علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

کلاهبرداری به بهانه واگذاری امتیاز وام

  • کد خبر: ۱۰۵۱۶۵
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
کلاهبرداری به بهانه واگذاری امتیاز وام
دستگیری متهمانی که تا کنون ۳۰۰ میلیون تومان از مشهدی‌ها کلاهبرداری کرده اند.

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ کلافه و سردرگم به دنبال وام بانکی می‌گشت تا بتواند از وضعیت موجود زندگی اش فاصله بگیرد. او از افراد زیادی کمک خواسته و به سراغ بانک‌های مختلفی رفته بود، اما انگار همه در‌ها به رویش بسته بود. روزی در حال گشت و گذار بی هدف در فضای مجازی، متوجه آگهی واگذاری امتیاز وام در اینستاگرام می‌شود. بلافاصله با آگهی دهنده تماس گرفته و شرایط را می‌پرسد. با اطلاعات دریافتی مشخص می‌شود که می‌تواند این وام را بگیرد و گام‌های بعدی را با فرمانی که در دست فرد ناشناس بود جلو می‌رود، اما پس از گذشت مدتی متوجه می‌شود که کلاهی گشاد به سرش رفته و ندانسته از چاله خارج شده و به چاه افتاده است.

شکایت‌ها پی در پی به پلیس فتای خراسان رضوی می‌رسید. تا جایی که در چند روز پانزده شاکی به پلیس مراجعه کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد که این افراد به دنبال گرفتن وام بانکی فریب چرب زبانی‌های فردی ناشناس در فضای مجازی را خورده اند.
کارشناسان در یک حساب سرانگشتی رقم این کلاهبرداری‌ها را حدود ۳۰۰ میلیون تومان تخمین زدند، البته احتمال افزایش تعداد کلاهبرداری‌ها وجود داشت، موضوعی که موجب صدور دستور ویژه رئیس پلیس فتای خراسان رضوی شد و گروهی از کارشناسان این پلیس را مأمور کرد تا جلو این چرخه کلاهبرداری‌ها را بگیرند.

جزئیاتی از شگرد متهم

مأموران برای تکمیل پرونده پس از خواندن آنچه شاکیان نوشته بودند که تقریبا بیشترشان در فضای اینستاگرام و سایت دیوار با این شیادان آشنا شده بودند، از یکی دو نفر از مال باختگان دعوت کردند تا آنچه می‌دانند را بگویند.

شاکیان در اظهاراتشان اعلام کردند به دنبال گرفتن وام با یک آگهی روبه رو شده اند که وعده واگذاری وام قرض الحسنه را داده بود. آن‌ها با آگهی دهنده ارتباط می‌گیرند و فردی ناشناس مدعی می‌شود که در ازای گرفتن مبالغی اندک امتیاز وامش را واگذار می‌کند. در ادامه این فرد با لفاظی‌های تلفنی، این افراد را در رودربایستی قرار می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد تا اقدامات اولیه به منظور دریافت وام را انجام دهند.

مال باختگان بی،  چون و چرا، همه اقداماتی که فرد ناشناس از آن‌ها می‌خواهد را انجام می‌دهند و حتی نام کاربری و رمز ورود به سایت بانک که جزو اطلاعات محرمانه و شخصی است را هم در اختیار این فرد می‌گذارند.
با گذشت مدتی کوتاه مبالغی که این فرد وعده داده بود، به حساب متقاضیان واریز می‌شود، اما ماجرای کلاهبرداری‌ها زمانی مشخص می‌شود که موعد پرداخت اولین قسط فرا می‌رسد و افراد متوجه می‌شوند مبلغ قسط بسیار بالاتر از آن چیزی است که بانک وعده داده است. با مراجعه این افراد به بانک مشخص می‌شود که همان فرد ناشناس به جای یک وام اقدام به دریافت دو وام بانکی کرده و بدون اینکه این افراد متوجه بشوند، مبالغ واریزی را به حساب‌های دیگری منتقل کرده است.

در جست و جوی متهم

با مشخص شدن شگرد متهمان، بررسی‌های گسترده‌ای در فضای سایبر آغاز شد و سرنخ‌های موجود در پرونده و همکاری بانک عامل منجر به شناسایی هویت دو متهم در این پرونده شد. مأموران با یافته‌های خود به سراغ مقام قضایی رفتند و پس از دریافت دستور ویژه قضایی، تحقیقاتشان را به منظور شناسایی مخفیگاه متهمان شروع و کارشناسان پلیس فتای استان درنهایت این افراد را در مشهد دستگیر کردند.

متهمان دوستان قدیمی بودند

بازجویی از متهمان نشان داد که این افراد از دوستان قدیمی هستند و با طراحی این نقشه شوم، اقدامات خود را در فضای مجازی آغاز کرده اند.
به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، تا کنون پانزده نفر از این افراد شکایت کرده اند که تحقیقات به منظور مشخص شدن میزان دقیق کلاهبرداری‌ها ادامه دارد.

سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی گفت: متهمان با انگیزه کسب منفعت مالی به درج آگهی در سایت دیوار و شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام اقدام کرده اند و با پیشنهاد انتقال امتیاز وام به افراد جویای وام قرض الحسنه، به ویژه برای کارمندان دولت از اطلاعات حقوقی آن‌ها سوء استفاده و وام دیگری نیز با اطلاعات آن‌ها دریافت کرده اند که پرونده‌های تشکیل شده به همراه مستندات و کلاهبرداران برای کسب تکلیف نهایی به دادسرا ارجاع شد.

این مقام انتظامی درباره دریافت هرگونه وامی در فضای سایبری هشدار داد و افزود: با توجه به تحولات اخیر فناوری اطلاعات به ویژه در حوزه بانکداری الکترونیک، حضور فیزیکی افراد داخل شعب در حال حذف شدن است، بنابراین به کاربران فضای سایبری توصیه می‌شود هرگز اطلاعات حساس و مهم خود را به افراد غریبه ندهند، زیرا سیستم‌های بانکی فعلی، دارنده نام کاربری و رمز عبور را مالک حساب می‌شناسند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->