سرخط خبرها

کتاب «رویای بیداری» روایت ساده‌زیستی، سازگاری و صبوری

  • کد خبر: ۱۰۷۴۴۶
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
کتاب «رویای بیداری» روایت ساده‌زیستی، سازگاری و صبوری
گپ‌وگفت با نسرین پرک نویسنده «رویای بیداری» که نامزد کتاب سال دفاع‌مقدس در بخش «مدافعان حرم» شد.

نعیمه زمانی | شهرآرانیوز؛ «کتاب سال دفاع‌مقدس»، یکی از جوایز ادبی کشور است که نوزدهمین دوره آن اواخر سال گذشته با معرفی برگزیدگان در موزه ملی انقلاب به کار خود پایان داد. در این دوره که با شعار «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر» در بخش‌های مختلف برگزار شد، آثار پس از کارشناسی و بررسی در جلسات متعدد، داوری و انتخاب شدند. کتاب «رویای بیداری» نیز یکی از آثاری است که به نویسندگی نسرین پرک از سوی انتشارات «ستاره‌ها» به چاپ رسیده و به عنوان نامزد بخش «مدافعان حرم» به این جایزه ادبی راه یافته بود. «رویای بیداری» هفتمین اثر این نویسنده مشهدی در مورد شهداست.

او نویسندگی را از سال ۷۰ شروع کرده است و نویسندگی کتاب‌هایی از جمله «مروارید شکسته»، «در انتظار سپیده‌دم»، «زیرنخل‌های حاشیه اروند»، «پیاده تا افق»، «اگر بخواهی فرشته می‌شوی»، مجموعه داستان «نوسان انتظار» و فراز‌هایی از زندگی شهدا را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت رسانده است و اکنون دو کتاب در زمینه دفاع‌مقدس به نام‌های «شبی در قرارگاه» (مجموعه داستان کوتاه) و «سلام راضیه» (خاطرات همسر شهید مهدی فرودی» را در دست چاپ دارد. در ادامه با او که عضو انجمن شورای نویسندگان بسیج هنرمندان خراسان‌رضوی است، به گپ‌و‌گفت پرداخته‌ایم که پیش روی شماست.

نظارت شهید بر کتاب

نسرین پرک، درباره کتاب «رؤیای بیداری» می‌گوید: این کتاب به خاطرات شفاهی زینب عارفی درباره همسر خود، شهید مدافع حرم، مصطفی عارفی می‌پردازد. داستان کتاب از اولین دیدار این بانو با شهید شروع می‌شود و تا یک‌سال پس از شهادت همسرش ادامه دارد.
این نویسنده بیان می‌کند: مرداد سال ۹۶ در دفتر نشر ستاره‌ها با زینب عارفی آشنا شدم. اطلاعات اولیه و ۳۸ صفحه از خاطرات دست‌نویس او همه چیزی بود که از آن دیدار با خود به خانه بردم.

او توضیح می‌دهد: دست‌نوشته‌ها گرچه خوب بود، اما کافی نبود و تصمیم گرفتم کاری متفاوت از دیگر نوشته‌هایم انجام دهم. در نتیجه از فردای آن روز برای نوشتن کتاب راهی منزل شهید شدم.
پرک ادامه می‌دهد: انبوهی از فایل‌های صوتی، تصویری، پیامک‌ها و متن‌های تلگرامی از شهید را بار‌ها با دقت گوش دادم، نگاه کردم و خواندم و چندین بار به منزلشان مراجعه کردم. همچنین مصاحبه‌های متعددی انجام دادم و تنظیم کردم.

این نویسنده، یادآور می‌شود: همسر شهید از واقعیات تلخ و ناخوشایند زندگی نه با بغض بلکه با وقار سخن می‌گفت و شگرد خاص او در بیان خاطراتش حس همذات‌پنداری را در من تقویت می‌کرد و من توانستم کتاب را از زبان همسر شهید با حس‌و‌حال نزدیک به او به رشته تحریر درآورم.
او اظهار می‌کند: همسر شهید در زابل و خود شهید در مشهد سکونت و با آنکه نسبت فامیلی داشتند، اما با یکدیگر در رفت‌و‌آمد نبودند. زینب عارفی روزی از سوی بسیج دانش‌آموزی به مشهد می‌آید و از امام‌رضا (ع) می‌خواهد ساکن مشهد شود و سپس به زابل برمی‌گردد.

