سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است
سرخط خبرها

حامد بخشی: شورا‌ها باید در راستای خواست مردم شهر پیش بروند

  • کد خبر: ۱۰۶۶۱۲
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
حامد بخشی: شورا‌ها باید در راستای خواست مردم شهر پیش بروند
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شورا‌ها موظف به اولویت دادن به نظرات مردم شهر هستند، گفت: اهداف شورا باید در راستای افکار عمومی و خواست مردم شهر پیش برود.

گروه جامعه | شهرآرانیوز - حامد بخشی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با اشاره به جایگاه و اهمیت شوراها، اظهار کرد: اهمیت شوراها در برقراری نسبت و‌ تناسب میان حاکمیت شهری و مردم شهر تعریف می‌شود؛ یعنی شوراها به عنوان صاحبان اصلی شهر موظف به برقراری این تناسب هستند. همچنین شوراها موظف هستند که نظرات مردم شهر را در اولویت کار خود قرار دهند.

وی افزود: با توجه به این تعریف قاعدتاً کسانی که در بستر شورا می‌نشینند همواره باید متوجه این امر باشند که لازمه امانتداری در این جایگاه این است که همواره تلاش کنند اراده و نظرات مردم را پیش ببرند. به همین منظور مسئولان بعد از اخذ رای مردم نباید سلیقه‌های شخصی و جناحی خود را در نظر بگیرد.

این جامعه شناس عنوان کرد: بنابراین اهداف شورا باید در راستای افکار عمومی و خواست مردم شهر پیش برود. برای تحقق این امر در برخی مواقع اختلاف‌های ایجاد می‌شود و برای جلوگیری از این اختلاف ابزارهای مشخصی وجود دارد. یکی از این ابزارها استفاده از واحد افکار سنجی شهرداری است که به‌صورت مستمر خواست و نظر مردم را استمزاج کند. سپس بر اساس آن برنامه‌ها را اولویت‌بندی و اجرایی کند.

وی ادامه داد: البته باید گفت که سطح برنامه‌ریزی‌ها متفاوت است و برآوردن نیازها امر تخصصی است که باید به نهادهای تخصصی واگذار شود. اولویت‌های مردم باید مبتنی بر پژوهش‌های عینی و مستمر از مناطق مختلف شهری باشد و این امر توسط حوزه پژوهش‌های اجتماعی دقیق و عینی کاملا قابل انجام است.

بخشی تاکید کرد: هر حزبی سیاست‌های خاص خود را دارد که بر اساس آن مردم به آن رای می‌دهند. مردم از پیش پذیرفتن که این گروه فکری و سیاسی چه پیش نیازهایی دارند، مفروظ برای اینکه آن‌ها نیز از قبل به طور شفاف با مردم در میان گذاشته باشند. گفتنی است حوزه شهرداری نباید وارد فضاهای سیاسی شود، زیرا برخلاف خواست مردم است.

این جامعه شناس بیان کرد: مردم در عین اینکه تصمیم گرفتند به این گروه سیاسی اعتماد کنند و شهر را به آن‌ها بسپارند، هدف اصلی آن‌ها ایجاد محیط زندگی مطلوب بر اساس ارزش‌ها است. شورای شهر نیز موظف است به دنبال تحقق ارزش‌های باشد که مردم از آن ها می‌خواهند.

بخشی عنوان کرد: بزرگ شدن و فقیر شدن حاشیه شهر نه تنها برای خود حاشیه شهر، بلکه برای شهر و حتی کشور تهدید جدی و امنیتی است. اولویت در حاشیه شهر این است که بر روی توانمند‌سازی مردم آن منطقه کار شود. ساخت مدرسه، اصلاح آسفالت و تعمیر فاضلاب رویکردهای نیست که جوابگو حاشیه شهر باشد.

وی ادامه داد: این‌ها اموراتی هستند که تا حدی لازم است که اجرا شود، اما پاسخگو‌ مسئله حاشیه شهر نیست، بلکه تواقعات را افزایش و نارضایتی را بیشتر می‌کنند. شورا موظف است برای توانمندسازی مردم در حاشیه شهر برنامه‌ریزی کند و برای رسیدن به آن از کارگروهای تخصصی که چندین سال در این زمینه مشغول تحقیق و پژوهش هستند، استفاده کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->