منابع خبری از پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین در جنوب افغانستان خبردادند طالبان قرارداد ساخت مرحله دوم قطعه چهارم راه آهن هرات_خواف را امضا کردند وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان
سرخط خبرها

خطیب‌زاده: برای ما همه اقوام و گروه‌های افغانستان اهمیت دارد

  • کد خبر: ۱۰۸۹۰۲
  • ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
خطیب‌زاده: برای ما همه اقوام و گروه‌های افغانستان اهمیت دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برای ما همه اقوام و گروه‌های افغانستان اهمیت دارد گفت: طالبان باید به سمت تشکیل دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان برود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با افغانستان و همچنین فعالیت‌های آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: ایشان در جلسات وزارت خارجه حضور دارند و کارها در ارتباط با مسائل مربوط به افغانستان با هماهنگی کامل به جلو می‌رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص حق‌آبه ایران از هیرمند و اظهارات وزیر خارجه در این ارتباط خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: از دو منظر می‌توانم به این سوال پاسخ دهم یکی از منظر حاکمیتی که من از این منظر عنوان می‌کنم و بعد دیگر بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیا که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد.

خطیب‌زاده با بیان این‌که موضوع محیط زیست، موضوعی است که همه مشترکا در این منطقه باید به آن توجه کنند، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم که در تیرماه میزبان وزیران محیط زیست کشورهای منطقه در تهران باشیم تا درباره محیط زیست، ریزگردها و موضوع آب صحبت کنیم.

وی اضافه کرد: با برخی از کشورها در ارتباط با موضوع آب دارای معاهدات لازم‌الاجرا هستیم از جمله با افغانستان. ما با هیات‌های حاکمیتی و دولت‌ها معاهده نمی‌بندیم ما با حاکمیت‌ها توافق می‌کنیم . در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم‌الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا شد. این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم‌الاجرا دارد و قابل پیگیری است، البته ما همواره تلاش کرده‌ایم که با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم و رجوع به بندهای داوری آخرین راه‌حل است که امیدواریم مجبور نشویم که به آن سمت حرکت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با نوع نگاه ایران به طالبان و آیا این نگاه عوض شده و ما دولت طالبان را به رسمیت می‌شناسیم، تصریح کرد: سفرها بین ایران و شخصیت‌های افغانستانی و حتی هیات حاکمه سرپرست افغانستان به طور معمول انجام می‌شود و چیز جدیدی نیست. موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افغانستان یک موضع اصولی و مبتنی بر واقعیت‌های افغانستان و اصول سیاست خارجه ایران است.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که هیات حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت قطعی برای تامین امنیت در داخل افغانستان و این‌که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشند، دارند و باید تلاش کند که به سمت تشکیل دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان برود و این موضع و نگاه ماست که در طی ماه‌های گذشته بارها اعلام و پیگیری شده است. ما درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه‌ها جدی هستیم و وضعیت آنها برایمان مهم است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->