اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

حضور ۱۰ هزار مشهدی در طرح آزادی زندانیان جرائم غیرعمد «مشهد مهربان»

  • کد خبر: ۱۰۸۳۵۸
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
حضور ۱۰ هزار مشهدی در طرح آزادی زندانیان جرائم غیرعمد «مشهد مهربان»
۱۰ هزار شهروند مشهدی در طرح آزادی زندانیان جرائم غیرعمد شرکت کردند. طرح آزادی زندانیان جرائم مالی تا دهه ولایت ادامه دارد.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ امسال با شروع ماه مبارک رمضان و در کنار سنت چندساله گل ریزان که به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کمک می‌کند، طرح «مشهد مهربان» نیز کلید خورد.

طرحی که کمک کرد تا مردم بیشتری پای کار آزادی زندانیان بیایند و خروجی اش تا این لحظه ۷ میلیاردو ۷۰۰ میلیون تومان و رهایی ۵۰ زندانی شود، البته این عدد فقط خروجی گل ریزان‌های برگزار شده است و هنوز مبالغ واریز شده از سوی خیران محلات تجمیع نشده است. با این همه، می‌توان گفت که «مشهد مهربان» به لطف مهربانی مردم مشهد، طرح موفقی بوده است.

۱۰ هزار مشهدی پای کار آزادی زندانیان

شورا‌های اجتماعی محلات مشهد؛ تسهیلگر روابط مدیریت شهری با مردم و همچنین مجری طرح «مشهد مهربان» است. مرتضی دبیریان، دبیر شورا‌های اجتماعی محلات مشهد، می‌گوید: تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر از محلات مختلف برای آزادی زندانیان جرائم غیرنقد مشارکت کرده اند؛ اما به دلیل اینکه طرح تمدید شده است و تا دهه ولایت ادامه دارد و ضمن اینکه بخش زیادی از کمک‌ها به طور مستقیم به حساب ستاد دیه استان واریز می‌شود، نمی‌توان مبلغ دقیقی از کمک‌های مردمی اعلام کرد.

او اضافه می‌کند: با برپایی این طرح سال گذشته ۳۰ زندانی از محلات مشهد به آغوش خانواده بازگشتند. در طرح «مشهد مهربان» اولویت با آزادی زندانیان ساکن محله است که از قبل از سوی معتمدان، مراکز نیکوکاری و کمیته امداد شناسایی شده اند، به همین دلیل امسال هم با مشارکت ستاد دیه استان، ضمن برپایی گل ریزان‌هایی در نقاط مختلف مشهد، از ظرفیت خیران محلی نیز استفاده شد تا برای زندانیان جرائم غیرعمد همان محلات کمک شود.

دبیریان تصریح می‌کند که در پایان طرح، معتمدان محله و رئیس شورای اجتماعی محله، به ستاد دیه استان مراجعه می‌کنند و براساس اولویت‌هایی همچون زندانیان ساکن محله، زندانیان دارای همسر و فرزند، زندانیان زیر ۱۸سال و بالای ۶۵سال و زندانیان خانم برای آزادی آنان اقدام و فیش واریزی را بین خیران و نیکوکاران منتشر می‌کنند.

به وقت آزادی ۵۰ زندانی

رئیس ستاد دیه خراسان رضوی قبل از هر توضیحی نگاهی به سابقه سنت گل ریزان برای آزادی زندانیان دارد. او می‌گوید: گل ریزان در میان ایرانیان پیشینه‌ای تاریخی دارد و این پیشینه به ورزش زورخانه‌ای و باستانی کار‌ها برمی گردد. آن زمان و پس از ورزش باهمت ورزشکاران و مردم برای فرد یا افرادی که دچار مشکل مالی می‌شدند گل ریزانی به راه می‌انداختند تا این مشکل برطرف شود.

جوادغفوریان طوسی در ادامه به گل ریزان‌های امسال برای آزادی زندانیان اشاره می‌کند و می‌گوید: برای امسال نیز همانند سال‌های پیشین مراسم گل ریزان آزادی زندانیان در مشهد و شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

آن طور که رئیس ستاد دیه استان می‌گوید پیش بینی شده بود با جمع آوری کمک‌های مردمی در ماه مبارک رمضان امسال زمینه آزادی ۸۸ زندانی در استان فراهم شود، اما در نهایت با کمک‌های مردمی امکان آزادی ۵۰ زندانی فراهم شد.
او در ادامه اشاره‌ای می‌کند به مراسم گل ریزان برگزارشده و می‌گوید: تا پایان طرح «مشهد مهربان» و تمام شدن فرصت واریز نمی‌توان آماری از وجوه جمع آوری شده اعلام کرد.

