قیمت امروز انواع موبایل (۸ مرداد ۱۴۰۳) | سامسونگی‌های پرطرفدار و شیائومی‌های خوش قیمت در مشهد چند؟ خرید تضمینی گندم مازاد کشاورزان خراسان رضوی از مرز ۵۰۰ هزار تن گذر کرد نرخ امروز طلا در مشهد اعلام شد (۸ مرداد ۱۴۰۳) | سکه یک قدم تا ۴۲ میلیونی‌شدن ریزش ۳۰ هزار واحدی شاخص بورس یک روز پس از تنفیذ | گزارش وضعیت بازار سهام (۸ مرداد ۱۴۰۳) آخرین نرخ ارز‌های مبادله‌ای (۸ مرداد ۱۴۰۳) | افزایش قیمت دلار، یورو و درهم آیا واردات خودروهای کارکرده متوقف شده است؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۸ مرداد ۱۴۰۳) | کاهش ۱ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت‌ها بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ مرداد ۱۴۰۳) | کاهش ۱۲ میلیونی قیمت پژو محبوب جوانان قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۸ مرداد ۱۴۰۳) | افزایش قیمت‌ها در بازار طلا شرایط ثبت نام خودرو برقی ایران خودرو اعلام شد + جزئیات (۸ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد اعلام شد (۸ مرداد ۱۴۰۳) | هلو انجیری چند؟ درگیری در جنوب لبنان و گسترش منازعات در خاورمیانه هراس به جان بازارهای جهانی انداخت ۶۸ درصد مشترکان گاز خراسان رضوی مشمول پاداش شدند جریمه سد معبر با وسایل نقلیه چقدر است؟ رشد نسبی عملکرد دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی عبور مصرف برق از بدبینانه‌ترین سناریوی پیش‌بینی شده حل مشکلات تولید با اتکا بر نیروی جوان و مهندسی معکوس  افزایش بیش از حد مصرف برق به بخشی از شبکه برق مشهد خسارت زد (۷ مرداد ۱۴۰۳) قیمت موبایل‌های آنر امروز چند شد؟ (۷ مرداد ۱۴۰۳) انتصاب مدیرعامل جدید منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزایش ۸ درصدی مصرف برق مشهد نسبت به سال گذشته | شبکه‌های برق تحت فشارند اما قطعی گزارش نشده است ۸۱ درصد حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی خالی از آب است موجودی خزانه دولت در زمان تحویل به دولت چهاردهم چقدر است؟ ورود شورای رقابت به افزایش قیمت جدید خودروسازان داخلی فروش غیرحضوری ارز اربعین از امروز یکشنبه (۷ مرداد ۱۴۰۳) آغاز شد + جزئیات پلمب ۴۱ واحد صنفی به‌دلیل به‌کارگیری اتباع خارجی در مشهد (۷ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

عدالت بنزینی و شکاف طبقاتی

  • کد خبر: ۱۰۳۵۳
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۹
عدالت بنزینی و شکاف طبقاتی
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی

آیا سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن به کاهش شکاف طبقاتی کمک می‌کند؟ برای پاسخ به این سؤال 2گزاره مطرح است؛ گزاره نخست، روایت مقامات و مسئولان دولت است که معتقدند با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، یک نوع عدالت در بهره‌مندی از یارانه‌های بنزین ایجاد می‌شود؛ به این معنا که 3دهک درآمدی ثروتمند که بیشترین بنزین را مصرف می‌کنند، به خرید آن با قیمت‌های کنونی ناچار می‌شوند و بقیه دهک‌های درآمدی متوسط و فقیر جامعه فشار چندانی برای افزایش قیمت این فراورده نفتی متحمل نمی‌شوند و افزون بر اینکه پرداخت کمک معیشتی دولت به 60میلیون خانوار ایرانی و محروم شدن دست‌کم 24میلیون نفر برخوردار باعث ایجاد عدالت نسبی و بهبود وضعیت معیشتی مردم می‌شود. گزاره دوم اما به تحلیل هزینه و فایده اجرای طرح جدید بر سبد هزینه‌های مردم در سطوح مختلف درآمدی مربوط می‌شود و از این منظر صرف اتکای سطح تحلیل‌ها به اینکه سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن به کاهش فاصله طبقاتی می‌انجامد را به چالش می‌کشاند؛ چرا که ایجاد شکاف طبقاتی بین دهک‌های درآمدی جامعه ناشی از مؤلفه‌های مختلفی است و ضرورت ایجاب می‌کند در برنامه‌ریزی برای ایجاد عدالت درآمدی بین جامعه، سنجش دقیقی از وضعیت دهک‌های مختلف جامعه از منظر هزینه‌ای هم صورت پذیرد. مثال روشن را می‌توان در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره نرخ تورم آبان‌ماه رصد کرد؛ به‌ نحوی‌ که نرخ تورم ماهانه بین دهک اول (فقیرترین‌ها) و دهک دهم (ثروتمندترین‌ها) فقط 0.2درصد اختلاف دارد و نرخ تورم ماهانه دهک دوم ثروتمند جامعه با دهک فقیرتر جامعه 1.7درصد برآورد شده است. شاخص دیگری که می‌تواند در ارزیابی دقیق اثر افزایش قیمت بنزین و البته سایر حامل‌های انرژی بر سبد هزینه‌های مردم مورد توجه قرار گیرد، به سهم خدمات آب، برق و سوخت و همچنین خدمات حمل‌ونقل بر سبد هزینه‌های خانوارهای روستایی و شهری مربوط می‌شود؛ چرا که سهم خدمات عرضه انرژی نظیر آب، برق و سوخت در سبد هزینه خانوار شهری 3.97درصد و در بین خانوارهای روستایی 6.64درصد و سهم خدمات حمل‌ونقل در سبد تورمی خانوار شهری 9.44درصد و در خانوارهای روستایی 9.26درصد محاسبه می‌شود. افزون بر این‌ها الگوی انتخاب‌شده از سوی دولت برای سهمیه‌بندی بنزین چندان با مؤلفه‌های عدالت اجتماعی هم‌خوانی ندارد؛ چرا که از بین 60میلیون شهروندی که کمک معیشتی می‌گیرند، تعداد زیادی سهمیه بنزین هم می‌گیرند و تعداد بیشتری هستند که فقط کمک معیشتی می‌گیرند و به آن‌ها سهمیه بنزین تعلق نمی‌گیرد. این در حالی است که دولت و مجلس می‌توانستند از گزینه اختصاص سهمیه‌ بنزین به ازای هر شهروند به‌ جای اختصاص آن به خودروها استفاده کنند و با راه‌اندازی یک بازار انرژی شفاف، اجازه عرضه و تقاضای بنزین بین متقاضیان بنزین بیشتر از سهمیه هر فرد و دارندگان بنزین مصرف‌نشده را بدهند. تردیدی نیست که انگیزه حاکمیت در اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن و همچنین پرداخت کمک معیشتی به اکثریت بالای 70درصد جامعه برخاسته از نیت خیر بوده است، اما لزوما هر نیت خیری به نتیجه مطلوب نمی‌انجامد و داعیه کاهش شکاف طبقاتی با اجرای آن طرح چندان استوار و مستحکم به نظر نمی‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->