رئیس سازمان ثبت احوال: روند تعویض نام و نام‌خانوادگی تغییر می‌کند بذرپاش: قانون ساماندهی بازار املاک و مسکن ابلاغ شد و سقف اجاره‌بها مشخص شد | تبعات حقوقی در انتظار مشاوران املاک متخلف سید حسن نصرالله: هرگز از حمایت غزه دست نمی‌کشیم | رژیم صهیونیستی در بدترین روز‌های خود بسر می‌برد گنابادی نژاد: دولت سیزدهم، هیچگاه دچار حواشی نشد | حمایت از صنایع فرهنگی باید استمرار پیدا کند کرامت انسانی در گرو الگوگیری از سیره و آموزه‌های معصومین(ع) است اعتراض زاکانی به انتقادات اعضای شورای شهر تهران؛ «کاملاً نادرست است» لایحه متناسب‌سازی حداقل‌بگیرها هم به مجلس ارائه شد | تصویب آیین‌نامه واردات خودروی مدل ۲۰۱۹ به‌بالا برای همه ایرانیان + فیلم شایسته‌سالاری معیار رئیس‌جمهور در انتخاب مدیران باشد شلیک پدافند هوایی در جاده قم، ارتباطی با سایت هسته‌ای نداشت اسماعیلی انتصابات جدید در وزارت فرهنگ را رد کرد + فیلم ویدئو | ظریف امشب به تلویزیون می‌رود (۲۷ تیرماه ۱۴۰۳) وزیر کار: رکورد تاریخی کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳ شکست باقری در دیدار با لاوروف آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را بررسی کرد گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و ماکرون درباره تحولات غزه اردوغان: اسرائیل را وادار به آتش‌بس می‌کنیم | به دنبال تقویت روابط با روسیه و چین هستیم رئیس‌جمهور پیشین روسیه: پیوستن اوکراین به ناتو یعنی اعلان جنگ باقری‌کنی: لبنان زنده‌کننده شکست‌های تاریخی برای صهیونیست‌هاست پاسخ تهران به اتهام «نقش‌داشتن ایران در ترور ترامپ» سخنگوی وزارت امورخارجه: آمریکا به برجام بازگردد؛ پاسخ متناسب خواهیم داد نماینده ایران در شورای امنیت: خروج یک جانبه آمریکا از برجام به زیان همه بود+فیلم
سرخط خبرها

هم‌اندیشی سازنده مجلس و دولت برای چاره‌جویی مشکلات اقتصادی

  • کد خبر: ۱۰۵۵۵۴
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
هم‌اندیشی سازنده مجلس و دولت برای چاره‌جویی مشکلات اقتصادی
بخش مهمی از انتقاد‌های نمایندگان به سخت‌تر شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است و از دولت و وزرا می‌خواهند که ضمن ارائه گزارش عملکرد در این مدت، برنامه‌های خود را شفاف اعلام کنند. البته نمایندگان تا کنون پنج طرح برای استیضاح وزرا داشته اند که به جایی نرسیده است.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ اگرچه شاید تصور عمومی بر این باشد که، چون دولت و مجلس از نظر سیاسی با یکدیگر همسو هستند، نباید اختلاف نظری داشته باشند، تعاملات مجلس و دولت باعث این نشده است که پارلمان از جایگاه نظارتی خود بکاهد و نمایندگان مجلس در هفته‌های اخیر انتقاد‌های فراوانی درباره برخی وزرای دولت داشته اند.

هم‌اندیشی سازنده مجلس و دولت برای چاره‌جویی مشکلات اقتصادی

اختلاف نظر بین دو قوه طبیعی است

ناصر ایمانی، فعال و تحلیلگر سیاسی اصولگرا، درباره اختلاف نظر‌های بین دولت و مجلس به «نامه نیوز» گفت: قرار نیست که، چون دو قوه از نظر سیاسی همسو هستند، در همه موارد با هم هم نظر باشند. اختلاف نظر بین این دو قوه وجود دارد و طبیعی هم هست. بیشتر شدن اختلاف‌ها در هفته‌های اخیر به این مربوط است که عموما مجالس به دولتی که تازه شروع به کار می‌کند، چند ماهی فرصت می‌دهند و بعد بر اساس لوایحی که ارائه می‌شود یا اقداماتی که دولت انجام می‌دهد، مجلس شروع به استفاده از ابزار‌های نظارتی خود می‌کند.