او از «مشهد مهربان» به عنوان یکی از طرح‌های مؤثر در آزادسازی زندانیان یاد می‌کند و می‌گوید: در این طرح سعی شد با تقویت اخلاق اجتماعی و روحیه خیرخواهانه و با استفاده از ظرفیت مردم، نیکوکاران و خیران محلی برای آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد محلات اقداماتی انجام شود.

شهرداری و شورای شهر مشهد نسبت به سال قبل مشارکت خوبی داشتند و با تبلیغات، زمینه مشارکت بالای مردم را فراهم کردند. برای نمونه تا امروز فقط ۱۵۰ میلیون تومان به حساب بانک ملت ستاد دیه واریز شده است که از طریق این طرح اعلام شده است.

مهربانی مردم در «مشهد مهربان»

گل ریزان هیئت‌های مذهبی و ورزش زورخانه‌ای

رئیس ستاد دیه خراسان رضوی می‌گوید: یکی گل ریزانی بود که توسط هیئت‌های مذهبی و ورزشکاران باستانی در زورخانه ریاحی بولوار وحدت برگزار و به واسطه آن ۱۵۰ میلیون تومان جمع آوری شد و دیگری گل ریزان تشکل‌ها ودانشگاهیان دانشگاه فردوسی بود که به صورت مجازی انجام شد و ۱۰۷ میلیون تومان به آزادی زندانیان کمک کرد.

گل ریزان ۳ میلیاردتومانی طلافروشان

ادامه اظهارات رئیس ستاد دیه استان با توصیف یک اقدام بی سابقه در گل ریزان‌های امسال همراه است. او می‌گوید: تاکنون سابقه نداشته است یک صنف بخواهد مراسم گل ریزانی را جداگانه برگزار کند، اما در رمضان امسال صنف طلافروشان مشهد گل ریزانی را برگزار کردند و مبلغی در حدود ۳ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جمع آوری شد.
آن طور که غفوریان طوسی اعلام می‌کند، اقدام صنف طلافروش برخی اصناف دیگر را نیز به برگزاری گل ریزان مشتاق کرده است، از جمله صنف آرایشگران خانم که بنا دارند گل ریزانی برگزار کنند.

چاووشی به گل ریزان استان پیوست

همراهی محسن چاووشی از خوانندگان کشور با گل ریزان‌های استان، یکی دیگر از مواردی است که رئیس ستاد دیه به آن اشاره می‌کند. او می‌گوید: با پیوستن این خواننده خوش نام کشورمان، به گل ریزان استان، کمک خوبی جمع آوری شد. او شماره کارت ستاد دیه خراسان رضوی را در صفحه مجازی خود قرار داد و به واسطه آن مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان جمع و برای آزادی ۱۰ زندانی نیشابوری استفاده شد.
او اضافه می‌کند: این خواننده خوب کشورمان بنا دارد این اقدام را تکرار کند و گامی دیگر برای آزادی زندانیان در بند استان بردارد.

۷.۷ میلیارد تومان کمک گل ریزانی

غفوریان طوسی می‌گوید: در مجموع با گل ریزان‌هایی که تا امروز برگزار شده ۷.۷ میلیارد تومان جمع آوری شده است که هزینه آزادی ۵۰ زندانی شد.

۴۳ میلیاردی که بخشیده شد

او به اقدامات مؤثر تیم‌های مذاکره کننده برای گرفتن رضایت و کاهش دیه زندانیان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته، شاکیان پرونده‌های استان پس از گفتگو‌های تیم‌های صلح و سازش، از مجموع رقم ۱۳۰ میلیارد تومان بدهی زندانیان برای آزادی، مبلغ ۴۳ میلیارد تومان رابخشیدند.

به گفته او این رقم بیش از دوبرابر کمکی است که توسط خیران و نیکوکاران در سال گذشته جمع آوری شده است.
رئیس ستاد دیه با تأکید بر آنکه شکات می‌توانند بزرگ‌ترین خیران باشند، ادامه می‌دهد: سال گذشته مجموع کمک‌های خیران برای آزادی زندانیان استان ۲۱ میلیارد تومان بود، اما بخشش شکات دوبرابر این مبلغ است.

مهربانی مردم در «مشهد مهربان»در گرامیداشت یاد و خاطره مجاهد سرافراز «شهید علی اکبر ذوقی»، پدر بزرگوار شهید
با اهدای مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به پویش گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد پیوست
و زمینه آزادی چهار نفر از زندانی را فراهم آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->