به گزارش شهرآرانیوز، یوسف نوری با اشاره به آخرین تصمیمات پیرامون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه رتبه بندی معلمان از سال ۱۳۹۲ مبتنی بر سندتحول بنیادین آموزش و پرورش شروع و در ادامه مسیر با چالشهای زیادی مواجه شد تا اینکه پس از بررسیهای متعدد در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰، از سوی رییس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد.
وی با تأکید بر انتظارات به جا و برحق جامعه معلمان درخصوص طرح رتبه بندی گفت: با وجود تمام تلاشهایی که انجام شد به نظر میرسد باز هم در اجرای طرح از بُعد زمان، کمی تأخیر داشته ایم که تنها دلیل آن وجود مقررات و قوانین مربوط به اجرای این طرح بود. خوشبختانه در دولت سیزدهم با توجه به حمایت رییس محترم جمهور، اشکالات این طرح سریعا برطرف شده و در نهایت طرح رتبه بندی به نتیجه رسیده است.
نوری با اشاره به اهداف اجرای طرح رتبه بندی معلمان خاطرنشان کرد: رتبه بندی معلمان مبتنی بر سندتحول بنیادین است و مهمترین هدف آن ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت در کشور است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به هدف اصلی رتبه بندی اضافه کرد: طرح رتبه بندی، علاوه بر افزایش حقوق و مزایای معلمان، انگیزه «آموختن دانش» و «رقابت علمی» را در جامعه معلمان ارتقا میدهد و این باعث افزایش توانمندی معلمان نسبت به امروز خواهد شد؛ لذا این توانمندی در تربیت دانش آموزان نیز بی تأثیر نبوده و آنها را به سمت اهداف سند و تربیت تمام ساحتی هدایت خواهد کرد.
نوری گفت: ماده دوم رتبه بندی فرهنگیان، به شرح شایستگیهای ۳ گانه، عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان پرداخته و در هر مورد رتبهها را مشخص میکند.
وی با بیان اینکه در طرح رتبه بندی، معلمان در ۵ رتبه تقسیم بندی میشوند، گفت: دایره شمول رتبه بندی، در دو لایحهای که دولت گذشته ارائه شده بود، بعضی افراد از جمله همکاران فرهنگی که از مدارس به ادارات آمده بودند را شامل نمیشد که بر اساس اصلاحات صورت گرفته و مصوبه شورای انقلاب، این اشکال برطرف شد.
نوری ادامه داد: اکنون با ابلاغ طرح رتبه بندی و براساس قانون، وزارت آموزش و پرورش مکلف است آیین نامه مربوطه را در مدت یک ماه کاری تدوین کند که امیدواریم پس از تصویب آیین نامه در هیات دولت، طرح رتبه بندی از اوایل سال جدید اجرایی شود.
منبع: راهبردمعاصر