ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم
سرخط خبرها

شهر‌ها و دانشگاه‌ها

  • کد خبر: ۱۰۵۴۵۴
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
شهر‌ها و دانشگاه‌ها
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

وقتی سخن از دانش به میان می‌آید، بدون شک اولین جایی که این موضوع بدان مربوط می‌شود، دانشگاه است. دانشگاه‌ها مهم‌ترین عرصه تولید اندیشه و توسعه فناوری محسوب می‌شوند که رونق، قابلیت و توانایی آن‌ها می‌تواند عامل شکوفایی و پیشرفت کشور‌ها باشد. چندسالی است در کشور ما توجه به نظام آموزشی هدفمند و کاربردی، پررنگ‌تر از قبل شده است.

حذف رشته‌های غیرکاربردی از دفترچه‌های کنکور، توجه بیشتر به ابعاد مهارتی و عملی در سرفصل درس ها، طراحی دروس مبتنی بر نیاز‌های اجتماعی و اقداماتی دیگر از این جنس در طراحی و برنامه ریزی نظام آموزشی بیشتر به چشم می‌خورد؛ هرچند در اجرا و دستیابی به نقطه ایدئال فاصله بسیاری داریم.

بر همین اساس، یکی از عوامل بسیار مهم برای توسعه شهرها، دانشگاه‌های پیشرو، کارآفرین و حساس دربرابر مسائل روز هستند. مدیریت شهری در چند موضوع بسیار مهم، نیازمند راهگشایی و ارائه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه دانشگاه هاست.

مسائلی همچون هوشمندسازی شهرها، سیما و منظر شهری، مدیریت پسماند، مدیریت آب، درآمد‌های پایدار، بافت‌های فرسوده، گردشگری، خدمات شهری و فضای سبز، سامانه‌ها و نظام‌های دانش بنیان شهری و مدیریت پدیده‌های اجتماعی از مهم‌ترین موضوعاتی است که انتظار می‌رود دانشگاه‌ها برای آن، ایده‌های ناب و مبتنی بر نیاز امروز و فردای جامعه شهری پیشنهاد بدهند.

متاسفانه بین نظام اداری ما با بخش‌های صنعتی و دانشگاهی، ارتباطی که باید ایجاد نشده است. هرچند در سال‌های اخیر این امر تا حد زیادی بهبود یافته است، بازهم تا دستیابی به نقطه ایدئال فاصله فراوانی داریم. تعامل مطلوب و برنامه ریزی شده دانشگاه با مدیریت شهری، توسعه هدفمند شهر را درپی خواهد داشت.

پیشنهاد راهکار‌های عالمانه و برنامه ریزی عملگرای دانشگاهیان، می‌تواند منجر به پیشرفت سطح زندگی شهروندان و اصلاح وضعیت شهر در حوزه‌های مختلف شود و کیفیت خدمات رسانی به شهروندان را بهبود بخشد.

نقش جامعه دانشگاهی در ترسیم مسیر صحیح و علمی فعالیت‌ها در مدیریت شهری اهمیت فراوانی دارد؛ موضوع مهمی که امروز مدیران شهری به خوبی ضرورت آن را در اداره شهر‌ها دریافته اند.

شهرداری‌ها به عنوان یکی از سازمان‌های اجتماعی بزرگ، زمانی قادر خواهند بود از کارایی و بهره وری بیشتری برخوردار باشند که اعتماد شهروندان و گروه‌های مرجع همچون دانشگاهیان را به عنوان سرمایه اجتماعی و معنوی، کسب و از آن در مسیر اهداف سازمانی و توسعه شهری استفاده کنند.

توسعه کیفی دانشگاه‌ها و افزایش نقش آفرینی آن‌ها در اداره شهر، می‌تواند عامل مهمی در پیشرفت جامعه شهری باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->