علیرضا وفایی نیا | فروشگاههای اینترنتی و نرمافزارهای خرید آنلاین چندسالی است که جای خود را بین مردم باز کردهاند. دیجیکالا و دیوار را میتوان از شناختهشدهترین نرمافزارهای موجود به شمار آورد. درمیان این برنامهها بهتازگی دو جوان کارآفرین، فروشگاه آنلاینی با نام «توانپرند» راهاندازی کرده اند. تفاوت «توانپرند» با دیگر نمونههای موجود در این است که تنها معلولان و توانیابان امکان ارائه محصولات خود در این نرمافزار را دارند.
مهرداد محمدپور و محمد جوان 2بنیانگذار نرمافزار «توانپرند» هستند که با کمک یک تیم فنی دونفره، توانستهاند این برنامه را بدون هیچ هزینهای، ظرف یک سال تولید و راهاندازی کنند.
ویترینی برای کسب و کارهای معلولان
بنیانگذاران نرمافزار «توانپرند» هر دو دهههفتادی هستند. محمدجوان متولد1370 است و کارشناسی فناوری اطلاعات دارد.
مهرداد محمدپور هم متولد1376 است و دیپلم گرافیک گرفته. البته او 2سال پیش با رتبه925، رشته گرافیک را در یک دانشگاه دولتی قبول شده بود، اما بهدلیل اینکه ساختمان آن دانشگاه برای رفتوآمد معلولان مناسبسازی نشده بود، مدیر آنجا از ثبتنام او خودداری کرد.محمدپور درباره دلایل ساخت این برنامه می گوید: زمینههای کاری برای معلولان در سطح جامعه بسیار کم است و این افراد نیاز دارند که بسترهایی برای کار داشته باشند. بعضی بازارچههای فصلی هم در شهر برگزار میشود که در آنجا از معلولان پول گرفته میشود تا محصولات و صنایع دستی آنها را عرضه کنند. با مشاهده این شرایط، از سال گذشته بهدنبال طراحی یک نرمافزار برای ارائه خدمات به توانیابان بودیم تا بتوانند در فضای آنلاین به فروش محصولات خود بپردازند و درآمد کسب کنند. همبنیانگذار نرمافزار «توانپرند» به مسیری که برای راهاندازی این برنامه طی شده است، اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته مشغول ساخت این نرمافزار و ارتباطگرفتن با جامعه توانیابان مشهد بودیم تا آنها را با این بستر آشنا کنیم. در هفتههای گذشته و درست 2روز قبل از قطعشدن اینترنت، بالاخره بعداز یک سال، نرمافزار خود را با نام «توانپرند» راهاندازی کردیم. در این برنامه، معلولان عکسهایی از صنایع دستی و محصولات تولیدی خود برای ما میفرستند و ما این محصولات را در پلتفرم نرمافزار خود قرار میدهیم تا به فروش برسد. این فرایند هیچ هزینهای برای توانیابان ندارد. تا الان استقبال خوبی از این برنامه شده است، بهاندازهای که اینستاگرام ما در 2روز ابتدایی بیشتر از 10هزار بار بازدید شد.
توانپرند، نیازمند حمایت مسئولان
کسب اعتماد افراد توانیاب به این نرمافزار برای ارائه محصولاتشان، از مشکلات این کسبوکار است. به گفته محمدپور در یک سال گذشته، حدود 40نفر از توانیابان مشهدی را که محصولی درزمینه صنایع دستی تولید میکنند، شناسایی و نحوه کار «توانپرند» را برای آنها تشریح کردهاند، اما در اینبین فقط 15نفر قبول کردهاند که محصولاتشان را در این فروشگاه اینترنتی به فروش برسانند و بقیه افراد اعتماد کافی برای استفاده از این بستر فروش را پیدا نکردهاند.
این کارآفرین جوان، هزینههای تبلیغات را از دیگر چالشهای توسعه کسبوکار خود دانست و گفت: امیدواریم با همکاری شهرداری بتوانیم با هزینه کم، تبلیغات شهری مناسبی صورت دهیم تا شهروندان بیشتر با این کسبوکار ویژه معلولان آشنا شوند.