فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایش نیافته است تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان چیست؟
سرخط خبرها

رسید‌های جعلی برای کلاهبرداری‌های واقعی

  • کد خبر: ۱۰۳۸۴۰
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
رسید‌های جعلی برای کلاهبرداری‌های واقعی
ماجرای سرقت‌های میلیاردی از شهروندانی که قصد فروش کالا‌های دست دوم خود را داشتند.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ مرد جوان زمانی به پلیس فتا آمد که ۴۸ ساعت از قول خریدار گوشی تلفن همراهش گذشته بود. او با اطمینان به خودرو گران قیمت، سر و وضع شیک و لفظ قلم صحبت کردن‌های خریدار، گوشی تلفن همراه را تحویل می‌دهد و مشتری با نشان دادن رسید پرداخت وجه، در گوشی اش با این ادعا که مبلغ را با سیستم پایا واریز کرده و ۴۸ ساعت دیگر به حسابش می‌آید، از او جدا می‌شود. اما پس از ۹۶ ساعت نه تنها پولی به حسابش نمی‌آید، بلکه با مراجعه به بانک، کارمند بانک به او اطمینان می‌دهد که حتما از او کلاهبرداری شده است.

شکایت‌های پی در پی

شکایت پشت شکایت به دستگاه قضا می‌رسید و شاکیان با دریافت مرجوعه قضایی راهی پلیس فتای خراسان رضوی می‌شدند. بررسی‌های کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی نشان داد که بیشتر این افراد در روز‌های پایانی سال به منظور نو کردن وسایلشان، تصاویر و مشخصات وسایل قدیمی و بدون استفاده شان را در سایت‌های واسطه گر گذاشته به این امید که بتوانند این وسایل را به قیمت‌های دلخواهشان بفروشند.
بعد از ثبت آگهی، مشتری‌های زیادی با آن‌ها تماس گرفته یا پیام می‌دادند که همه خواستار تخفیف بوده اند. در این میان یکی از خریداران، اعلام می‌کند که کالا را با قیمت اعلام شده می‌خواهد و در اولین فرصت در محل قرار حاضر می‌شود.

مشتری با سر و وضع آنچنانی و خودرو گران قیمت در محل حاضر شده و با هزارویک داستان مختلف خود را شیفته کالا نشان می‌دهد. او پس از دریافت شماره کارت بانکی فروشنده ظاهرا مبلغ را به حساب آن‌ها واریز کرده و رسید به نام شخص را هم به او نشان می‌دهد و درباره نیامدن پیامک نیز مدعی می‌شود که مبلغ را به صورت پایا واریز کرده و ۲۴ ساعت دیگر به حساب فروشنده واریز می‌شود.

کشف کلاهبرداری‌های سریالی

کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی با شنیدن اظهارات شاکیان که هر روز به تعدادشان اضافه می‌شد، متوجه شدند که با یک کلاهبردار حرفه‌ای روبه رو هستند، فردی که هیچ رد و نشانی از خود به جا نگذاشته بود و حتی تمام قرارهایش را هم با یک پروفایل جعلی در همان سایت‌های واسطه گر گذاشته بود به طوری که شاکیان حتی شماره تماسی از خریدار نداشتند.

بررسی‌های صورت گرفته درباره شگرد متهم نشان داد که این افراد فریب نرم افزار رسیدساز جعلی را خورده اند و متهم با دریافت شماره کارت فروشندگان از طریق نرم افزار‌های رسمی به نام این افراد دست یافته و در ادامه با وارد کردن همین اطلاعات در نرم افزار جعلی، رسید ساختگی را به آن‌ها نشان می‌داده است.

دستگیری متهمی که هیچ ردی به جا نمی‌گذاشت

مأموران اقدامات فنی گسترده‌ای را در فضای سایبر آغاز کردند. آن‌ها باید به متهمی می‌رسیدند که هیچ سرنخی از خود به جا نگذاشته بود. عملیاتی سخت که ۴۸ ساعت بعد منجر به نتیجه شد و با مراقبت‌های گسترده متهم شناسایی و با هماهنگی‌های قضایی دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.
با آغاز بازجویی‌ها متهم مدعی بود که هیچ کاری انجام نداده، اما شاکیان متهم را شناسایی کردند. بعد از آن متهم که راهی برای فریب مردان قانون نداشت، به جرمش اعتراف کرد و مدعی شد که تنها چند فقره کلاهبرداری با رسیدساز جعلی کرده است.
این اعترافات دیرهنگام در حالی اخذ شد که مأموران مطمئن بودند متهم کلاهبرداری‌های زیادی انجام داده است.

خرید سکه و گوشی در فضای سایبری

متهم در ادامه اعترافاتش اعلام کرد که با نصب نرم افزار رسیدساز جعلی و کرایه خودرو لوکس برای خرید کالا‌هایی همچون سکه طلا، گوشی‌های گران قیمت و دیگر کالا‌های باارزش به سراغ فروشندگان می‌رفته و با فریب آن‌ها کالا‌ها را گرفته و متواری می‌شده است.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به اینکه متهم انگیزه اش را کسب منفعت مالی بیان کرده است، گفت: شگرد رسیدساز‌های جعلی با اینکه قدیمی است، اما هنوز قربانی می‌گیرد.
سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: در این کلاهبرداری تاکنون بیش از چهارده پرونده با ارزش ده میلیارد ریال تشکیل شده است.

وی به کاربران هشدار داد که فروشندگان پس از دریافت رسید پرداخت، حتما موجودی حساب خود را چک کنند و به یاد داشته باشند که حتما پیامک واریز بانک را فعال و درصورتی که خدمات پیامکی ندارند، از طریق دستگاه خودپرداز موجودی خود را بررسی کنند و بعد از اطمینان از واریز وجه، کالا را تحویل خریدار دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->