.
داور بخش بین الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد یادآور شد: نظر من این است که ما آثار تعاملی را خیلی خوب نمیشناسیم و هنوز هنر تعاملی زیاد برایمان روشن نیست. درحالی که در یک اثر هنری حداقل اتفاقی که رخ میدهد، تعامل است.
به گفته او، اگر در این جشنواره سه چهار اثر خوب ارائه شود، میتواند الگویی برای آیندگان باشد. ضمن اینکه دیده شدن مخاطب درکارها برای مردم زبانی جدید است و این به نوعی زمینه ساز بسیاری از اتفاقات فرهنگی خواهد بود.