مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

عرصه‌های قرآنی مشهد؛ جاذبه‌ای برای جذب گردشگران دینی

  • کد خبر: ۱۰۴۳۵۸
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
عرصه‌های قرآنی مشهد؛ جاذبه‌ای برای جذب گردشگران دینی
سیدمجتبی سادات‌فاطمی - مدرس و قاری بین المللی قرآن کریم

استعداد‌های قرآنی در مشهد بسیارند. از آنجا که در این شهر جلسات تلاوت کلام‌ا… مجید فراوان برگزار می‌شود، نونهالان و نوجوانان علاقه‌مند به قرآن کریم با حضور در جلسات محل زندگی‌شان با قرآن آشنا می‌شوند و بعد استادان جلسات آن‌ها را به مراکز قرآنی و کلاس‌های تخصصی معرفی می‌کنند و این باعث شکوفایی استعداد‌های قرآنی ایشان در زمینه حفظ، قرائت یا مفاهیم قرآن می‌شود. این موضوع یکی از علل برتری شهر مشهد نسبت به همه شهر‌های کشور است.

در باب اهمیت توسعه و ترویج معارف قرآنی در حل مسائل جهان اسلام باید گفت؛ بی‌شک قرآن کریم دستورالعمل سبک زندگی اسلامی است و همه مسائلی که در قرآن کریم ارائه شده، برای زندگی بهتر و دنیایی بهشت‌گونه است.

متأسفانه دوری مسلمانان از قرآن کریم و ناآشنابودن با مفاهیم گهربار آن باعث نبود یکپارچگی در جامعه مسلمانان و نداشتن اتحاد شده است. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «واعتصموا بحبل‌ا... جمیعا و لاتفرقوا» که اگر مسلمانان سراسر جهان به همین یک آیه عمل می‌کردند، دنیا در دست ایشان بود.

جذب گردشگران مذهبی

به باور نگارنده، وجود حرم مطهر امام هشتم (ع) می‌تواند از بهترین جاذبه‌های مشهد و کشور و حتی ظرفیت قابل بهره‌برداری در سطح بین‌المللی باشد. محافل قرآنی که در حرم مطهر رضوی و سراسر شهر‌ها و استان‌های کشور برگزار می‌شود و حتی اعزام حافظان و قاریان ممتاز شهر مشهد به کشور‌های دیگر می‌تواند جاذبه‌ای برای جذب گردشگران مذهبی باشد. همچنین می‌توان با اجرای جشنواره‌ای قرآنی، علاقه‌مندان به آموزش تخصصی را حتی در سطح بین‌المللی جذب کرد.

نبود نهاد متمرکز ویژه تصمیم‌گیری‌های قرآنی‌

با وجود این، موانعی هم برای جهانی‌شدن مشهد در حوزه قرآن وجود دارد. متأسفانه نه‌تن‌ها در مشهد، بلکه در کشور موانع بسیاری وجود دارد. یکی از این موانع نبود نهادی متمرکز برای تصمیم‌گیری‌های کلان قرآنی است. همه ادارات و سازمان‌ها و نهاد‌ها خودشان را مرجع می‌دانند و بدتر اینکه هرکدام برای خودشان اقداماتی را انجام می‌دهند که گاهی باعث موازی‌کاری و حتی تداخل فعالیت‌های قرآنی می‌شود.

همه این نهاد‌ها و سازمان‌ها فقط به انجام یک مسابقه قرآنی بسنده می‌کنند که نه‌تن‌ها هیچ فایده‌ای برای ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی بین مردم ندارد، بلکه بسیاری از استعداد‌های قرآنی را هم از بین می‌برد.

عرصه‌های تحسین‌برانگیز قرائت و حفظ در مشهد

در کنار ظرفیت‌های مغفول‌مانده در عرصه قرآنی مشهد، فعالیت‌های قرآنی این شهر در زمینه قرائت و حفظ و نیز آموزش این دو موضوع تحسین‌برانگیز است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب (حفظه‌ا...) در محفل قرآنی ابتدای ماه مبارک رمضان امسال فرمودند، باید جلسات قرآن در هر مسجدی و هر محلی برگزار شود تا نونهالان و نوجوانان را جذب کند و نیز ارتباط بین این جلسات مستمر باشد تا ضمن ایجاد حس رقابت بین قرآن‌آموزان و نیز استادان جلسات، باعث رونق هرچه بیشتر مساجد باشیم که پایگاه اصلی دین و مکتب اسلام و مظهر آن یعنی قرآن کریم و اهل‌بیت (ع) است.

فعالیت‌های قرآنی مشهد در زمینه قرائت و حفظ و نیز آموزش این دو موضوع تحسین‌برانگیز است و اگر حمایت نهاد‌ها از استادان جلسات و کلاس‌ها بیشتر باشد، باعث رونق بیشتر این نوع فعالیت‌ها می‌شود.

در زمینه ترجمه و تفسیر، مفاهیم و تربیت مبلغ بین‌المللی جای خالی زیاد مشاهده می‌شود. به‌نظر بنده حقیر انجام مسابقات و میزبانی همایش‌ها و... خیلی در این زمینه مفید نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->