سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آلودگی هوا در استان، حدود ۳ هزار نفر را راهی بیمارستان کرد

  • کد خبر: ۱۰۷۶۲
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
آلودگی هوا در استان، حدود ۳ هزار نفر را راهی بیمارستان کرد
بررسی‌ها نشان می‌دهد، طی روز‌های گذشته و به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، وقتی هوا آلوده می‌شود و میزان آلایندگی از حد مجاز بالا‌تر می‌رود، جان افراد سالم نیز به خطر می‌افتد، در چنین شرایطی فرقی نمی‌کند که ورزشکار باشید و یا یک شخص عادی، در هر صورت وقتی در فضای باز آلوده قرار بگیرید؛ دچار مشکلات تنفسی و قلبی می‌شوید. البته عوارض جانبی ناشی از آلودگی هوا به شرایط جسمانی شما و همچنین نوع آلاینده و غلظت و طول مدت تماس با هوای آلوده بستگی دارد.
امسال نیز مطابق سال‌های گذشته برای چندین روز متوالی آلودگی هوا، تهران و برخی از شهر‌های بزرگ کشور را فرا گرفت و طبق معمول گذشته تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و محدودیت عبور و مرور خودرو‌ها تنها چاره‌ای بود که مسؤولان برای پیشگیری از به خطر افتادن سلامت مردم به کار گرفتند؛ شاید ارتباط آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت جامعه نقش وزارت بهداشت در این حوزه را پر رنگ جلوه دهد، اما نباید از این موضوع غافل شد که ۱۳ ارگان دیگر در زمینه مدیریت آلودگی هوا باید نقش آفرینی کنند.


نامه وزیر بهداشت به شهردار تهران


با آغاز آلودگی هوا در مقاطع مختلف کارشناسان و متخصصان هشدار‌های لازم را درباره تاثیر این آلودگی بر سلامت هموطنان خصوصا گروه‌های حساس ارائه می‌دهند، اما آلودگی بیش از هوا طی این چند روز باعث شد تا وزیر بهداشت در نامه‌ای به شهردار تهران خواستار اتخاذ تدابیر لازم شود.
علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت با اشاره به نامه وزیر بهداشت به شهردار تهران در خصوص مشکلاتی که آلودگی هوا برای سلامت ایجاد می‌کند، گفت: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها راهکاری برای رفع آلودگی هوا نیست، بار‌ها از مردم خواسته‌ایم از تردد با خودروی خود به صورت تک سرنشین خودداری کرده و به شبکه حمل‌ونقل عمومی مراجعه کنند، اما در این زمینه چه تسهیلات مناسبی برایشان در نظر گرفته‌ایم؟ همواره راهکار ارائه داده‌ایم بدون آنکه به سرانجام خاصی برسد. اقداماتی از قبیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تنها اقداماتی موقتی است که نمی‌تواند حل کننده معضل آلودگی هوا باشد.

رئیسی ضمن تاکید بر اهمیت اصلاح کیفیت سوخت و خودرو‌های تولیدی، تصریح کرد: برای رفع آلودگی هوا نیاز به اقدامات اساسی و زیرساختی داریم. اصلاح نوع بنزین و افزایش کیفیت خودرو‌ها یکی از راه‌های بهبود کیفیت هوای شهر بویژه در فصل سرد سال است که هرساله ما در این زمان از سال با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو می‌شویم.


آلودگی هوا، علت مرگ ۳هزار تهرانی بالای ۳۰ سال در سال گذشته


آلودگی هوا علاوه بر به خطر انداختن سلامت و جان افراد جامعه هزینه‌ةای سنگینی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند، هزینه‌هایی که در صورت کنترل وضعیت می‌تواند در سایر بخش‌ها صرف شود.
رئیسی با بیان اینکه در کلانشهرها، آلودگی هوا به ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون وارد ریه و بافت بدن افراد شده و عوارض زیادی به وجود می‌آورد گفت: طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ شاهد کاهش غلظت آلاینده‌های هوا بودیم، اما از سال ۹۴ تا ۹۶ افزایش غلظت و آلودگی هوا را داشته ایم و هم اکنون این آلودگی ۳.۳ برابر حد مجاز جهانی است.
رئیسی تصریح کرد: هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم تحمیلی ناشی از آلودگی هوا بسیار زیاد است که تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، بازار بخشی از آن است.
وی با بیان اینکه طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی این هزینه در ایران بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار و برابر با ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی است، خاطرنشان کرد: طبق آمار، میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال ۹۷، بالغ بر ۳ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال بود که بیماران مزمن تنفسی ۸۵ نفر، سرطان ریه ۹۶ نفر، بیماران قلبی ۱۰۵۸ نفر و سکته‌های مغزی ۵۲۶ نفر بودند. برای کلانشهر‌هایی مانند تهران و اصفهان نیازمند برنامه‌ها و تمهیدات ویژه هستیم. همچنین، در جنوب، غرب و شرق کشور با پدیده غبارآلودگی نیز مواجه هستیم که راهکار‌های این آلودگی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.


