شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

قابلی غذای محبوب افغانستانی‌ها| استقبال مشهدی‌ها از رستوران‌های افغانستانی در گلشهر

  • کد خبر: ۳۳۳۴۹
  • ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
  • ۷
قابلی غذای محبوب افغانستانی‌ها| استقبال مشهدی‌ها از رستوران‌های افغانستانی در گلشهر
حضور طولانی مدت مهاجران افغانستانی در مشهد باعث شکل گرفتن ارتباطات زیادی بین آنها و شهروندان مشهدی شده است. چند سالی است که رستوران‌های محله گلشهر غذاهای افغانستانی به مشتریان خود ارائه می‌دهند که در این بین قابلی محبوبیت زیادی در بین مشتری‌های این رستوران‌ها دارد.

شهرآرانیوز| سید محمدرضا هاشمی، غذاها و خوراکی‌ها مانند آداب و رسوم از شاخص‌های معرفی یک جامعه و کشور محسوب می‌شود. گاهی یک غذای خاص در یک شهر آن قدر معروف می‌شود که آن شهر با همان غذا در میان دیگران شناخته می‌شود. مثل «شُله» در مشهد، «برِیانی» در اصفهان و «اکبرجوجه» در شمال. افغانستان هم مانند دیگر نقاط دنیا غذاهای منحصر به فرد خود را دارد. غذاهایی که طعم ویژه‌ای دارند. تا آنجا که گاهی شنیدن نام این غذاها شما را یاد افغانستان می‌اندازد. چندسالی است که در گلشهر به ویژه خیابان شفیعی 33 (کوچۀ سینما) رستوران‌هایی که غذای افغانستانی سرو می‌کنند، زیاد شده است؛ هرچند روزهای کرونایی حضور در رستوران ها را مانع شده است. اما در گفت‌وگو با «سیدآقا حسینی» می خواهیم درباره غذاهای افغانستانی و نحوه پخت آنها صحبت کنیم و شما را با محبوب ترین آنها بین افغانستانی ها و ایرانی ها آشنا کنیم.

 

از سال ۱۳۷۲ غذای افغانستانی می‌پزم

سیدآقا حسینی هستم، متولد شهر «مزارشریف» در شمال افغانستان. ما سال ۱۳۶۴ به ایران آمدیم. چندسالی است که در گلشهر رستوران غذای افغانستانی دارم و مهمترین غذاهایی که به مشتری ارائه می‌دهیم «کباب تیکه» و قابلی است.

من ۴۴ سال دارم و از سال ۱۳۷۲ آشپزی می‌کنم. سال ۷۲ برای کار به کشور عربستان رفتم و تا سال ۱۳۸۳ در آنجا به شغل رستوران داری و آشپزی مشغول بودم. در واقع من آشپزی را در عربستان یاد گرفتم. در خانوادۀ ما فقط من آشپز هستم. بعد از بازگشت از عربستان در ایران هم آشپزی را ادامه دادم. من در هرات و کابل هم آشپز بوده‌ام و حالا ۱۰ سال است که در گلشهر آشپزخانه دارم و غذای افغانستانی می‌پزم.

 

قابُلی غذای محبوب افغانستانی‌ها| استقبال مشهدی‌ها از رستوران‌های افغانستانی در گلشهر

 

قابلی معروف‌ترین غذای افغانستان

قابلی یکی از معروف‌ترین غذاهای افغانستان است. این غذا در واقع یک غذای ازبکی است و در میان ازبک‌های افغانستان که در استان‌های شمالی این کشور زندگی می‌کنند، طرفداران زیادی دارد. ما در هرات غذایی به نام «کیچری» داریم. در هیچ جای افغانستان کیچری، طعم کیچری‌هایی که هراتی‌ها طبخ می‌کنند را ندارد. مردم استان‌های شمال افغانستان در قابلی درست کردن تبحر زیادی دارند. در واقع ما در هر قسمت افغانستان یک غذای مخصوص داریم؛ کیچری در هرات، قابلی در شمال و انواع کباب‌ها در جنوب افغانستان. علاوه بر این‌ها غذاهای دیگری همچون «کرایی»، «بولانی»، «آشک» و کباب‌های مختلف در افغانستان طرفداران زیادی دارد.

