آسان‌شدن جداسازی یارانه برای خانوارهای جدید انهدام ۸۳ تن کالای غیرقابل مصرف در انبارهای اموال تملیکی خراسان رضوی چه کالا‌هایی در بندر شهید رجایی سوختند؟ نصب پنل خورشیدی در ۹۰۰ هزار واحد مسکونی استان | خراسان رضوی می‌تواند نیمی از برق تجدیدپذیر کشور را تأمین کند فشار فروش در بورس | خروج سنگین پول حقیقی از بازار (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) استقرار نیروهای پالایش و پخش در بندر شهید رجایی ایران پنجمین مصرف‌کننده بزرگ طلا در جهان است توجه ویژه به تأمین مواد اولیه داخلی برای کاهش هزینه‌های تولید در خراسان رضوی نوسانات طلا، بازار را دچار التهاب کرد | مشهد، قطب جدید طراحی طلا در کشور پرواز قیمت طلا در مشهد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | صعود دلار به کانال ۸۴ هزار تومان آغازبه‌کار نهمین نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ‌ها از ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ در مشهد قرعه‌کشی ایران‌خودرو امروز (یکشنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | تعداد کل شرکت‌کنندگان قرعه‌کشی ایران‌خودرو اعلام شد کاهش ۵۰ درصدی قیمت تخم مرغ | قیمت مصوب هفته آینده اعلام می‌شود (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) سهم ۸ درصدی گمرک شهید رجایی از کل واردات کالا‌های اساسی هشدار شرکت توانیر درباره قطعی برق قیمت طلای آب‌شده پشت مرز سرنوشت‌ساز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) پهلوگیری اولین کشتی در اسکله شهید رجایی بعد از حادثه انفجار در این بندر بررسی وضعیت پرواز‌های مشهد به بندرعباس، یک روز پس از حادثه بندر شهید رجایی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز بخشش جرائم بیمه شخص ثالث از امروز (یکشنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | لوبیاسبز را کیلویی چند بخریم؟ کدام صنایع مورد توجه سهام‌داران بورس هستند؟ بازار مسکن در آستانه تغییر | فروشندگان و خریداران دست نگه داشته‌اند (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) سموم، آفت صادرات محصولات کشاورزی شناسایی ۷۵۰ استخر غیرمجاز در نیشابور خراسان رضوی پایش مستمر بازار در مشهد | کشف تخلفات اقتصادی به ارزش بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال در خراسان رضوی قطعی ۶ ساعته برق در برخی از محلات مشهد| خاموشی با رکوردشکنی! (۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) چه خبر از بازار حبوبات؟ | لوبیاچیتی دوباره اوج گرفت ریزش ۲۰ تا ۹۵ میلیونی قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

بازار ملتهب خودرو؛ قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان رسید (یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱)

  • کد خبر: ۱۰۵۶۶۲
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
بازار ملتهب خودرو؛ قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان رسید (یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱)
در حالیکه سال گذشته، دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت اعلام کرده بود اگر شورای رقابت نبود، پراید ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، بررسی روند بازار روز‌های اخیر خودرو نشان می‌دهد که پراید تا ۲۰۰ میلیون تومان هم پیش رفته است. باتوجه به اینکه قریب شش ماه قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده شده، این سوال مطرح است وضعیت بازار فعلی نتیجه ناکامی ستاد تنظیم بازار است یا علت دیگری دارد؟

به گزارش شهرآرانیوز، اواخر مهر ماه سال گذشته، آلبرت بغزیان (دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت) ضمن تاکید براینکه اگر شورای رقابت نبود، پراید ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، اعلام کرد: ما در شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین نمی‌کنیم، بلکه فرمولی برای قیمت‌گذاری داریم. این اطمینان وجود دارد که اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو بسیار گران‌تر از قیمت‌های فعلی بود و به عنوان نمونه قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسید. خودروسازان اگر مدعی هستند قیمت‌ها واقعی نیست فرمول‌های جایگزین ارائه بدهند نه اینکه اصل قیمت‌گذاری خودرو در شورا را زیر سوال ببرند. خودروسازان با زیان‌ده نشان دادن خودشان می‌خواهند مابه‌التفاوت قیمت کارخانه تا بازار را به جیب خودشان بریزند؛ آن‌ها اگر راست می‌گویند قیمت تمام شده قابل اتکا برای محصولاتشان را ارائه دهند.

