ویدئو| اظهارات ظریف درباره موضوع حجاب و حقوق بشر در گفت‌وگو با سی.ان.ان انتصاب مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل‌رسانه شهرداری و مدیر منطقه سه شهرداری مشهدمقدس برگزاری نشست هم‌اندیشی بین دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایام چراغ برات جانمایی و نصب ۳۳ نمایشگر شهری در مشهد پویش شمس، آموزش نکات بهداشتی و سلامتی زنان و کودکان به بانوان محلات حاشیه شهر مشهد + ویدئو هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۳ بهمن ۱۴۰۳) بازدید استاندار خراسان رضوی از سد شوریجه و تصفیه‌خانه‌های شماره ۷ و التیمور مشهد (۲ بهمن ۱۴۰۳) مهم‌ترین پروژه ایمن‌سازی رانندگی در بولوار وکیل‌آباد مشهد در حال اتمام است مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد: ۲۰ درصد خودرو‌های زیر چهار سال در مرحله نخست معاینه فنی رد شدند آغاز رنگ‌آمیزی جداول طرح استقبال از بهار ۱۴۰۴ از ۴ بهمن‌ماه در مشهد افزایش ۲ برابری توفقگاه‌های ناوگان باری سنگین در ششمین دوره مدیریت شهری مشهد عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد: ۶۰ درصد پروژه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای شهر مشهد، تا پایان ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود ارجاع ۷۹۱ مورد کشتار غیربهداشتی به مراجع قضایی در خراسان رضوی طی ۹ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ سامان‌دهی کرانه کشف‌رود مشهد با احداث بوم‌پارک مسئول مرکز پالایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهر مشهد: سالانه ۲۵۰ هزار تن انواع آلاینده هوا در شهر مشهد منتشر می‌شود سهم ۶۴ درصدی منابع متحرک از آلاینده‌های محیط زیست مشهد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد: توجه ویژه به هوشمندسازی و تحقق شهر هوشمند در مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط سالم قرار دارد (۲ بهمن ۱۴۰۳) برگزاری سومین دوره مسابقات نوجوانان مشهدی با محوریت انقلاب اسلامی
سرخط خبرها

شهر‌ها و دانشگاه‌ها

  • کد خبر: ۱۰۵۴۵۴
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
شهر‌ها و دانشگاه‌ها
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

وقتی سخن از دانش به میان می‌آید، بدون شک اولین جایی که این موضوع بدان مربوط می‌شود، دانشگاه است. دانشگاه‌ها مهم‌ترین عرصه تولید اندیشه و توسعه فناوری محسوب می‌شوند که رونق، قابلیت و توانایی آن‌ها می‌تواند عامل شکوفایی و پیشرفت کشور‌ها باشد. چندسالی است در کشور ما توجه به نظام آموزشی هدفمند و کاربردی، پررنگ‌تر از قبل شده است.

حذف رشته‌های غیرکاربردی از دفترچه‌های کنکور، توجه بیشتر به ابعاد مهارتی و عملی در سرفصل درس ها، طراحی دروس مبتنی بر نیاز‌های اجتماعی و اقداماتی دیگر از این جنس در طراحی و برنامه ریزی نظام آموزشی بیشتر به چشم می‌خورد؛ هرچند در اجرا و دستیابی به نقطه ایدئال فاصله بسیاری داریم.

بر همین اساس، یکی از عوامل بسیار مهم برای توسعه شهرها، دانشگاه‌های پیشرو، کارآفرین و حساس دربرابر مسائل روز هستند. مدیریت شهری در چند موضوع بسیار مهم، نیازمند راهگشایی و ارائه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه دانشگاه هاست.

مسائلی همچون هوشمندسازی شهرها، سیما و منظر شهری، مدیریت پسماند، مدیریت آب، درآمد‌های پایدار، بافت‌های فرسوده، گردشگری، خدمات شهری و فضای سبز، سامانه‌ها و نظام‌های دانش بنیان شهری و مدیریت پدیده‌های اجتماعی از مهم‌ترین موضوعاتی است که انتظار می‌رود دانشگاه‌ها برای آن، ایده‌های ناب و مبتنی بر نیاز امروز و فردای جامعه شهری پیشنهاد بدهند.

متاسفانه بین نظام اداری ما با بخش‌های صنعتی و دانشگاهی، ارتباطی که باید ایجاد نشده است. هرچند در سال‌های اخیر این امر تا حد زیادی بهبود یافته است، بازهم تا دستیابی به نقطه ایدئال فاصله فراوانی داریم. تعامل مطلوب و برنامه ریزی شده دانشگاه با مدیریت شهری، توسعه هدفمند شهر را درپی خواهد داشت.

پیشنهاد راهکار‌های عالمانه و برنامه ریزی عملگرای دانشگاهیان، می‌تواند منجر به پیشرفت سطح زندگی شهروندان و اصلاح وضعیت شهر در حوزه‌های مختلف شود و کیفیت خدمات رسانی به شهروندان را بهبود بخشد.

نقش جامعه دانشگاهی در ترسیم مسیر صحیح و علمی فعالیت‌ها در مدیریت شهری اهمیت فراوانی دارد؛ موضوع مهمی که امروز مدیران شهری به خوبی ضرورت آن را در اداره شهر‌ها دریافته اند.

شهرداری‌ها به عنوان یکی از سازمان‌های اجتماعی بزرگ، زمانی قادر خواهند بود از کارایی و بهره وری بیشتری برخوردار باشند که اعتماد شهروندان و گروه‌های مرجع همچون دانشگاهیان را به عنوان سرمایه اجتماعی و معنوی، کسب و از آن در مسیر اهداف سازمانی و توسعه شهری استفاده کنند.

توسعه کیفی دانشگاه‌ها و افزایش نقش آفرینی آن‌ها در اداره شهر، می‌تواند عامل مهمی در پیشرفت جامعه شهری باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->