ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون
سرخط خبرها

درباره واکنش‌ها به متولد شدن سه یوز آسیایی

  • کد خبر: ۱۰۷۴۳۰
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
درباره واکنش‌ها به متولد شدن سه یوز آسیایی
خبر سه قلو زاییدن «ایران» خیلی زود به یکی از پرواکنش‌ترین و خوش حال کننده‌ترین خبر‌های این یکی دو روز تبدیل شد. شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های خبری و حساب‌های کاربری دوست داران و فعالان محیط زیست، همگی این خبر را منتشر کردند و به نحوی ذوق و شعف خود را از شنیدن آن ابراز کردند.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ نام این یوزپلنگ ماده آسیایی حالا مدت هاست که سر زبان هاست؛ یوزپلنگی که شد امید و نوری برای تداوم بخشیدن به جمعیت رو به انقراض یوز‌های ایرانی و البته زندگی پر فراز و نشیبی هم داشته است. «ایران» که ۱۱ اردیبهشت در توران سمنان فرزندانش را به دنیا آورد، در سال ۱۳۹۶ در حالی که ۸ ماه داشت و از قاچاقچیان در تهران گرفته شده بود، به دو یوز دیگر در پارک پردیسان اضافه شد.

در نهایت، اما وقتی زادآوری آن‌ها در پارک پردیسان ممکن نشد، در ابتدای سال ۹۹ به زادگاهشان یعنی توران سمنان بازگردانده شدند. مدتی بعد خبر رسید که ایران از فیروز باردار شده تا اینکه در ۱۱ اردیبهشت، سزارین شد و سه قلو‌های خود را به دنیا آورد. این خبر به قدری خوش حال کننده بود که مدیرکل امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری پویش مردمی نام گذاری سه فرزندِ ماده یوزپلنگ ایرانی خبر داد، اما خیلی نگذشت که پزشک مرکز تکثیر یوز آسیایی از تلف شدن یکی از سه توله ایران، خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، بهرنگ اکرامی گفت: این توله از زمان تولد ضعیف و در این چهار روز افزایش وزنی نداشت و بعد از کالبدشکافی علت تلف شدن ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین شد.

با این حال، او این خبر خوب را هم داد که توله‌های دوم و سوم از زمان تولد افزایش وزن خوبی دارند و تیم اجرایی و علمی مرکز تکثیر یوز آسیایی به صورت شبانه روزی تمامی رفتار‌ها و تغذیه توله یوزه دوم و سوم و یوز ماده را بعد از جراحی رصد و پایش می‌کنند. بنا به اظهارات علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اکنون آنچه این اتفاق را از اهمیت بیشتری برخوردار می‌کند؛ نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است که باید بتوانیم با حفظ این توله ها، افزایش جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بزرگی به حفظ ژن این گونه درخطر انقراض است.

چندی پیش معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که وضعیت یوزپلنگ‌های ایرانی بحرانی است و سرشماری‌ها نشان می‌دهد۲۰ قلاده یوزپلنگ در زیستگاه‌ها وجود دارد. آمار‌ها می‌گوید کمتر از بیست قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد، خراسان‌های رضوی، شمالی، جنوبی و اصفهان که زیستگاه اصلی یوز است تا به امروز مشاهده شده است و باید امکانات بیشتری در این استان‌ها برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی فراهم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->