کمربند جنوبی سبزتر می‌شود

  • کد خبر: ۱۰۷۱۶
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۶
کمربند جنوبی سبزتر می‌شود
مدیریت شهری مشهد، توسعه ۳۵۰ هکتاری فضای سبز را در کمربند جنوبی تا پایان سال در دستور کار دارد
بازدید عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران استانی و شهری از فضای سبز کمربند جنوبی مشهد بهانه‌ای شد تا دوباره بحث نیاز آبی این محدوده به سر زبان‌ها بیفتد. عبدا... حاتمیان، نماینده مردم درگز و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، موضوع آب را پاشنه آشیل کمربند سبز جنوبی مشهد دانسته، اما معتقد است که توسعه شبکه آبیاری از طریق پساب حاصل از این شهر باعث می‌شود که از این نگرانی کاسته شود.
او در کنار بازدید میدانی خود از کمربند سبز جنوبی، در کارگروه فضای سبز و منابع پایدار آب کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورای شهر مشهد نیز حضور یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، حاتمیان درباره این جلسه با بیان اینکه به همت مدیریت‌شهری، فضای سبز کمربند جنوبی مشهد متحول شده است، گفت: ایران قرار است ۱۴ میلیون درخت را در یک بازه زمانی مشخص بکارد که سهم خراسان از این میزان حدود یک‌میلیون درخت است و شهر مشهد نیز سهم بسزایی در این میزان دارد.
وی با اشاره به برنامه شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد برای ۳۵۰ هکتار درخت‌کاری در کمربند جنوبی، تصریح کرد: این کار با توان تشکل‌های محیط‌زیستی و منابع طبیعی در قالب کاشت ۱۲ گونه گیاهی مقاوم در برابر کم‌آبی انجام خواهد شد.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌گونه با نیاز آبی پایین می‌توانند بافت طبیعی مناسب و زیبایی را به پیکره کمربندجنوبی مشهد هدیه کنند.
وی با اشاره به فضای ۱۹ هزار هکتاری کمربند جنوبی مشهد، بیان کرد: از این میزان تاکنون ۴۰۰۰ هکتار درخت‌کاری شده و شهرداری مشهد در حال ادامه درخت‌کاری این مسیر است.
وی همچنین به بازدیدش از کمربند جنوبی مشهد در ۱۵ سال گذشته اشاره کرد و گفت: آن زمان این محدوده بدون هیچ پوشش گیاهی بود و اکنون به بافتی زیبا و پرطراوت با درختانی با عمر ۱۰ سال تبدیل شده است.
حاتمیان با قدردانی از شورای اسلامی شهر و مدیریت‌شهری مشهد برای اهتمام به این موضوع، یادآور شد: جلسه‌ای را با مدیرکل منابع طبیعی برای پیگیری سهم استان خراسان‌رضوی از میزان مشخص‌شده برای درخت‌کاری در کشور تشکیل دادیم و مباحث خوبی در این زمینه رد و بدل شد.

پیگیری احداث ۳۵۰ هکتار فضای سبز در کمربند جنوبی مشهد
رئیس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورای شهر مشهد نیز در این‌باره از پیگیری ویژه این کمیسیون برای احداث ۳۵۰ هکتار فضای سبز در کمربند جنوبی این شهر در سال جاری خبر داد.
محمد حاجیان‌شهری افزود: اینکه چه گونه‌ای در کجای شهر کاشته شود تا در کنار پایداری لازم، مصرف مناسبی از آب نیز داشته باشد، همواره مورد تأکید این کمیسیون بوده است.
وی اضافه کرد: در این راستا قرار بر این شد تا شهرداری مشهد نیز اطلاعاتی را در این زمینه و همچنین اجرای فضای سبز کمربند جنوبی به‌صورت داده فیزیکی آماده کند تا درباره آن‌ها تصمیمات نهایی گرفته شود.
معاون خدمات‌شهری شهرداری مشهد نیز در این جلسه گفت: برنامه عملیاتی میان‌مدت شهرداری مشهد برای توسعه کمربند سبز جنوبی در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۳۵۰هکتار از اراضی کمربند سبز جنوبی توسعه یابد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی با بیان اینکه بیشتر گونه‌های کاشته‌شده در ارتفاعات جنوبی مشهد، گونه‌های بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و کم‌آب‌طلب است، افزود: منابع آبی در نظر گرفته شده برای آبیاری درختان در کمربند سبز از منابع آبی غیرشرب است و اکنون شبکه جداسازی انتقال پساب از محدوده انتهای بولوار لادن و محدوده بولوار شهدای ارتش به کمربند سبز متصل است.
وی ادامه داد: پیمانکار طراحی مسیر جدید انتقال آب از انتهای بولوار دلاوران را انجام داده است و عملیات اجرایی آن تا پایان سال آغاز می‌شود؛ همچنین این شبکه آبیاری تا سال آینده به خط‌الرأس ارتفاعات جنوب متصل خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->