آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ بود که آیین بهرهبرداری رسمی از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس جدید و بازسازیشده با حضور وزیر کشور، شهردار مشهد، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از مسئولان استانی و محلی برگزار شد. از این تعداد اتوبوس ۸۳ دستگاه جدید است و اولینبار وارد خیابانهای شهر شده است. در اینباره مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: برای همه اتوبوسهای جدید نیازسنجی خطوط را بر اساس گزارشهای سامانه کنترل و نظارت بر ناوگان حملونقل انجام میدهیم؛ اینکه چه خطوطی تقاضای سفر بیشتری دارند و اولویتبندی براساس آن اتفاق میافتد.
علیاصغر نیشابوری در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه اتوبوسهای جدید در خطوطی قرار گرفته اند که تقاضای سفر بیشتر و در برخی موارد سرفاصله بیشتری نیز دارند، ادامه داد: به این ترتیب میتوانیم تناسبی میان تعداد مسافران ایجاد کنیم و سرفاصلهها را کاهش دهیم.
بیش از ۷۰ درصد از این ۸۳ دستگاه اتوبوس به خطوط مناطق کمبرخوردار شهر اضافه شده است و حدود ۳۰ درصد هم در دیگر خطوط شهری در حال سرویسدهی هستند.
وی بیان کرد: با بهرهبرداری از ۸۳ دستگاه اتوبوس جدید، حدود ۰.۷ سال میانگین عمر ناوگان مشهد کاهش پیدا کرد که رقمی شایان توجه است. تلاشمان این است که با ورود ناوگان جدید همچنان روند کاهشی میانگین عمر ناوگان را شاهد باشیم تا ضمن افزایش رفاه برای شهروندان، گام مؤثری در کاهش آلودگی هوا برداریم. زیرا استانداردهای آلایندگی در اتوبوسهای جدید بهروزتر است.
نیشابوری اظهار کرد: اکنون در مشهد هشتصد دستگاه اتوبوس لازم است که باید از این میزان دویست دستگاه برای توسعه و ششصد دستگاه اتوبوس برای نوسازی استفاده شود. درواقع این تعداد به این معنا نیست که باید هشتصد دستگاه به اتوبوسهای فعال اضافه شود، بلکه باید اتوبوسهای فرسوده را خارج کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، وضعیت ایدئالی است.
وی اضافه کرد: امسال نیز برای خرید اتوبوس جدید برنامه داریم و با توجه به نامهنگاریها، بناست که دولت نیز کمک کند. اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم و تا حدود چهار ماه آینده جزئیات بیشتری در اینباره مشخص میشود.