آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟
سرخط خبرها

بازگشت آمریکا به خانه اول

  • کد خبر: ۱۰۵۹۰۰
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
بازگشت آمریکا به خانه اول
مطرح شدن مجدد پیشنهادی در مذاکرات وین که بار‌ها ازسوی ایران رد شده است.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ «تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود، بر هیچ چیزی توافق نشده است.» این جمله، از جملات پرتکرار این روز‌های مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشور‌های دیگر است.

کشور‌های اروپایی و آمریکایی به دلیل دراختیار داشتن قدرت رسانه ای، دست نیافتن به توافق را متوجه ایران می‌سازند درحالی که آمریکا پس از چندین ماه مجددا پیشنهاد‌های قدیمی خود را مطرح می‌کند.

به تازگی و در سی ویکم فروردین ماه، برخی از رسانه‌ها به نقل از نشریه «واشینگتن فری بیکن» نوشتند که دولت آمریکا در آخرین پیشنهاد خود عنوان کرده که حاضر است نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست سازمان‌های تروریستی خود خارج کند که براین اساس تحریم‌ها علیه ۸۰ هزار عضو سپاه هم برطرف می‌شود، اما نام مجموعه سپاه قدس و دست کم ۲۰ هزار عضو آن همچنان در لیست تحریم‌ها باقی می‌ماند و سپاه قدس از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا خارج نمی‌شود.

بایدن دنبال فضاسازی علیه ایران است

این پیشنهاد در ماه‌های گذشته هم از سوی ایالات متحده آمریکا مطرح و با مخالفت قطعی مسئولان ایرانی همراه شده بود. حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، دراین باره به «مثلث آنلاین» گفت: خیلی وقت پیش، تیم مذاکره کننده آمریکا این طرح را مطرح کرده و با مخالفت ایران مواجه شده بود. آقای بایدن در شرایط کنونی با مطرح کردن دوباره این پیشنهاد که بخش برون مرزی سپاه یعنی سپاه قدس در لیست تحریم‌ها باقی بماند و بقیه ارکان سپاه از تحریم‌ها خارج شود، قصد فضاسازی منفی علیه ایران را دارد.

وی افزود: نیروی قدس سپاه، یکی از ارکان مهم سپاه است و تحریم آن هیچ معنایی ندارد. این نیرو حافظ امنیت برون مرزی ایران است و تن دادن به پیشنهاد اخیر رئیس جمهور آمریکا، یعنی پذیرش ضعیف شدنمان در منطقه و قطعا جمهوری اسلامی ایران این پیشنهاد را نمی‌پذیرد. بایدن حربه‌ای را در پیش گرفته است که یک جنگ روانی تمام عیار علیه ایران به راه اندازد.

کنعانی مقدم با بیان اینکه آمریکا هیچ اصولی ندارد، افزود: این کشور همانی است که روزگاری طالبان را تروریست می‌دانست و حالا زمینه‌های به رسمیت شناختن طالبان را فراهم کرده است. هدف آن‌ها از تحریم سپاه صرفا تضعیف نیروی امنیتی و نظامی ایران است و ما باید بر موضع بحق خودمان یعنی تأکید بر رفع تحریم کامل سپاه اصرار کنیم.

آمریکا در پی ایجاد مناسبات منطقه‌ای جدید است

امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، در گفتگو با «فردا» از طرح بزرگ‌تر آمریکا برای برجام خبر داد و بیان کرد: به نظرم اگر مذاکرات به نتیجه برسد، برجام احیا شود و تحریم‌ها هم رفع شود، مناسبات تازه‌ای میان آمریکا با رژیم صهیونیستی و کشور‌های منطقه شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: گفته می‌شود تنها مسئله رفع تحریم سپاه پاسداران است؛ در صورتی که به نظر من همه دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات، این نیست. ایران حرف منطقی‌ای می‌زند و می‌گوید همه تحریم‌های هشت می‌به بعد یعنی تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا علیه ایران وضع شد، باید برداشته شود تا بتوان به برجام ۲۰۱۵ بازگشت و طبیعی است که تحریم‌های سپاه هم باید رفع شود، اما آمریکایی‌ها مسائل دیگری دارند و صرفا این نیست که از سپاه رفع تحریم شود یا نه. برای آن‌ها کنترل برد موشکی ایران مهم است، محدودکردن حضور ایران در منطقه و تضعیف محور مقاومت مهم است و همه این مسائل را برای خود در نظر دارد.

اروپایی‌ها از رفتار آمریکایی‌ها ناراحت اند

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت مجلس نیز با اشاره به رفتار آمریکایی‌ها به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت: اروپایی‌ها از رفتار آمریکا در مذاکرات ناراحت هستند و می‌گویند با ایران به توافق رسیدیم، اما آمریکا خواسته ایران را نمی‌پذیرد. علاوه بر اختلاف نظر‌های ایران و آمریکا بر سر راستی آزمایی و ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیش از هزار شخصیت حقیقی و حقوقی هم در فهرست تحریم‌ها هستند که سپاه پاسداران تنها یکی از آن هاست؛ اما برخی به گونه‌ای موضوع را جلوه می‌دهند که اگر سپاه قربانی شود، مذاکرات به نتیجه می‌رسد.

آینده مذاکرات نیازمند تصمیم اروپا و آمریکاست

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به خبرگزاری «دانشجو» گفت: آینده مذاکرات نیازمند تصمیم گیری سیاسی آمریکایی‌ها و اروپایی هاست. مقامات آمریکایی از ابتدای انقلاب بار‌ها علیه ایران لجن پراکنی و گزافه گویی کرده اند. درواقع ادبیات تهدیدآمیز و تحقیرآمیز آمریکا به خاطر شکست سنگینی است که از ایران خورده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->