سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک
سرخط خبرها

روسیه به دنبال تجربه موفق تهران برای دور زدن تحریم‌ها

  • کد خبر: ۱۰۵۰۴۴
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
روسیه به دنبال تجربه موفق تهران برای دور زدن تحریم‌ها
شبکه روسی «آر تی» طی گزارشی عنوان کرد که سوابق تحریم‌های غرب علیه ایران و اقدامات تهران برای مقابله با آن نشان می‌دهد که روسیه می‌تواند از این تجربیات تهران در فرایند مقابله با تحریم‌های غرب به رغم شرابط متفاوت دو کشور استفاده کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تقریبا دو هفته پیش نیز روزنامه کویتی «الجریده» مدعی شد که یک منبع آگاه دولتی در ایران فاش کرده که تهران هیئتی شامل ۲۵ کارشناس ایرانی از وزارت صمت و متخصصان در زمینه مکانیزم‌های خنثی‌سازی تحریم‌های غربی را برای ارائه مشاوره به همتایان روس خود، به روسیه اعزام کرده است.

«آر تی» درباره تجربه ایران در مقابله با تحریم‌های ظالمانه غرب نوشته است: تحریم‌های اقتصادی کنونی اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه برای کارشناسان یادآور فرایند مقابله ایران با غرب در این حوزه بوده است.

توفان تحریم‌ها علیه روسیه به حدی تشدید شده است که پیامد‌های آن بسیار فراتر از سازمان‌های دولتی درگیر در حمله نظامی روسیه به اوکراین احساس می‌شود. بهای نفت در انتظار کمبود این کالا افزایش یافته است، شرکت‌ها تحریم‌های خود را اعلام کرده اند، ورزشکاران از مسابقات کنار گذاشته می‌شوند و برخی روس‌ها در حال فرار از کشورشان هستند و آسایشی را که به آن عادت داشتند، از دست داده اند.

روسیه تاکنون حداقل نزدیک به ۳۰۰میلیارد دلار از ذخایر طلا و ارز خارجی خود را از دست داده و ارتباط هفت بانک روس با سوئیفت قطع شده است. شمار تحریم‌های اعمال شده غرب علیه روسیه بی سابقه بوده و از ۲۲فوریه تاکنون ۵ هزارو ۷۸۷ محدودیت جدید علیه نهاد‌های حقوقی و افراد روس اعمال شده و در کل به ۸ هزارو ۵۰۰ تحریم رسیده است.

تجربه موفق ایران در خنثی سازی تحریم‌ها

در ادامه این گزارش آمده است: در تاریخ معاصر، موردی وجود داشته است که یک بازیگر نسبتا مهم اقتصادی تحت یک رژیم تحریمی سنگین قرار گرفته که منجر به مشکلاتی برای خود سازمان دهندگان این محدودیت‌ها شده است. بسیاری اکنون تجربه ایران را به یاد می‌آورند.

پولینا واسیلنکو، تحلیلگر سیاسی، در این زمینه گفت: پس از انقلاب اسلامی، این تحریم‌ها موجب بحران نفتی گسترده‌ای شد. با وجوداین، ایالات متحده بار‌ها تحریم‌های نفتی را اعمال کرده است. با این حال تحریم‌های آمریکا برای مدت طولانی تنها با موفقیت محدود مواجه شد.

واسیلنکو در ادامه گفت: اقدامات یک کشور برای سرنگون کردن اقتصاد ایران کافی نبود؛ بنابراین واشینگتن تلاش کرد شرکای اروپایی خود را متقاعد کند که در مسیر اعمال این تحریم‌ها علیه تهران گام بردارند.

پولینا واسیلنکو در ادامه یادآور شد که دلیل غربی‌ها برای اعمال این تحریم‌ها علیه ایران مبنی بر واقیعیت نبود؛ چون در حقیقت تهران تمایلی به ساخت تسلیحات هسته‌ای نداشت.

اما در سال۲۰۱۵ زمانی که ایران و غرب در مسئله هسته‌ای به توافق رسیدند و برجام امضا شد، این برای ایران یک تنفس و فرجه محسوب می‌شد. البته این تنفس برای ایران کوتاه بود، چون چند سال بعد در سال۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا، خروج یک جانبه آمریکا از برجام را اعلام و تحریم‌هایی جدید علیه ایران اعمال کرد.

