پردرآمدترین شغل‌های آزاد ایران کدامند؟ پیش‌بینی قیمت دلار دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ خانوار‌ها برای مصرف اعتبار مرحله چهارم کالابرگ تا چه زمانی مهلت دارند؟ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی: استان باید در حوزه نشان‌دار کردن مالیات‌ها پیشگام و پیشرو باشد رئیس اتاق اصناف مشهد: در چند سال اخیر به شهرک‌های صنفی توجه نشده است آغاز واردات روغن خام با ارز ترجیحی از ۲۲ شهریور تکمیل ۱۳۲۳ پروژه کشوری در طرح نشان‌دارکردن مالیات در سال ۱۴۰۳ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | افت قیمت خانواده پژو افزایش ۱۹ درصدی پرداخت مالیات توسط مردم در خراسان رضوی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی اعلام شد (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | افت ۴۰ میلیونی هایما ۸S کاهش رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی فردا (۱۷ شهریور ۱۴۰۴)؛ چهارمین مرحله پیش فروش سکه رونمایی از پویش مالیاتی «من انتخاب می‌کنم» | تکمیل ۴۱ پروژه استان خراسان رضوی با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان + فیلم قیمت حبوبات از ابتدای مهر ماه کاهش خواهد یافت خسارت ۱۰ همتی قطع برق در ۵ ماه گذشته از سال‌ ۱۴۰۴ برای کشاورزان خراسان رضوی سبقت تقاضا از عرضه در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) بررسی وضعیت بلیت هواپیما تهران به مشهد در آستانه ولادت پیامبر اکرم (ص) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | نوسان اندک در کانال ۱۰۲ هزار تومان مدیر پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد سرخس: در ذخیره‌سازی گاز جلوتر از برنامه هستیم بی‌ثباتی، این بار در بازار گوشت قیمت طلا در مشهد اعلام شد (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) دلار در مشهد کانال عوض کرد (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) بررسی ظرفیت های همکاری اقتصادی خراسان رضوی با چین | فرصت چینی برای اقتصاد خراسان واریز مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک دهک‌های اول تا سوم چهارشنبه ۱۹ شهریور | دهک‌های ۴ تا ۷ چه زمانی واریز می‌شود؟ مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ به شبکه فیبر نوری متصل می‌شود | ۵ همت اعتبار جدید برای تکمیل پروژه مشهد از نظر رئیس سازمان بورس، وضعیت امروز بورس متعادل است! خاموشی‌های ۴ ساعته چه زمانی تمام می‌شود؟
سرخط خبرها

عدالت بنزینی و شکاف طبقاتی

  • کد خبر: ۱۰۳۵۳
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۹
عدالت بنزینی و شکاف طبقاتی
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی

آیا سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن به کاهش شکاف طبقاتی کمک می‌کند؟ برای پاسخ به این سؤال 2گزاره مطرح است؛ گزاره نخست، روایت مقامات و مسئولان دولت است که معتقدند با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، یک نوع عدالت در بهره‌مندی از یارانه‌های بنزین ایجاد می‌شود؛ به این معنا که 3دهک درآمدی ثروتمند که بیشترین بنزین را مصرف می‌کنند، به خرید آن با قیمت‌های کنونی ناچار می‌شوند و بقیه دهک‌های درآمدی متوسط و فقیر جامعه فشار چندانی برای افزایش قیمت این فراورده نفتی متحمل نمی‌شوند و افزون بر اینکه پرداخت کمک معیشتی دولت به 60میلیون خانوار ایرانی و محروم شدن دست‌کم 24میلیون نفر برخوردار باعث ایجاد عدالت نسبی و بهبود وضعیت معیشتی مردم می‌شود. گزاره دوم اما به تحلیل هزینه و فایده اجرای طرح جدید بر سبد هزینه‌های مردم در سطوح مختلف درآمدی مربوط می‌شود و از این منظر صرف اتکای سطح تحلیل‌ها به اینکه سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن به کاهش فاصله طبقاتی می‌انجامد را به چالش می‌کشاند؛ چرا که ایجاد شکاف طبقاتی بین دهک‌های درآمدی جامعه ناشی از مؤلفه‌های مختلفی است و ضرورت ایجاب می‌کند در برنامه‌ریزی برای ایجاد عدالت درآمدی بین جامعه، سنجش دقیقی از وضعیت دهک‌های مختلف جامعه از منظر هزینه‌ای هم صورت پذیرد. مثال روشن را می‌توان در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره نرخ تورم آبان‌ماه رصد کرد؛ به‌ نحوی‌ که نرخ تورم ماهانه بین دهک اول (فقیرترین‌ها) و دهک دهم (ثروتمندترین‌ها) فقط 0.2درصد اختلاف دارد و نرخ تورم ماهانه دهک دوم ثروتمند جامعه با دهک فقیرتر جامعه 1.7درصد برآورد شده است. شاخص دیگری که می‌تواند در ارزیابی دقیق اثر افزایش قیمت بنزین و البته سایر حامل‌های انرژی بر سبد هزینه‌های مردم مورد توجه قرار گیرد، به سهم خدمات آب، برق و سوخت و همچنین خدمات حمل‌ونقل بر سبد هزینه‌های خانوارهای روستایی و شهری مربوط می‌شود؛ چرا که سهم خدمات عرضه انرژی نظیر آب، برق و سوخت در سبد هزینه خانوار شهری 3.97درصد و در بین خانوارهای روستایی 6.64درصد و سهم خدمات حمل‌ونقل در سبد تورمی خانوار شهری 9.44درصد و در خانوارهای روستایی 9.26درصد محاسبه می‌شود. افزون بر این‌ها الگوی انتخاب‌شده از سوی دولت برای سهمیه‌بندی بنزین چندان با مؤلفه‌های عدالت اجتماعی هم‌خوانی ندارد؛ چرا که از بین 60میلیون شهروندی که کمک معیشتی می‌گیرند، تعداد زیادی سهمیه بنزین هم می‌گیرند و تعداد بیشتری هستند که فقط کمک معیشتی می‌گیرند و به آن‌ها سهمیه بنزین تعلق نمی‌گیرد. این در حالی است که دولت و مجلس می‌توانستند از گزینه اختصاص سهمیه‌ بنزین به ازای هر شهروند به‌ جای اختصاص آن به خودروها استفاده کنند و با راه‌اندازی یک بازار انرژی شفاف، اجازه عرضه و تقاضای بنزین بین متقاضیان بنزین بیشتر از سهمیه هر فرد و دارندگان بنزین مصرف‌نشده را بدهند. تردیدی نیست که انگیزه حاکمیت در اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن و همچنین پرداخت کمک معیشتی به اکثریت بالای 70درصد جامعه برخاسته از نیت خیر بوده است، اما لزوما هر نیت خیری به نتیجه مطلوب نمی‌انجامد و داعیه کاهش شکاف طبقاتی با اجرای آن طرح چندان استوار و مستحکم به نظر نمی‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->