 

قابلی غذای ویژۀ سرآشپز در گلشهر

70 درصد مشتری‌های ما افغانستانی و 30 درصد ایرانی هستند. همۀ مشتری‌های ما از دیگر نقاط شهر به اینجا می‌آیند و در واقع ما از گلشهر مشتری زیادی نداریم. قابلی غذای اصلی رستوران‌های گلشهر است و طبخ آن مراحل خاص خود را دارد. ابتدا ما گوشت را در روغن تَفت می‌دهیم، بعد از یک ساعت که گوشت نیم پز شد، گوشت قابلی را از دیگ بیرون می‌آوریم و کَف دیگ را با هویچ خلال شده می‌پوشانیم. بعد روی آن گوشت نیم پز را اضافه کرده و برنج را بر روی گوشت‌ها می‌ریزیم. سپس همان آبی که گوشت در آن نیم پز شده را روی برنج اضافه کرده و می‌گذاریم دم شود. اضافه کردن کشمش آخرین مرحله از پخت قابلی است. زمانی که غذا نزدیک به درست شدن بود ما کشمش را روی برنج دَم می‌کنیم، در واقع کشمش قابلی سرخ نمی‌شود، بلکه با برنج دم می‌شود.

 

قابُلی غذای محبوب افغانستانی‌ها| استقبال مشهدی‌ها از رستوران‌های افغانستانی در گلشهر



قابلی محبوب ترین غذا در افغانستان

من در رستوان خودم از گوشت گوسفند برای پخت قابلی استفاده می‌کنم. می‌توانیم با گوشت گوساله هم قابلی درست کنیم. قابلی معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذای افغانستان است و طرفداران زیادی در داخل و خارج این کشور دارد. به نظر من اینکه رستوران‌های غذای افغانستانی در گلشهر زیاد شده خوب است، اما باز هم کیفیت غذا حرف اول را می‌زند. در نتیجه من از افزایش رستوران‌ها نگران نیستم. در کباب تیکه ما گوشت را برای 12 ساعت در مواد مخصوصی که از طعم دهنده ها تشکیل شده می‌خوابانیم. قبل از این کار باید چربی‌های اضافۀ گوشت گرفته شود و آن را به تیکه‌های کوچکتر تقسیم کرد. خواباندن گوشت در مواد مخصوص باعث نرمی و خوش طعمی آن در هنگام کباب کردن می‌شود.

 

مَنتو غذایی که با بخار تهیه می‌شود

مَنتو یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار در افغانستان است. این غذا با خمیر تهیه می‌شود. در داخل خمیرهایی که به شکل دایره‌های کوچک برش خورده‌اند، ترکیبی از گوشت چرخ کرده و پیاز گذاشته می‌شود و سپس خمیرهای هلالی شکل مَنتو در دیگ‌های مخصوص بخارپز میشود. خیلی دوست دارم که این کار را توسعه بدهم، اما شرایط طوری است که فعلا نمی‌توانم. رستوران ما از نظر بهداشتی زیرنظر ادارۀ بهداشت است و مجوزهای لازم را دارد. در گلشهر علاوه بر مَنتو، قابلی و کباب تیکه غذاهای افغانستانی دیگری همچون بولانی، آشک و شورنخود هم به فروش می رسد.

در کنار اینها شما میتوانید در گلشهر شیریخ هم پیدا کنید. شیریخ یک بستنی افغانستانی است. این بستنی که سفیدرنگ است از شیر تهیه می شود و یکی از پرطر فدارترین خوراکیها در فصل تابستان در افغانستان است. در گلشهر همچنین شیرینی های افغانستانی و نان‌های مخصوصی که توسط افغانستانی‌ها پخت می‌شود، به فروش می‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بیژن یزدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
3
6
با سلام
خیلی خوشحال هستم به موضوع افغانستانی ها توجه می کنین
من از خوندن این گزارش لذت بردم و ممنون میشم این جور گزارش ها رو بیشتر پوشش بدین
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
1
3
وای به به خیلی خوشمزه اس ما همیشه میریم من خودم ایرانی ام و همسرم افغانستانی وهمیشه میریم گلشهر قابلی البته قیمتش نسبت به غذاهای دیگه بالاتره ولی کیفیتش هم عالیه توصیه میکنم امتحان کنید خیلی عالیه
زهره
Sweden
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
1
5
ممنون از اینکه ما رو با این گزارش‌های خوبتون با غذاها و سنت‌های افغانستان بیشتر آگاه می‌کنین. عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
0
1
عالیه غداتون تشکر فراوان ما 50 مرتبه امدیم خانوادگی خوردیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
0
0
سلام خسته نباشی میشه لطفا آدرس دفیق تونه بدین
ناشناس
United States of America
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
0
0
ادرس رستوران کجاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
0
0
واقعا خوشمزه است ما خانوادگی یک بار رفتیم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->