کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رتبه‌بندی معلمان؛ میزان افزایش حقوق برای هر معلم بین ۴۵ تا ۹۵ درصد متفاوت خواهد بود (۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱)

  • کد خبر: ۱۰۵۲۳۳
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
  • ۶
رتبه‌بندی معلمان؛ میزان افزایش حقوق برای هر معلم بین ۴۵ تا ۹۵ درصد متفاوت خواهد بود (۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱)
سوت آغاز اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان در حالی از سوی دولت سیزدهم به صدا درآمد که این طرح سال‌ها محل چالش معلمان و دولت‌های قبلی برای اجرایی شدن آن بود.

به گزارش شهرآرانیوز، سرانجام پس از سال‌ها کش و قوس آیین‌نامه طرح رتبه‌بندی معلمان از سوی وزیر آموزش و پرورش به هیات وزیران ارسال و به مرحله اجرا نزدیک شد که بنا به گفته سخنگوی این وزارتخانه تمامی معلمان از شهریور سال ۱۴۰۰ شامل اجرای این قانون می‌شوند.

این طرح که در سند تحول بنیادین و در ماده ۶۳ قانون برنامه ششم مورد تاکید قرار گرفته است سال‌ها به محل چالش دولت‌های قبلی و معلمان تبدیل شده و روی میز دولت‌های گذشته خاک می‌خورد، ولی کمتر همت و اراده‌ای برای اجرایی شدن آن از سوی مسئولان وجود داشت؛ با این حال در دولت سیزدهم و از بدو تشکیل آن، قول‌هایی برای اجرا کردن طرح رتبه‌بندی به معلمان داده شد که مشخص کرد همت مضاعفی برای عمل به وعده‌ها در این دولت، پیش روی مدیران قرار دارد.

طرح رتبه‌بندی معلمان چه می‌گوید؟

طرح رتبه‌بندی را باید در ادامه طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش ذکر کرد که می‌گوید شأنیت دادن به جایگاه معلمان می‌تواند در حوزه آموزش و تربیت دانش‌آموزان نقش مهمی ایفا کند؛ بنابراین طرح رتبه‌بندی تلاش دارد تا با تمرکز توجه به حقوق مادی و معنوی معلمان، هم ارتقای کیفیت آموزشی را داشته باشد و هم از منظر مادی به دنبال رفع دغدغه حقوق و معیشت معلمان باشد. در این طرح ۵ رتبه در نظر گرفته شده است که معلمان بر اساس توانایی‌های علم، سابقه، شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌هایی که در حین کار به دست می‌آورند و البته همه این موارد مذکور کاملاً هم‌راستا و مرتبط با فعالیت معلمی است در این رتبه‌ها قرار می‌گیرند و در مدت معینی این رتبه‌بندی به روز شده و معلمان به رتبه‌های بالاتری ارتقا خواهند یافت و مزایای بیشتری را کسب خواهند کرد.

به یقین این طرح می‌تواند مورد استقبال معلمان قرار بگیرد، همان‌گونه که در سال‌های اخیر عدم اجرایی شدن آن با اعتراض و بعضاً تجمع معلمان و فرهنگیان روبه‌رو شده بود.

علت اجرا نشدن طرح رتبه بندی در سال‌های اخیر چه بود؟

شاید یکی از مهمترین و پر سروصداترین تجمعات صنفی که در طول ۱۰ سال اخیر در کشور برگزار می‌شد را باید اختصاص داد به اعتراض معلمان و فرهنگیان در خصوص مشکلات صنفی و عدم اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی که بار‌ها در مقابل وزارتخانه آموزش و پرورش، مجلس و پاستور تجمع کرده و خواستار احقاق حقوق قانونی خود بوده و تأکید بر اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از مهمترین خواسته‌های آنان بود.

معلمان و فرهنگیان در تجمعات اعتراضی خود به عدم اجرا شدن طرح رتبه‌بندی اشاره داشتند و از طرف دیگر دولت‌های وقت هم به بار مالی اجرای این طرح اشاره می‌کردند که مانعی برای تحقق خواسته‌های معلمان بود. در این میان نمایندگان مجلس هم تلاش می‌کردند با رایزنی میان خودشان و دولتمردان این لایحه را به گونه‌ای تنظیم کنند تا هم عدالت رعایت شود و هم افرادی که زحمت بیشتری می‌کشند از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار باشند، بدون آنکه بار مالی زیادی متوجه دولت‌ها باشد.

با این حال همانگونه که ذکر شد، مسائل مالی مهمترین چالشی بود که به زعم دولت‌ها بر سر راه اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی قرار داشت و کمتر مورد عنایت برنامه‌ریزان و بودجه‌نویسان دولت برای اعتباردهی به اجرای این لایحه صورت می‌گرفت؛ حتی در سال‌های بین ۹۲ تا ۹۷ که شرایط ذخیره ارزی و مالی کشور به مراتب بهتر از وضعیت کنونی دولت سیزدهم بود، دولت‌های وقت را مجاب نکرد تا اعتبار قابل توجهی برای تحقق خواسته معلمان در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.