این منت ۲۰۰ میلیون تومانی نشدن پراید توسط دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت، واکنش کارشناسان و فعالان صنعت خودرو را در پی داشت. برخی کارشناسان معتقد بودند که هزینه تمام شده خودروسازان به سبب دلایل متعدد همچون سوءمدیریت، ساختار غلط، سیاسی کاری‌ها و... بالاست، اما چون توان یا علاقه اصلاح آن را ندارند، زیان خود را از جیب مردم جبران می‌کنند.

برخی دیگر ادعای شورای رقابت در کنترل بازار که نتیجه مداخله در قیمت‌گذاری است را تصوری کاملا اشتباه می‌دانستند و معتقد بودند که شورای رقابت بایستی از تصمیم دولت برای فعالیت محدود به هدایت، حمایت و نظارت پیروی کند؛ در غیر این صورت شورایی برای تهدید رقابت خواهد بود.

حدود یک ماه پس از این ماجرا، وزیر صنعت، معدن و تجارت از واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد و اعلام کرد که بررسی قیمت گذاری خودرو‌ها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد. در این راستا، سازوکاری که برای قیمت‌گذاری خودرو اتخاذ شده، این است که قیمت خودرو‌هایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد، با احتساب قیمت تمام شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید، محاسبه خواهد شد.

به دنبال این خبر، این سوال پیش آمد که آیا شورای رقابت بطور رسمی بار دیگر از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده است؟ البته که شورای رقابت هیچگاه این کنار گذاشته شدن را نپذیرفت.

حال که قریب شش ماه از این موضوع می‌گذرد، بررسی روند بازار خودرو طی روز‌های اخیر نشان می‌دهد که قیمت پراید این روز‌ها به ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده است. براین اساس این سوال مطرح است که آیا ستاد تنظیم بازار در مدیریت و کنترل بازار خودرو ناموفق بوده است یا این افسارگسیختگی بازار خودرو علت دیگری دارد. آیا اگر همچنان شورای رقابت نهاد اصلی نظارت بر بازار خودرو بود، اوضاع فرق چندانی با حال حاضر داشت؟

تاکید می‌شود که ستاد تنظیم بازار متولی اصلی تعیین قیمتِ مصوب خودروهاست و نقشی در قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان در بازار آزاد ندارد؛ اما با توجه به عنوان این سازمان که نهادی برای تنظیم بازار شناخته می‌شود، انتظار می‌رود بازار را مدیریت کرده و اجازه ندهد که دلالان و صاحبان خودرو "دلخواهانه" تصمیم‌گیر بازار باشند. این در حالیست که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز خاطر نشان کرده است که قیمت محصولی نظیر پراید در فضای مجازی تا ۲۰۰ میلیون افزایش یافته، اما در واقعیت اینطور نیست. تبدیل خودرو به کالایی سرمایه‌ای و تاثیر شبکه‌های فضای مجازی بر افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

این روز‌ها آنقدر بازار خودرو نامعادل شده است که هر دارنده خودرو و دلالی تعیین کننده قیمت خودرو شده و قیمت‌ها در شبکه‌های مجازی و آگهی‌های فروش سر به فلک کشیده است.

۲۰۶ تیپ ۲: ۳۰۰ میلیون تومان

پارس سال: ۳۱۰ میلیون تومان

پارس ال-ایکس: ۳۷۵ میلیون

تیبا: ۱۹۸ میلیون

تیبا ۲: ۲۰۸ میلیون

هایما اس ۷: ۹۱۵ میلیون

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->