تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

علت سردرد در ماه رمضان چیست؟

  • کد خبر: ۱۰۳۵۹۹
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
علت سردرد در ماه رمضان چیست؟
رئیس گروه بهبود تغذیه در جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از شایعترین علل سردرد در ماه مبارک رمضان، بخصوص در افرادی که عادت به نوشیدن چای دارند، دریافت نکردن کافئین برای مدت نسبتا طولانی، به خصوص در نخستین روز‌های ماه رمضان است؛ کاهش دریافت مایعات و به دنبال آن، کاهش حجم خون در گردش و تغییر درمیزان خونرسانی به مغز از دیگر علل سردرد در طول روزه داری محسوب می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا اباصلتی، با اشاره به اینکه از دیگر علل سردرد در این ایام میتوان به گرسنگی درازمدت اشاره کرد که باعث سوخت ناقص چربی‌ها و ایجاد ترکیب‌های کتونی میشود، ابرازکرد:  وقتی غلظت این ترکیب‌ها در خون بالا میرود، معمولا علایمی مانند سردرد و بی حوصلگی ظاهر میشوند.

وی بیان کرد: اگر عادت به نوشیدن چای به مقدار زیاد دارید و بیش از ۴ لیوان چای در روز مینوشید، بهتر است در روز‌های نزدیک به ماه رمضان کم کم میزان و غلظت چای مصرفیتان را کاهش دهید. برای پیشگیری از ایجاد ترکیب‌های کتونی نیز توصیه میشود حتما سحری بخورید، زیرا حذف این وعده باعث میشود طول مدت روزه داریتان بیشتر و فرصت برای شکل گیری ترکیب‌های کتونی نیز بیشتر شود.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه خوردن سحری که باید شامل حجم مناسبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد، تا حد زیادی از بروز این مشکل  پیشگیری میکند، گفت:  استراحت کافی و قرار نگرفتن در معرض آفتاب داغ تابستان نیز تا حد زیادی میتواند از بروز سردرد پیشگیری کند.

وی ادامه داد: ضعف شدید زمانی به وجود می‌آید که میزان غذای مصرفی از مقدار انرژی مورد نیاز  بدن خیلی کمتر باشد؛ نخوردن سحری، به خصوص در روز‌های بلند تابستان و به ویژه برای افرادی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند (مانند کارگران یا افرادی که در محیط‌های باز وگرم کار میکنند) گاهی منجر به ضعف شدید میشود؛ بنابراین برخی روزه داران برای جلوگیری از ضعف در روز‌های ماه رمضان سعی می‌کنند تا در وعده سحری غذای بیشتری مصرف کنند که گرسنگی شان برطرف شود در حالی که این کار باعث افزایش ناگهانی قندخون و متعاقبا ترشح ناگهانی انسولین می‌شود و بعد از مدت کوتاهی قند‌ها به درون سلول‌ها نفوذ می‌کنند و قند خون افت می‌کند و در نتیجه فرد دچار ضعف و گرسنگی می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر سحری  میخورید و باز هم احساس ضعف میکنید، احتمالا به دلیل سازگار نشدن بدنتان با تغییرات جدید است که این مشکل زودگذر است و به مرور رفع خواهد شد. ضمن اینکه مصرف موادغذایی حاوی قند‌های ساده در وعده سحری و  افطار  میتواند تا حد زیادی از بروز خستگی و ضعف شما در طول روز پیشگیری کند.

منبع: وبدا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->