دولت سیزدهم و اجرای خواسته معلمان پس از قریب به یک دهه انتظار

یکی از چالش‌های دولت سیزدهم در بدو شروع فعالیتش را باید تلاش برای ساماندهی وضعیت معلمان و تعیین تکلیف معلمان حق‌اتدریسی دانست، در این بین قول‌های مساعدی از سوی رئیس جمهور به معلمان و فرهنگیان داده شد و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان که در راستای طرح تحول بنیادین بود به افق عملکردی دولت رئیسی در حوزه آموزش و پرورش تبدیل شده بود.

در همان ابتدای شروع فعالیت دولت سیزدهم تلاش و برنامه‌ریزی مناسبی چه در بُعد برطرف کردن مشکلات مالی و تحقق اعتبار مناسب برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و چه در بخش همسونگری با شورای نگهبان و ایراداتی که به این طرح داشت صورت گرفت و دولتمردان بنا را بر این موضوع استوار کردند که با همراهی مجلس طرح رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ به منصه ظهور برسد؛ اتفاقی که سرانجام و در عین مشکلات بودجه‌ای دولت ناشی از بدهی‌های گذشته رخ داد و در روز ۲۴ فروردین ماه سال‌جاری رسماً آیین‌نامه طرح رتبه‌بندی معلمان از سوی وزیر آموزش و پرورش به هیات وزیران ارسال شد.

اجرایی شدن این طرح در دولت سیزدهم را باید یکی از مهمترین گام‌هایی دانست که دولت تلاش دارد در راستای تحقق عدالت اجتماعی و آموزشی در کشور بردارد و اگرچه با بدهی‌های عظیمی به جا مانده از دولت‌های قبلی مواجه است با این‌حال بنا به گفته سخنگوی آموزش و پرورش ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی پیش‌بینی شده است و با تصویب این آیین‌نامه در هیئت دولت در اولین فرصت طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.

صادق ستاری فرد سخنگوی آموزش و پرورش پیش از این به ایرنا گفته بود که طرح رتبه بندی با هدف رضایت‌مندی شغلی معلمان، کیفیت آموزشی و پرورشی و بسط عدالت آموزشی اجرایی می‌شود و قانون با صراحت کامل تصویب کرده است که باید از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ رتبه بندی معلمان اجرا و این طرح از این تاریخ برای معلمان پیش‌بینی شود.

بنا به گفته سخنگوی آموزش و پرورش براساس قانون هر معلم در یک رتبه قرار می‌گیرد و هیچ معلمی وجود ندارد که این رتبه بندی شامل حالش نشود؛ این یک مزیت است که هم قانون و هم آیین‌نامه به این شکل نوشته شد.

با اجرا شدن این طرح، دیگر خبری از حقوق‌های حداقلی برای معلمان نیست و همین موضوع می‌تواند به افزایش جذب معلم و رفع کمبود آن در سیستم آموزشی کشور کمک کند.

بنا بر آنچه که در این طرح مورد اشاره قرار گرفته است، میزان افزایش حقوق برای هر معلم بر اساس سه موئلفه حق شغل، شاغل و فوق العاده شغل بین ۴۵ تا ۹۵ درصد متفاوت خواهد بود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
0
4
ما فرهنگیان، چشممون، آب نمیخوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
1
2
ایها الوالیان امور :
لم تقولون مالا تفعلون !!!!!!!!!
یاشا ر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
0
5
با طرح حقه بندی همه ی فرهنگیان ومردم رامسخره کردند ودروغ می گند هیچی نیست...
م ح
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
0
0
سلام ، برخی از معلمین هم که اخیرا بازنشسته شده بیش از۳۰ سال خدمت نموده وتلاش نموده لطفا درمورد رتبه بندی جهت آنان هم برابر عدالت اجتماعی پی گیری شود. تا از قوانین آن برخوردار شوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
0
0
بخدا همه چی با این رتبه بندی معلمان گرون شده.خدا بدادمون برسه برید پی کارتون ده ساله نتونستین کاری کنیین الانم نمیخواد.خدا خودش حق معلما رو بگیره ازتون.دیواری کوتاه تر پیدا نکردین.غیر از بالا بردن حقوق معلما که شده تیتر همه روزنامه ها یه ارگان دیگه ام گپی زده از حقوق پرسنلش حاشا به غیرتتون مسئولین تازه به دوران رسیده.اینقد خنده دار شده این طرح رتبه بندی که الان شدیم سوژه خنده همه.اگه همین معلما نبودن الان تویی که اونجا نشستی و هر روز یه تصمیمی میگیری نبودی هیچ کاره ای.باید چوپون بابات میشدی اللته به شان چوپونای عزیز برنخوره منظورمو میدونید چوپون چی.تو رو خدا درج کن.اگه حقیقتو گفتم .منتظرم الان خبرمو ببینم توی سایتتون.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
0
معلمان قشر زحمت کش جامعه هستند ولی بعضی از معلم ها انقدر با روان بچه ها و خانواده بازی میکنن که فکر می کنن استغفرالله خدا شدن یه کم به جای رتبه بندی به فکر کلاس گذاشتن هم برای معلم ها باشید تا بدونن چه جوری با بچه ها باید رفتار کرد بچه های الان بچه هایی نیستند که با زورگوی بشه باهاشون کنار اومد با روی خوش و یکم محبت سریع جذب معلم میشن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->