آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

شرح «قدر» در شهر

  • کد خبر: ۱۰۵۸۸۳
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
شرح «قدر» در شهر
بارش باران شب قدر متفاوتی را برای زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی رقم زد.

مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ یک سال دیگر گذشت و دوباره به شب‌های قدر رسیدیم تا سفره کَرَم الهی دوباره به وسعت آسمان و زمین گسترده شود، تا نیاز بندگی و نوازش مهر الهی باز هم به قرار «قدر» برسد، تا ندای «الهی العفو» با حکایت درماندگی بشر، شهادت قرآن‌ها بر سر و از پشت پلک‌های خیس بندگی، عنایت الهی را استمداد کند و تا رسم قشنگ عشق بازی، قلم بخشش بر گناهان بندگان پشیمانِ سردر گریبان بکشد.

قدر دوباره آمد تا میزبان بندگانی باشد که قدردان عنایت رب العالمین هستند و می‌خواهند تازه‌تر از گذشته، بندگان بارگاه عبودیت باشند. سفره بی انتهای کرم الهی، امشب و در آخرین شب قدر، باز هم میزبان التماس اشک و آه بندگانی است که می‌خواهند برای یک سال، بیمه بندگی این شب‌ها باشند.

قدر اول، شرح مظلومیت علی (ع)

در اولین شب قدر، بارگاه منور رضوی و صحن پیامبر اعظم (ص) میزبان بندگان درگاه الهی بود تا با گوشه چشمی از معبود، کارنامه ایام پیش روی خود را دگوگون سازند. در این مراسم که با سخنرانی نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد همراه بود، آیت ا... سیداحمد علم الهدی با بیان اینکه شب قدر ما با شب قدر دیگر مسلمانان تفاوت دارد، افزود: آنان در شب قدر تنها نماز می‌خوانند و ذکر می‌گویند. نماز و ذکری که برحسب قطع ارتباط با ذات مقدس حق، بندگان را به خدا وصل نمی‌کند، اما شب قدر ما شب قدری است که غیر از نماز و عبادت و ذکر، «حبل ا... المتینی» بین ما و ذات کبریایی حق وجود دارد که با همه قطع ارتباطی که ما با خدا به وسیله گناهان و معاصی پیدا کرده ایم، ما را به خدا وصل می‌کند و آن وجود مقدس مولا امیرالمؤمنین (ع) است.

وی با اشاره به مظلومیت حضرت علی (ع) و ایجاد جنگ روانی دشمن بر علیه ایشان، بیان کرد: مظلومیت این است که با همه قدرت و توانمندی و با همه عظمتی که امیرالمؤمنین (ع) از نظر قهرمانی دارد، مقابل چشمش عزیزترین عزیزانش را زیر ضربات شلاق و تازیانه بگیرند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۵ سال زندگی امیرالمؤمنین (ع) در این شرایط گذشت که تمام حق حضرت پامال شده بود، گفت: با دست خودش بدن مجروح عزیزترین عزیزانش را که به شهادت رسیده بود در زیر خاک ناپدید کرد و نبود زهرا (س) به عنوان دردی جانکاه مولا را زجر می‌داد، تا اینکه مردم فهمیدند راه را عوضی رفته اند و تا سراغ علی (ع) نروند حاکمیت عادلانه در امت اسلام پیش نمی‌رود.

قدر دوم، دعا زیر بارش مهربانی

و چه زیبا بود حکایت قدر دوم که با بارش بارانی الهی و نعمت رحمتش همراه شد تا متفاوت‌ترین قدر سال‌های اخیر مشهد باشد. دومین شب قدر امسال همه را غافل گیر کرد. کمتر کسی به یاد دارد که در سال اخیر و در شب‌های قدر، راز و نیاز بنده و معبود، به لطافت باران مهربانی مزین شده باشد؛ بارانی که بارید تا اشک بندگی را به لبخند سپاس از بارش نعمت الهی گره بزند.

جمعه شب و در دومین شب از شب‌های پرفیض قدر، ماندن زیر باران و تداوم دعا و مراسم قرآن به سر، تماشایی بود. برخی پیش بینی هواشناسی را جدی گرفته و با چتر آمده بودند، برخی از بانوان قرآن به سر گرفته و چادر به سر کشیده بودند تا کمتر خیس شوند، بعضی‌ها هم پلاستیک به سر کشیده و برخی دیگر نیز فرش صحن و سرا را میان خود و باران قرار داده بودند، اما در همان دقایق ابتدایی بارش، پوشش‌های پلاستیکی عریض توسط خدام در اختیار زائران قرار گرفت و سایه بان‌های بزرگ صحن مسجد گوهرشاد که شب‌ها جمع می‌شود، دوباره گسترانیده شد تا امان زائران از خیس شدن باشد. هر چه بود، متفاوت‌ترین شب قدر سال‌های اخیر در دومین شب قدر امسال رقم زده شد.

نشانه‌های صراط

سخنران دومین شب قدر امسال حجت الاسلام ناصر رفیعی بود که در سخنان خود به تبیین موضوع «صراط مستقیم و مصداق و نشانه‌های آن» پرداخت و گفت: در نماز‌های یومیه بار‌ها از خدا می‌خواهیم که به ما صراط مستقیم عطا فرماید و بیش از سی مرتبه نیز این واژه در قرآن کریم تکرار شده است.
وی افزود: قرآن مجید پیغمبر اسلام (ص) را نیز صراط مستقیم معرفی کرده، زیرا ایشان معصوم و سخن، سنت و افعال ایشان صراط مستقیم است؛ ازاین رو باید همچون حضرت علی (ع) دنباله رو راه پیامبر (ص) باشیم و از ایشان تبعیت کنیم.

وی همچنین به نشانه‌های صراط مستقیم اشاره کرد و گفت: نخستین نشانه صراط مستقیم که در آیه ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام به آن اشاره شده، توحید است. توصیه بعدی این است که به اعمال زشت و قبیح نزدیک نشوید، خواه آشکار باشد، خواه پنهان. یعنى نه تنها انجام ندهید بلکه به آن نزدیک هم نشوید؛ همچنین به این مهم نیز اشاره شده است که دست به خون بى گناهان نیالایید، مگر اینکه طبق قانون الهى اجازه قتل آن‌ها داده شده باشد.
وی اظهار کرد: خداوند در ادامه برشمردن این فرمان ها، مى فرماید: هیچ گاه جز به قصد اصلاح نزدیک مال یتیم نشوید، تا هنگامى که به حد بلوغ برسد. کم فروشى نکنید و حق پیمانه و وزن را با عدالت ادا کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->