وی تصریح کرد: مجلس درباره عملکرد برخی وزرا نقد دارد و ممکن است که دست به استیضاح بزند، درحالی که دولت با آن‌ها مشکلی ندارد. به نظر من روابط فعلی دولت و مجلس کاملا طبیعی و حتی شایسته قدردانی است. به هرحال زمانی می‌توان گفت مشکل وجود دارد که مجلس قصد لاپوشانی اشکالات کار دولت را داشته‌باشد یا برعکس. اکنون، اما مجلس، درست یا غلط، نسبت به اقدامات دولت و مدیران دولتی عکس العمل نشان می‌دهد و این خیلی خوب است و ثابت می‌کند که مجلس با وجود همسو بودن با دولت، استقلال خود را نشان می‌دهد و بر اساس آن به اقدامات دولت عکس العمل نشان می‌دهد.

از سوی دیگر عصر روز یکشنبه گذشته نیز نشست صمیمی دولت و مجلس، با محوریت حل مشکلات اساسی مردم و تعامل و افزایش همکاری دو قوه به میزبانی قوه مجریه برگزار شد و رؤسای قوای مجریه و مقننه، اعضای هیئت دولت، نمایندگان مجلس و معاونان پارلمانی وزیران حضور داشتند.

همراهی دو قوه برای رفع مشکلات معیشتی کشور است

در همین رابطه، مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفتگو با «ایرنا» عنوان کرد: دومین نشست صمیمی بین دولت و مجلس در راستای تفاهم و تعامل بیشتر دو قوه که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، برگزار شد. بی شک این تعامل و همدلی بین کارگزاران نظام و نمایندگان مجلس می‌تواند در تسریع خدمت رسانی، کاهش آلام مردم و کاهش مشکلات اقتصادی مؤثر باشد. مجلس در بعد نظارتی و قانون گذاری وظایف خود را انجام می‌دهد و در ارتباط با عملکرد نهاد‌های دولتی نظارت‌های خاص خود را اعمال می‌کند.

وی افزود: همراهی و هم صدایی بین دولت و مجلس برای رفع مشکلات معیشتی کشور در اولویت این دو قوه قرار دارد و این همراهی تا الان وجود داشته است. امروز باید بپذیریم که با توجه به مشکلات فراوان اقتصادی مردم ما حال و هوای زندگی شان خوب نیست، بیماری کرونا و شرایط تحریمی، وضعیت نامطلوبی را برای اقتصاد کشور رقم زده است که امیدواریم با تکیه بر توان داخلی بر این مشکلات غلبه کنیم.

نیمی از مشکلات را با همکاری دو قوه می‌توان رفع کرد

همچنین محسن کوهکن، نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، با اشاره به مشکلات اقتصادی متذکر شد: انتقاد‌ها به دولت درباره گرانی‌ها کتمان شدنی نیست. معتقدم خلأیی بین دولت و مجلس دیده می‌شود و برای حل این موضوع باید همکاری خوبی بین دو قوه شکل بگیرد تا حداقل روشن شود که دلایل گرانی به چه عواملی بر‌ می‌گردد.

وی ادامه داد: ساده نگری است که فکر کنیم با برکناری یا استیضاح یک یا دو وزیر، موضوع اقتصادی مدنظرمان حل می‌شود. اگر در جلسات مشترک بین دولت و مجلس مسائل ریشه یابی شوند و نمایندگان مجلس و دولتی‌ها بنا را بر همکاری بگذارند، معتقدم نیمی از مشکلات حل شدنی است. حالا اگر بعد از آن مشخص شد ضعفی در حوزه مدیریت، نظارت، برنامه ریزی یا اجرا وجود دارد، مجلس بهتر می‌تواند با موضوع برخورد کند.

نظارت حق طبیعی مجلس است

همچنین سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود با اشاره به زمزمه‌های استیضاح برخی وزرا در مجلس بیان کرد: نظارت حق طبیعی مجلس است. حین تعامل دولت و مجلس اختلاف نظر کارشناسی هم امری طبیعی است. همه وزرا به صورت جهادی در حال اجرای برنامه‌های خود هستند. برخی اقدامات نیازمند زمان بلندمدت تری برای به نتیجه رسیدن است.

علی بهادری جهرمی درباره تعامل دولت و مجلس گفت: دولت و مجلس تعامل بسیار سازنده‌ای با هم دارند که نمود آن، جلسه چند روز پیش دولت و مجلس بود. همچنین وزرا بدون وقفه در مجلس حاضر می‌شوند و پاسخ گوی نمایندگان مجلس هستند و امیدواریم این تعامل به نتایج بسیار خوبی منجر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->