به گزارش شهرآرانیوز؛ در دو سال گذشته، زمانیکه محدودیتهای سفر، همه را خانهنشین کرد، مردم به فناوری، بهعنوان جایگزین سفر، روی آوردند.
جهان شاهد توسعه سریع واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) بود؛ زیرا توانایی آن برای شبیهسازی تجربههای زندگی واقعی، درها را به روی طیف گستردهای از تجربههای مجازی و سفرهای مجازی باز کرد، بهویژه زمانیکه سفر واقعی امکانپذیر نبود.
البته ایده دنیای مجازی یا متاورس چندان تازه نیست؛ اولینبار در سال۲۰۰۳، Second Life، نسخه اولیه متاورس یا «فضایمجازی غوطهور» راهاندازی شد. این فضا به کاربران اجازه میداد نمایشهای مجازی یا آواتارهایی از خود ایجاد کنند و با مکانها، اشیا و سایر آواتارها در دنیای مجازی خود تعامل داشته باشند.
امروزه شرکتهایی مانند مایکروسافت و فیسبوک، در تلاش برای کنار هم قراردادن فناوری برای ساخت متاورس هستند. این فناوری احتمالا جنبههایی از رسانههای اجتماعی، ارزهای دیجیتال، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و بازیهای آنلاین را با هم ترکیب میکند تا کاربران بتوانند بهصورت مجازی عمل کنند و تعامل داشته باشند.
شاید بتوان گفت متاورس نسخه دوم اینترنت است، دنیایی که به شما امکان میدهد بهجای اینکه صرفا به آن نگاه کنید، در آن غوطهور شوید. دنیایی که میتواند به شما امکان پیادهروی، تعامل و انجام فعالیتهایی مانند خرید و فروش چیزها، پیداکردن دوستان، تشکیل انجمنها، برگزاری جلسات، انجام بازیها و موارد دیگر را بدهد.
اما ورود این سهبعدی جدید، واقعیت افزوده، بر آینده سفر چه معنایی دارد؟ آیا ما آمادهایم تا از آشفتگی یک فرودگاه و پروازهای طولانیمدت صرف نظر کنیم و به کشف خیابانهای میلان یا تماشای «مجازی» شفق شمالی بنشینیم؟ آیا این واقعا میتواند جایگزین میل انسان به سفر و تجربه دنیای واقعی شود؟ در هر صورت، همهگیری به ما نشان داد که انتقال فعالیتهای روزمره به زندگی مجازی ممکن و پذیرفتنی است. اما کجا میتوان درکش کرد؟
در حالیکه متاورس میتواند مزایای بسیار زیادی برای «فرایندسفر» به ارمغان بیاورد، درباره اینکه آیا مستقیم برای فرایند واقعی سفر مضر خواهد بود، بحث است.
تعویض پروازهای یکساعته و بودجه هنگفت سفر برای یک هدست VR ممکن است آسان به نظر برسد، اما مردم هنوز با آن انس نگرفتهاند.
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سالهاست که وجود دارند و به نظر میرسدمتاورس میتواند این تجربهها را به سطح جدیدی برساند و به کاربران این احساس را بدهد که واقعا در کافهای در یک خیابان سنگفرش اروپایی نشستهاند، یا در گذر پارک آب و آتش قدم میزنند.
اما آیا میتواند با «تجربه واقعی» بو و طعم و تعاملات انسانی رقابت کند، چیزی که در دو سال گذشته بهطور باورنکردنی از دست دادهایم؟! آنچه قطعا میتواند انجام دهد، افزایش تجربه سفر ما و آمادهسازی بهتر مسافران برای سفر است. آمادئوس اخیرا از همکاری با مایکروسافت برای استفاده از متاورس خبر داده است.
هدف از این همکاری در درجه اول به اشتراکگذاری بهتر دادههای مسافران درمیان تأمینکنندگان سفر بود. بهعنوان مثال، به هتلها دید بیشتری از کل رزرو و برنامه سفر میهمانانشان میدهد که در چیدن سناریوی سفر کمکشان میکند.
هتل درصورت هرگونه تغییر در برنامه سفر مهمان، تغییر در پروازهای بعدی آنها، اعم از تأخیر یا کنسلی، درجریان خواهد بود و بهطور خودکار به مهمانان یک خروج دیرهنگام یا تمدید ارائه میدهد.
متاورس همچنین میتواند مانند یک آژانس مسافرتی شخصی، فرایند رزرو و پرداخت همهجانبه را انجام دهد. این ارتباط «تقریبا انسانی» خدمات بهتری را برای مشتریان در طول سفر و پس از آن فراهم میکند. متاورس بهویژه هنگام بازدید از مکانهای تاریخی، یا مقاصدی که با آسیبهای بیش از حد گردشگری روبهرو شدهاند و نیاز به حفاظت دارند، میتواند با دادن امکان تجربه مجازی، مفید عمل کند.
متاورس همچنین میتواند شما را برای سفر ترغیب کند. فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با تحریک اشتهای گردشگران برای آشنایی با مکانهای جدید، کمک به آژانسهای مسافرتی برای رزرو پروازها و هتلها و خوشایندتر کردن سفر، نقش مهمی در کمک به بهبود صنعت سفر و گردشگری ایفا خواهد کرد.
آژانسهای گردشگری میتوانند از این فضا به عنوان مزیتی برای تسریع بهبودی با VR در کمپینهای بازاریابی و افزودن ارزش به تصویر برند خود در بازار استفاده کنند. استفاده منحصر به فرد از این فضا باعث برتری آنها نسبت به رقبا خواهد شد.
تعداد کمی از مردم معتقدند که متاورس بهطور کامل جایگزین سفر خواهد شد، اما درعوض همان فناوری واقعیت مجازی میتواند به بهبود صنعت سفر کمک کند. این یک سفر آهسته است و به احتمال زیاد با آشکارشدن فناوریها و نوآوریهای جدید در محصولات و خدمات مختلف، آشکار میشود.