اقتصاد مقاومتی

واسیلنکو افزود: ازجمله اقدامات ایران برای مقابله با تحریم‌های غرب، اجرای اقتصاد مقاومتی بوده است که مقامات ارشد این کشور بر آن تأکید داشته اند. ازجمله اقدامات تحت اقتصاد مقاومتی در ایران، کاهش وابستگی به صادرات نفت و جایگزین کردن محصولات داخلی به جای واردات کالا بوده است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» پیش‌تر در مطلبی عنوان کرده بود که ایران درواقع یک «اقتصاد سایه» ایجاد کرده است.

این روزنامه به چندین تبادل واسطه‌های ایرانی در ۶۱حساب بانکی در چین، هنگ کنگ، سنگاپور، ترکیه و امارات اشاره کرد که جمعا صدهامیلیون دلار بود. سرویس‌های اطلاعاتی غرب اعتراف کرده اند که شواهد و مدارکی درباره این گونه تبادلات مالی مربوط به ایران در دوران تحریم وجود دارد که ده‌ها میلیارد دلار ارزش آن‌ها بوده اند.

واسیلنکو، کارشناس حوزه سیاسی، در ادامه تصریح کرد: آنچه روزنامه وال استریت ژورنال درباره اقتصاد سایه در ایران اشاره کرده بود، مسئله‌ای مخفی برای آمریکا نبود. این سؤال مطرح است: ایران توانسته حتی به رغم آگاهی کامل آمریکا، یک اقتصاد سایه ایجاد کند و به اهدافش برسد؛ حال روسیه نمی‌تواند از این روش‌ها استفاده مشابه کند؟

واسیلنکو در ادامه گفت: شرایط دو کشور ایران و روسیه بسیار متفاوت بوده است. ارزیابی اینکه آیا مسکو می‌تواند این تجربیات ایران را در حوزه تحریم‌های غرب تکرار کند، سخت است. ایران بیش از ۴۰سال است که تحت فشار تحریم‌ها بوده، اما این اقدامات به طور متناوب اعمال شده است. ایران حدود یک و نیم تا دو سال فرصت داشته است تا خود را با واقعیت‌های جدید تطبیق دهد و راه حل‌هایی برای خود پیدا کند؛ اما روسیه این شرایط را ندارد. ما در عرض حدود سه هفته با طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها مواجه شده ایم. با این حال تجربه ایران اثبات کرده که غیرممکن است کشوری را از اقتصاد جهان حذف کرد و اقتصاد آن را به طور کامل نابود کرد.

به گفته واسیلنکو، همسایگان ایران تمایلی به انزوای ایران نداشته اند. برای برخی کشور‌ها همچون چین، خرید نفت ایران منفعت مالی داشته است. برای دیگران از جمله کشور‌های عضو همکاری‌های شانگهای، آشکار است که ایران یک بازیگر منطقه‌ای مهم به حساب می‌آید و تجارت با تهران مهم و ضروری است. با این حال به نظر می‌رسد که اکنون دوران تحریم نفتی ایران به پایان رسیده است.

از آنجایی که غرب با یک دشمن اصلی جدید (روسیه) روبه رو بوده، انتخاب دیگری ندارد جز یافتن تأمین کننده جدید. علاوه بر کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس، ایران یک گزینه مطلوب در این راستا محسوب می‌شود. واشینگتن نیز ابزار‌هایی در دست دارد تا بتواند اجازه دهد نفت ایران وارد بازا‌های جهانی شود و کمبود نفت متحدان اروپایی اش در شرایط تحریم‌های روسیه را جبران کند.

شاید بحران مربوط به جنگ اوکراین به ایران، یک تنفس کوچک همچون تنفس سال ۲۰۱۵ بدهد، اما ایوان تیموفیف، عضو شورای امور بین الملل روسیه، معتقد است که آمریکا سیاست تحریمی خود در قبال تهران را در درازمدت تغییر نخواهد داد.
وی افزود: معافیت مشخص در کوتاه مدت ممکن است بر بحران فوری غلبه کند. اما این مسئله اصل موضوع را تغییر نخواهد داد و آمریکا همچنان به اعمال فشار بر ایرانی‌ها ادامه خواهد داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->