ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود
سرخط خبرها

عبدالله عبدالله پس از هشت ماه از کابل رفت

  • کد خبر: ۱۰۷۰۵۸
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
عبدالله عبدالله پس از هشت ماه از کابل رفت
عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای آشتی ملی افغانستان در توییتی اعلام کرد که از این کشور خارج شده است. وی با این حال گفت این «مسافرت شخصی برای چند روز» است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این چهره شناخته شده افغانستانی در توئیتی ضمن تبریک عید فطر نوشت: «در روزهای پر میمنت عید امسال به‌دلیل مسافرت شخصی برای چند روز بیرون از کشور می‌باشیم.ر این اساس، پیشاپیش فرارسیدن عید سعید فطر را به شما تبریک می‌گوییم و برایتان روزهای خوش و پرسعادتی آرزو داریم.»

عبدالله عبدالله پس از به قدرت رسیدن طالبان در نیمه اوت سال گذشته، در کابل باقی ماند اما گزارش‌هایی درباره حصر خانگی او منتشر شده بود.

عبدالله در این پیام اشاره‌ای به مقصد سفر نکرد، اما منابع نزدیک به او به ایندیپندنت فارسی گفتند او برای دیدار با خانواده‌اش به دهلی رفت و در نظر دارد پس از مدتی اقامت در هند، دوباره به کابل برگردد.

عبدالله در این پیام، با اشاره به حوادث مرگبار ماه رمضان افزود: «رمضان امسال نیز مانند سال‌های قبل شاهد حوادث خونین بود و تعداد زیادی از شهروندان کشور در شهرها و ولایت‌های مختلف بر اثر حملات دهشت‌افکنانه و هدفمند به شهادت رسیدند، زخم برداشتند و آرامش خود را از دست‌ دادند.»

او با تاکید بر احترام و رعایت حقوق بشر، تاکید کرد که به‌عنوان یک شهروند افغانستان، برای «تثبیت حق مردم برای تعیین سرنوشتشان» در کنار مردم افغانستان می‌ایستد و بدون چشمداشت شخصی، برای عدالت اجتماعی، برابری، وحدت ملی و مشارکت سیاسی عادلانه تلاش می‌کند.

رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی کلید حل بحران سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان را شکل‌گیری حکومت فراگیر دانست و تاکید کرد که این اقدام برای «جلوگیری از ادامه جنگ‌های داخلی و سامان بخشیدن به سیاست خارجی متوازن منطقه‌ای و بین‌المللی» نیازی اساسی است.

عبدالله که در ۲۰ سال گذشته در مسندهای کلیدی دولت‌های افغانستان کار کرده است، در دو سال آخر دولت جمهوری، رهبری شورای عالی مصالحه ملی که روند مذاکره با طالبان را رهبری می‌کرد به عهده داشت. او پیش از آن وزیر خارجه و رهبر اپوزیسیون دولت حامد کرزای و رئیس اجرایی دولت افغانستان بود. در ۱۵ اوت و پس از فرار اشرف غنی از افغانستان که به فروپاشی سریع دولت و ورود طالبان به کابل منجر شد، عبدالله با انتشار ویدیویی در کنار حامد کرزای، از تلاش برای کنترل اوضاع خبر داد و به مردم اطمینان داد که اتفاقی برای ساکنان کابل نخواهد افتاد.

او در روزهای نخست ورود طالبان به کابل، هرروز در خانه‌اش با سران این گروه ملاقات می‌کرد، اما این ملاقات‌ها پس از دو هفته متوقف شد و در حدود هفت ماه گذشته، ملاقاتی با مقام‌های طالبان نداشته است. آخرین ملاقات عبدالله با سران طالبان، روز ۲۱ اوت ۲۰۲۱ صورت گرفت که در آن مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، و مولوی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن طالبان، حضور داشتند. در این مدت، بسیاری از دیپلمات‌های خارجی به‌ویژه دیپلمات‌های غربی در سفر به کابل، با عبدالله نیز ملاقات کردند.

هرچند در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی حاکی از اقدام طالبان به وضع محدودیت‌هایی برای عبدالله بود، او و نزدیکانش این گزارش‌ها را علنی تایید نکرده‌اند. در اواسط فوریه، یک منبع مطلع نزدیک به عبدالله گفت او به‌دلیل اطمینان نداشتن از وضعیت امنیتی به‌ندرت از خانه‌اش خارج می‌شود. همچنین برخی همکاران سابق عبدالله که در خارج از افغانستان به سر می‌برند، گفتند او حق سفر به خارج از کشور را ندارد و طالبان محل زندگی او را به‌شدت تحت نظر دارند.

عبدالله عبدالله، حامد کرزای و فضل‌الهادی مسلمیار سه مقام ارشد دولت‌های سابق افغانستان‌اند که با بازگشت طالبان به قدرت، کابل را ترک نکردند. مسلمیار اواسط ماه مارس به‌مدت سه هفته به دبی رفت و دوباره به کابل برگشت، اما حامد کرزای در این مدت از کابل خارج نشده است.

رخی از رسانه‌های افغانستان به نقل از منابع نزدیک به عبدالله عبدالله گفته‌اند که سفر وی در توافق با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان انجام شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->