سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

علت اصلی کمبود روغن در بازار مشخص شد

  • کد خبر: ۱۰۵۰۵۵
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
علت اصلی کمبود روغن در بازار مشخص شد
سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: کمبودی که در حال حاضر در سطح کشور شاهد آن هستیم به علت ادامه روش‌های توزیع پیش از قانون انتزاع است. مشکل تامین و توزیع در حال حاضر خود را نشان داده، زیرا سهمیه استان کاهش پیدا کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر شعربافیان در خصوص التهاب و کمبود روغن در بازار اظهار کرد: کمبودی که در حال حاضر در سطح کشور شاهد آن هستیم به علت ادامه روش‌های توزیع پیش از قانون انتزاع است. قانون انتزاع مسئولیت تامین و توزیع این محصول را به جهادکشاورزی منتقل کرد؛ لذا ایراد اصلی، تامین روغن مصرفی خانوار استان از سایر استان‌ها است.

وی افزود: در حال پیگیری ساماندهی ساختار تامین و توزیع روغن در سطح استان هستیم یعنی به عبارتی سهمیه مورد نیاز استان باید از واحد‌های تولیدی داخل استان تامین شود. در حال حاضر چهار کارخانه تصفیه روغن در سطح استان وجود دارد که این کارخانه‌ها ظرفیت تولید بیش از نیاز استان را نیز دارند.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چند درصد از سهمیه استان در خود آن تولید می‌شود، بیان کرد: در روش توزیع فعلی هر مرحله با مرحله بعدی متفاوت است، یعنی سهمیه اسفند و بهمن استان متفاوت بود. میزان تولید کارخانه‌های استان بستگی به میزان روغن خامی دارد که به آن‌ها اختصاص داده می‌شود و این عدد در ماه‌های مختلف متفاوت است. آنچه که نیاز داریم عدد ثابتی است، اما چیزی که به ما تخصیص داده می‌شود کمتر از این عدد است.

شعربافیان ادامه داد: مصرف ماهانه روغن نباتی در استان برای خانوار حدود ۷۰۰۰ تن، برای اصناف حدود ۱۲۰۰ تن و برای صنعت حدود ۹۰۰ تن است، یعنی استان ماهانه ۹۱۰۰ تن روغن نباتی نیاز دارد. ظرفیت تولید چهار کارخانه تصفیه روغن موجود در استان بالغ بر ۱۲ هزار تن است.

وی عنوان کرد: سهمیه اختصاص داده شده به استان در اسفند ماه برای مصرف خانوار ۵۶۲۰ تن بود که همین سهمیه را نیز از کارخانجات مختلفی به ما دادند. درخواست ما این است که این سهمیه از کارخانجات داخل استان داده شود.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: سهمیه هر ماه باید در ابتدای ماه مشخص شود. سهمیه‌ها در کل کشور یک ماه عقب است یعنی تخصیص روغن خام به واحد‌های تولیدی برای تولید محصول و توزیع در شبکه یک ماه عقب است و این عقب بودن باعث خالی شدن قفسه فروشگاه‌ها و احساس کمبود می‌شود.

شعربافیان خاطرنشان کرد: احساس کمبود باعث فراهم شدن زمینه سواستفاده، ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت‌ها می‌شود؛ این موضوعات دست به دست هم داده و مشکلات فعلی را ایجاد می‌کنند. در حال حاضر مشکل کمبود و افزایش قیمت روغن در صنف و صنعت جدی‌تر است.

وی اظهار کرد: سهمیه روغن در نظر گرفته شده برای صنف و صنعت در اسفند ماه کمتر از ۴۰۰ تن بود که مسلماً کافی نبوده و در این حوزه کمبود داریم. از زمانی که جهادکشاورزی متولی موضوع روغن شده است؛ اصلاح ساختار تامین و توزیع روغن در هر سه بخش خانوار، صنف و صنعت مدنظر قرار گرفته و در بالاترین رده‌های وزارت نیز این موضوع پیگیری می‌شود.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: شرایط فعلی موضوع دیروز و امروز نیست؛ مشکل تامین و توزیع در حال حاضر خود را نشان داده، زیرا سهمیه استان کاهش پیدا کرده است. متولی تصمیم‌گیری میزان سهمیه‌ها وزارت جهادکشاورزی و انجمن‌های مرتبط تامین و توزیع است.

شعربافیان بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده بلافاصله پس از اعلام و توزیع سهمیه فروردین، مشکلات حوزه روغن حل خواهد شد. سهمیه‌ای که جذب استان شده و در شبکه توزیع قرار گرفته تماماً بر اساس قیمت مصوب عرضه می‌شود. قیمت مصوب، قیمتی است که روی تولیدات انواع احجام روغن وجود دارد.

وی ادامه داد: هرگونه شکایت گران‌فروشی از طرف مردم پیگیری می‌شود؛ اگر فروشگاهی بخشی از روغن را از شبکه عرضه به مردم خارج کند و عرضه خارج از شبکه داشته باشد برای آن فروشگاه پرونده تشکیل خواهد شد. در این راستا ۲ محموله عرضه خارج از شبکه به وزن ۵۰ تن در استان کشف و در این خصوص پرونده تشکیل شد.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده از طریق سامانه‌های مختلف از جمله سامانه پیامکی ۳۷۶۵۵۵۵ یا از طریق تلفن ۱۲۴ تخلفات را گزارش دهند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->