«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

ساخت دستگاه‌هایی که علائم پارکینسون را کاهش می‌دهند

  • کد خبر: ۱۰۵۷۰۲
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
ساخت دستگاه‌هایی که علائم پارکینسون را کاهش می‌دهند
محققان با ساخت دو دستگاه ایمپلنت نخاعی و پمپی که شبیه پمپ انسولینی کار می‌کند، موفق شده اند دو علامت شایع را در بیماران مبتلا به پارکینسون تا حد زیادی کاهش دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، افرادی که مبتلا به نوع پیشرفته پارکینسون هستند، به سختی چند پله را بالا و پایین می‌روند و خوابیدن نیز برای آن‌ها دشوار است، اما تحقیقات جدید امید‌های تازه‌ای را برای کاهش این دو علامت ناتوان کننده برای بیماران به همراه دارد.  

میلیون‌ها نفر در دنیا از بیماری پارکینسون رنج می‌برند. این بیماری که به مرور تخریبی می‌شود، عملکرد‌های حرکتی بیماران را از بین برده و گاهی مراحل بیماری تا حدی تشدید می‌شود که بیمار زمین گیر شده و باید تمام شبانه روز روی تخت یا ویلچیر باقی بماند.  

این به دلیل وضعیتی به نام «افت فشار خون ارتواستاتیک» است که زمانی رخ می‌دهد که فرد در حالت ایستاده ناگهان دچار افت فشار خون می‌شود و پس از چند قدم راه رفتن دچار سرگیجه شده و حتی ممکن است غش کند. برای بیماران مبتلا به پارکینسون، این حالت به این دلیل رخ می‌دهد که تنظیم کننده‌ای در مغز که به طور معمول جریان خون کافی به مغز را هنگام ایستادن تضمین می‌کند، مختل شده است.  

اما تحقیقات محققان فرانسوی نشان می‌دهد: نوعی ایمپلنت طناب نخاعی می‌تواند به کاهش علائم در پا‌های بیماران مبتلا به پارکینسون کمک کند. به گزارش سیناپرس، آن‌ها با آزمایش این ایمپلنت سه بیمار دریافتند که این بیماران که به نوعی فلج شده بودند، با کمک همین ایمپلنت بار دیگر موفق به راه رفتن شدند.  

در افراد معلول، ایمپلنت طناب نخاعی، چگونگی ارسال تکانه‌های الکتریکی را به ماهیچه‌ها تقلید کرده و ارتباطات موجود در این میان را دوباره احیا و برقرار می‌کنند. «افت فشار خون ارتواستاتیک»، تنظیم کننده‌ای را در مغز تحریک می‌کند که نیاز به ارسال خون بیشتر را در هنگام ایستادن احساس می‌کند. پیش از کاشت ایمپلنت، بیمارانی که تخت بررسی بودند، بعد از برداشتن چند قدم از حال می‌رفتند.  

اما آن‌ها سه ماه بعد از کاشت ایمپلنت در مغز، قادر بودند بیش از ۲۵۰ متر را با کمک عصا راه بروند. به گزارش سیناپرس، این بیماران درمان نمی‌شوند و نمی‌توان انتظار داشت بتوانند در دوی ماراتون شرکت کنند، اما این عمل جراحی می‌تواند کیفیت زندگی آن‌ها را تا حد زیادی افزایش دهد.  

از سوی دیگر، بی خوابی نیز از دیگر علائم شایع در میان مبتلایان به پارکینسون است که در بیش از ۱۰ میلیون مبتلا به این بیمار مشاهده می‌شود. از این میان، حدود سه چهارم افراد با علائم مرتبط با خواب دست به گریبان اند.  
خواب این افراد معمولا تحت تأثیر لرزش‌های کنترل نشده‌ای است که بیمار را از خواب بیدار می‌کند.

عامل دیگر در اختلال خواب در این افراد، کمبود دوپامین است که به طور شایع در بیماران مبتلا به پارکینسون مشاهده می‌شود. داروی آپومورفین برای کاهش علائمی مانند لرزش و سفت شدن عضلات، در این بیماران جایگزین دوپامین می‌شود.

اما این دارو زمانی که به طور خوراکی مصرف می‌شود می‌تواند باعث افزایش سطح دوپامین و افت ناگهانی آن شود که منجر به بروز گرفتگی‌های ماهیچه‌ای می‌شود. دستگاهی شبیه پمپ انسولین که بتواند داروی آپومورفین را به طور مداوم در طول شب تزریق کند، می‌تواند این مشکل را حل کند. استفاده از این پمپ به طور قابل توجهی کیفیت زندگی مبتلایان به پارکینسون را افزایش می‌دهد.  

منبع: سیناپرس 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->