پرک ادامه می‌دهد: پس از مدتی دست تقدیر آن‌ها را با هم آشنا می‌کند و با وجود مخالفت‌های هر دو خانواده با یکدیگر ازدواج می‌کنند و در مشهد ساکن می‌شوند. زمان می‌گذرد و در نهایت شهید ۵ اردیبهشت سال ۹۵ در سن ۳۵ سالگی در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به شهادت می‌رسد.
به گفته این نویسنده مشهدی، از شهید دو فرزند به نام‌های طا‌ها و امیرعلی به یادگار مانده است.
او یادآور می‌شود: یکی از آرزو‌های زینب عارفی پس از شهادت همسر، دیدار با رهبر معظم انقلاب بوده است.

رهبر معظم انقلاب فروردین ۱۳۹۸ به خانه آن‌ها می‌روند و سرانجام این رؤیا برای عارفی محقق می‌شود.
پرک بیان می‌کند: با آنکه نوشتن کتاب در آن زمان به پایان رسیده بود، اما یک فصل به کتاب افزوده شد که به این موضوع می‌پردازد. نام کتاب نیز از اسم این فصل انتخاب شد تا رویای بیداری و آرزوی دیدار با رهبری را بیان کند.

به گفته او، کتاب دوازده فصل دارد و همسر شهید بر تمام فصل‌ها و حتی انتخاب نام کتاب نظارت داشته است. تنه اصلی داستان نیز براساس واقعیات است و به زندگی، خاطرات و خواب‌های زینب عارفی از همسر شهیدش اشاره می‌کند.
پرک توضیح می‌دهد: نوشتن کتاب سال ۹۶ شروع شد و پس از گذشت یک‌سال به چاپ رسید. اکنون از مرحله چاپ دهم گذشته است. با آنکه کتاب سه بار بازبینی شد، اما مراحل چاپ به خوبی و با سرعت انجام شد.

توجه به زندگی شهدا

این نویسنده بیان می‌کند: این اثر سال گذشته در جایزه «شهید حاج حسین همدانی» نامزد شده بود.
پرک، نوشتن درباره زندگینامه شهدا را ارزشمند می‌داند و بیان می‌کند: خانواده‌های شهدا مقابل چشمان ما هستند و داستان‌های واقعی و قابل لمسی دارند که برای مردم آموزنده و تأثیرگذار است.
به گفته او پرداختن به داستان‌های مربوط به شهدا و خانواده‌های آن‌ها اهمیت دارد. ساده‌زیستی، عشق، سازگاری، وفاداری و صبوری در برابر مشکلات را از زندگی آن‌ها می‌توان آموخت.

پرک می‌گوید: زینب عارفی و همسر شهیدش با وجود مشکلات بسیار با یکدیگر عاشقانه زندگی کردند که هر بخشی از آن می‌تواند نقش مهمی در زندگی مخاطبان به ویژه نسل جوان داشته باشد. در واقع شخصیت‌های این‌گونه داستان‌ها می‌توانند برای همه یک الگو باشند؛ بنابراین توجه به چنین موضوعاتی ضرورت دارد.
به باور او خانواده‌های شهدا از ایمان قوی برخوردارند و به همین دلیل در زندگی زناشویی خود موفق هستند.
این نویسنده یادآور می‌شود: زندگی خانواده «عارفی» عاشقانه بوده و پرداختن به این موضوع در کتاب به جذب مخاطب کمک کرده است. داستان به گونه‌ای نوشته شده که مخاطب را تا انتها جذب خود کرده و خواننده را تا پایان قصه با خود همراه می‌کند.

پرک با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی می‌گوید: در این‌گونه جشنواره‌ها آثار ادبی بررسی و معرفی می‌شوند که اتفاق خوبی است و تبلیغ کتاب‌ها حمایتی برای فروش محسوب می‌شود. در بعضی از جشنواره‌ها نیز به جای اهدای جایزه نقدی به نویسنده، آثار او را به عنوان کتاب چاپ می‌کنند که یک امتیاز است و با این کار کمک بزرگی به نویسنده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->