افزایش ۵۰ درصدی مراجعان به مراکز درمانی


هرساله با افزایش غلظت آلاینده‌ةای هوا به طور چشمگیری مراجعه بیماران به مراکز درمانی افزایش میابد؛ سال گذشته نیز سازمان اورژانس اعلام کرد آمار سکته‌های قلبی در اورژانس‌های پیش بیمارستانی با افزایش آلودگی هوا به شدت افزایش یافته است.
مهدی نجمی رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه میزان مراجعان به مراکز درمانی در هوای آلوده بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است گفت: تجارب سال‌های گذشته به ما نشان داده که هر چه میزان آلایندگی هوا بیشتر باشد میزان مراجعات نیز بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: افرادی که از بیماری‌های مزمن قلبی و ریوی رنج می‌برند باید توجه داشته باشند که وقتی تحت تاثیر آلاینده‌ها قرار می‌گیرند بیماریشان از حالت کنترل خارج می‌شود و حتی اگر از قبل حالت کنترل شده نداشته باشد ممکن است حملات آسم و حملات قلبی به آن‌ها دست دهد؛ به دلیل این که ریه‌ها و قلب این افراد کاملاً مستعد حملات بوده و حتی اگر دارویی مصرف می‌کنند میزان مصرف آن دارو در شرایط هوای آلوده کفایت نخواهد کرد.


نقش وزارت بهداشت در حوزه کنترل آلودگی هوا


رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: اداره سلامت وزارت بهداشت موضوع کنترل آلودگی هوا را به سازمان‌هایی مانند همراه شهرداری و سازمان محیط زیست به طور مکرر بررسی می‌کند و بسته کنترل پیشگیری از آلودگی هوا چند سال پیش با همکاری سازمان‌های مختلف تدوین شده است و به طور واضح سهم هر سازمان در کنترل آلودگی هوا مشخص است. به طور مثال سازمان صنایع موظف است که خودرو‌های فرسوده را از رده خارج و خودرو‌های استاندارد تولید کند و یا شهرداری موظف شده فضای سبز را گسترش و حمل و نقل عمومی را توسعه دهد.

وی ادامه داد: در زمان تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا، نمایندگانی از سازمان‌های مختلف در آن حضور می‌یابند و از وزارت بهداشت نیز نماینده‌ای در این جلسات حاضر است. بحث استاندارد سازی سوخت طی سال‌های گذشته مورد توجه این کمتیه قرار گرفت، که توانست میزان آلایندگی را تا حد زیادی کاهش دهد، تا چند سال قبل میزان روز‌های آلوده بسیار بیشتر بود و با اقدامات صورت گرفته این رقم کاشه یافته است.
نجمی با بیان اینکه وزارت بهداشت در بین این سازمان‌ها تنها نقش هشدار دهنده و اطلاع‌رسانی را دارد افزود: وزارت بهداشت بحث آلودگی را رصد می‌کند و هشدار‌های ایمنی را ارائه می‌دهد، لازم به ذکر است وزارت بهداشت نقشی در توسعه حمل و نقل عمومی و فضای سبز و استاندارد کردن سوخت و منع تردد خودرو‌ها یا از رده خارج کردن آن‌ها ندارد. وزارت بهداشت نظرات خود را در خصوص نقش مخرب آلاینده‌ها اعلام می‌کند و درباره اینکه این آلاینده‌ها چه تاثیر منفی بر سلامت جامعه و روند افزایش بیماری دارند هشدار می‌دهد؛ در نهایت وظیفه درمان افرادی که به دلیل آلودگی هوا دچار مشکل می‌شوند را بر عهده دارد.


آلودگی هوا چند نفر را راهی مراکز درمانی کرد؟


بر اساس اعلام مسؤولان اورژانس با توجه به آلودگی هوا طی روز‌های گذشته به طور میانگین روزانه بیش از ۶ هزار تماس با اورژانس تهران برقرار شده است که این موضوع نشان دهنده تاثیرات منفی آلودگی هوا بر سلامت مردم است.
مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه آلودگی هوا طی روز‌های گذشته منجر به افزایش مراجعه بیماران قلبی و تنفسی به مراکز درمانی شده است گفت: از تاریخ سوم تا دهم آذرماه و با توجه به افزایش آلودگی هوا به طور کلی ۱۸۶۴۳ نفر بر اثر ابتلا یا تشدید بیماری‌های تنفسی و قلبی به مراکز اورژانس بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی مراجعه کرده‌اند.
وی ادامه داد: استان تهران بیشترین آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی را به خود اختصاص داده است به طوری که در استان تهران شاهد مراجعه ۸۳۹۸ به مراکز درمانی بوده‌ایم.
خالدی ادامه داد: استان‌های خراسان رضوی با مراجعه ۲۹۳۳ نفر و استان اصفهان با مراجعه ۲۵۰۶ نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به طور کلی امسال آلودگی هوا بیشترین تاثیر را بر استان‌های اصفهان، تهران، قزوین، البرز، خراسان رضوی، مرکزی و آذربایجان شرقی گذاشت.
به گفته خالدی بیشترین مراجعه مردم به مراکز درمانی شهر تهران در تاریخ دهم آذرماه بوده است.
 موضوع آلودگی هوا در حالی به مسئله‌ای تکراری برای شهروندان تبدیل شده است که طی چند ساله گذشته بار‌ها جلسات ستاد بحران و استانداری‌ها و ... به خاطر آلودگی هوای کلانشهر‌ها تشکیل شده است؛ اما خروجی این نشست‌ها چیزی جز تعطیلی مدارس و افزایش طرح و ترافیک و اعمال محدودیت را برای ساکنان این شهر در بر نداشته است.
مسؤولان مربوط اعم از دولت و شهرداری‌ها هیچ طرح پایدار و جامعی برای رفع این بحران در بلند مدت و کوتاه مدت نداشته و ندارند. افزایش روز افزون جمعیت شهر‌ها و ترافیک راه‌ها هم بر این بی‌تدبیری مسؤولان افزوده است و تنها چیزی که از برنامه‌های کوتاه مدت نصیب مردم شده بیماری و مرگ و میر بوده است؛ این درحالی است که بر اساس اعلام مسؤولان وزارت بهداشت در ایران بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار و برابر با ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی صرف مشکلات ناشی از آلودگی هوا می‌شود.


منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->