برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

مشهد برای گذر از تنش آبی نیازمند ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار است

  • کد خبر: ۱۰۷۸۱۰
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
مشهد برای گذر از تنش آبی نیازمند ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در مراسم افتتاح پروژه آب‌رسانی به روستای آبشکی در منطقه تبادکان شهرستان مشهد به‌نام «نذر آب» که با همت خیران ایجاد شد، اظهار کرد: اکنون حدود ۹۰ روستا در مشهد در شرایط تنش آبی قرار دارند که برای گذر از این تنش آبی به ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حسین اسماعیلیان صبح امروز در مراسم افتتاح پروژه آب‌رسانی به روستای آبشکی در منطقه تبادکان شهرستان مشهد به‌نام «نذر آب» که با همت خیران ایجاد شد، درباره اجرای طرح آب‌رسانی به روستای آبشکی در منطقه تبادکان مشهد اظهار کرد: از ابتدای سال۹۹ مسئولیت تأمین آب روستا‌ها در مشهد برعهده آبفای مشهد قرار گرفته است. در مشهد ۳۵۰ روستا در سه بخش با جمعیتی بیش از ۳۵۰ هزار نفر وجود دارد که ۲۲۲ روستا از سوی آب و فاضلاب روستایی وقت به آبفای مشهد تحویل شد. حدود ۱۳۰ روستای دیگر زیر پوشش آبفای مشهد نبود و متولی خاصی برای این روستا‌ها وجود نداشت.  

اسماعیلیان افزود: در سال ۹۹ سطح برخورداری شهرستان مشهد از آب شرب ۸۲درصد بود که از متوسط استانی نیز کمتر بود، اما اکنون این رقم به ۹۲درصد رسیده است. یکی از اولویت‌های شرکت آبفای مشهد، زیر پوشش قرار دادن این روستا‌ها بود. در این زمینه، جلساتی برگزار شد و از این ۱۳۰ روستای باقی‌مانده ۸۰ روستا شناسایی شدند که تاکنون حدود ۴۰ روستا زیر پوشش آبفا قرار گرفته‌اند. روستا‌های باقی‌مانده به‌دلیل نبود تأسیسات و بی‌تمایلی متولیان روستا هنوز زیر پوشش قرار نگرفته‌اند. در مجموع اکنون ۲۷۰ روستای شهرستان زیر پوشش شرکت آبفای مشهد قرار دارند.
مشهد برای گذر از تنش آبی نیازمند ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار است
اسماعیلیان خاطرنشان کرد: روستای آبشکی با وجود حدود ۲۰۰ نفر جمعیت، شبکه آب‌رسانی نداشت و فقط از طریق قنات آب به آن منتقل می‌شد. اکنون از این دست روستا‌ها در مشهد بازهم به چشم می‌خورد. به همین دلیل، برنامه‌ریزی شده است با مشارکت خیران بتوانیم آب‌رسانی به روستای آبشکی را به سرانجام برسانیم. خوشبختانه با مشارکت خیران آب‌‎رسانی به این روستا انجام و مشکل آب روستا هم از نظر کمی و هم کیفی حل خواهد شد. هم‌اکنون راه‌اندازی خط آب انتقال آب و شبکه شرب روستا در دستورکار شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار گرفته است. همه انشعابات نصب‌شده در این روستا تا انتهای تابستان امسال از شبکه آب پایدار برخوردار خواهند شد. بر اساس برآورد‌ها، هزینه اجرایی این طرح ۵۰۰ میلیون تومان بوده است که بخشی از آن را شرکت آبفای مشهد پرداخت خواهد کرد.

وی درباره هزینه و اعتبار اجرای این طرح بیان کرد: باتوجه‌به اینکه فرهنگ وقف و نذر آب باید توسعه یابد، بخش دیگری از هزینه‌ها را خیران تأمین کرده‌اند. اکنون نذر دیگری در قالب وقف فناورانه وجود دارد و تلاش ما این است که با اتکا به همین وقف‌ها بخش قابل توجهی از مشکلات آب مشهد را چه در بخش مرکزی و چه بخش احمدآباد حل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد درباره وضعیت آب‌رسانی به روستا‌ها در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: آب‌رسانی در سال ۱۴۰۱ به ۹۰ روستای مذکور در مشهد در دستورکار قرار گرفت که بخشی از آن در سال گذشته اجرا شد و در تابستان به مدار بهره‌برداری می‌رسد. میزان بارندگی‌ها در مشهد طی سال گذشته ۶۰درصد کم شده و نسبت به میانگین بلندمدت نیز بسیار کم بوده است.

اسماعیلیان درخصوص برنامه‌ریزی‌ برای آب‌رسانی به روستا‌ها با توجه به خشک‌سالی گفت: خشک‌سالی سال گذشته بی‌سابقه بود. کل بارندگی سال گذشته کمتر از ۱۰۰میلی‌میتر و بارندگی امسال نیز کمتر از ۱۰۰میلی‌متر بوده است. در حال حاضر کل حوزه شهرستان مشهد در وضعیت خشک‌سالی قرار دارد. اگر حمایت‌ها و اقدامات در ۲ سال گذشته نبود، امروز شرایط شهرستان مشهد بسیار بحرانی‌تر بود.

وی تصریح کرد: آب منبعی است که برای آن محدودیت وجود دارد و سال به سال به این محدودیت افزوده می‌شود. موضوع آب و چالش‌های مربوط به آن همواره وجود داشته است و دارد که باید برای رفع آن در حوزه تأمین و مدیریت مصرف آب برنامه‌ریزی شود. اکنون حدود ۹۰ روستا در مشهد در شرایط تنش آبی قرار دارند که برای گذر از این تنش آبی به ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. ۳۰ میلیارد تومان از این اعتبارات در سفر اخیر رئیس‌جمهور به مشهد مصوب شد. علاوه بر این وزیر نیرو و نمایندگان مجلس نیز برای تأمین ۱۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده قول مساعد داده‌اند.

مشهد برای گذر از تنش آبی نیازمند ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار است

در ادامه عباس اسحاقیان، مدیر منطقه۵ شرکت آب و فاضلاب مشهد، با اشاره به فعالیت مجمع خیران مدرسه‌ساز، درخصوص اجرای این طرح اظهار کرد: در حال حاضر ۲۷۰ روستا در مشهد زیر پوشش شرکت آبفای مشهد قرار دارند. سیاست شرکت آبفای مشهد این است که روستا‌های بیش از ۲۰ خانوار را تحویل بگیرد که البته این موضوع بسته به همت شورا و دهیاری روستا‌ها است. این روستا‌ها مشکلات زیادی از جمله کمبود آب دارند. تلاش می‌شود مشکلات این روستا‌ها به حداقل برسد. روستای آبشکی یکی از روستا‌هایی بود که آب آن از کیفیت مناسبی نداشت. به همین دلیل، تلاش شد با برگزاری جلسات مختلف و کمک خیران این مشکل حل شود.

وی ادامه داد: اعتباری که برای تأمین آب به این روستا برآورد شده، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. به‌دلیل کمبود اعتبار و مشکلات نقدینگی، در گام اول شبکه توزیع اجرا و در گام دوم کنتورگذاری انجام خواهد شد. آب‌رسانی به بسیاری از روستا‌ها پس از تحویل، همکاری مردم را می‌طلبد. هم‌اکنون در بسیاری از روستا‌ها این مشارکت و همکاری وجود دارد. وظیفه داریم به هر طریقی این مشکلات را حل کنیم. قرار بر این است که یک حلقه چاه حفر شود و این چاه برای مصارف کشاورزی استفاده و آب شرب روستا از قنات تأمین شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->