فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نفس‌های آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱؛ بازنشستگان تامین اجتماعی در حسرت افزایش حقوق خود ماندند! (۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱)

  • کد خبر: ۱۰۹۱۸۹
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
  • ۳۱
نفس‌های آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱؛ بازنشستگان تامین اجتماعی در حسرت افزایش حقوق خود ماندند! (۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱)
اگرچه در آستانه سومین ماه سال جاری هستیم، اما هنوز هیات دولت افزایش حقوق بازنشستگان ۱۴۰۱ را ابلاغ نکرده و به نظر می‌رسد این ماه هم حقوق بازنشستگان به صورت علی‌الحساب واریز شود. اما مشکل کجاست و چرا افزایش حقوق بازنشستگان اعمال نمی‌شود؟ آیا علت اصلی، کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی است؟

به گزارش شهرآرانیوز، اردیبهشت به انتهای خود رسید، اما از افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ بازنشستگان خبری نشد. مطرح نشدن این موضوع در جلسات اخیر هیات دولت به احتمال پرداخت علی‌الحساب حقوق اردیبهشت کارمندان و کارگران بازنشسته بیشتر قطعیت داد.

۳ فرضیه درباره تاخیر افزایش حقوق بازنشستگان

امروز و فردا شدن افزایش حقوق بازنشستگان، حالا تا آستانه سومین ماه سال کِش آمد. در باب این اتفاق چند فرضیه محتمل است:

۱- ترافیک کاری در هیات دولت
فرضیه اول، آنکه مثل همیشه دلیل تاخیر با ترافیک کاری هیات دولت و صف طولانی مصوبات در شرف تصویب ارتباط دارد. به بیان دیگر سراعضای هیات دولت آنقدر شلوغ است که هنوز فرصت موافقت با افزایش حقوق بازنشستگان را پیدا نکرده‌اند.

۲- چالش تامین بار مالی
در خصوص فرضیه دوم، بحث تامین بار مالی افزایش‌های جدید در میان است، به صورت مشخص در سال‌های گذشته صندوق‌های بازنشستگی همیشه در سرازیری بحران قرار داشتند، دلیل این کار از تسویه نشدن طولانی‌مدت بدهی‌های معوقه دولت تا وابستگی بیش از اندازه به اعتبارات دولتی و برهم خوردن تراز هزینه و درآمد متغییر است.

در چنین وضعیتی بعید نیست تامین بارمالی افزایش حقوق سالیانه به فرآیندی، زمانبر تبدیل شود. زیرا اینجا موضوع یافتن منابع پایدار مالی در میان است.

۳- برنامه اصلاحات ارز ترجیحی
اما فرضیه سوم به نوعی متاثر از حال و هوای اجرای برنامه اصلاحات ارز ترجیحی است. واضح است که هدف و انگیزه این اصلاحات محدودیت شدید منابع مالی است که دولت سیزدهم وارث آن محسوب می‌شود.

این مساله در کنار بودجه بحث‌برانگیز سال ۱۴۰۱ و پرداخت وام‌های مختلفی که در دستور کاری بانک‌ها قرار دارد، به این نتیجه منتج خواهد شد که دولت برای کنترل نقدینگی، موقتا کاری با افزایش حقوق بازنشستگان ندارد.

ماجرا چیست؟
در خصوص این فرضیات، فرشید یزدانی، از صاحب‌نظران بیمه‌های اجتماعی می‌گوید: در مقایسه با سنوات پیشین، طولانی شدن روال ابلاغ افزایش سالیانه حقوق هنوز آنقدر‌ها هم طولانی نیست.

وی ادامه می‌دهد: در سنوات گذشته در سازمان تامین اجتماعی این تاخیر تا تیر هم رسید. در واقع آن زمان علت این اتفاق ناهماهنگی‌های اداری در بروکراسی دولتی بود.

یزدانی می‌گوید: هرچند تغییرات اقتصادی چند هفته اخیر باعث شد تا این تاخیر بیشتر به چشم بیاید. اما بعید است دلیل این اتفاق، کنترل نقدینگی باشد. بالاخره این افزایش دیر یا زود باید اعمال شود و دولت باید مابه‌التفاوت ماه‌های قبل را پرداخت کند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: به صلاح دولت است این افزایش زودتر اعمال شود. این طوری هم بار مالی کمتری متوجه صندوق‌های بازنشستگی است و هم قدرت مالی مردم در شرایط جدید بیشتر می‌شود.

وی گفت:، اما ممکن است تامین بار مالی دلیل این باشد، شبیه این اتفاقسال‌های پیش افتاد. اما نمی‌توان گفت مشکل بار مالی با بحران صندوق‌های بازنشستگی ارتباط مستقیم دارد. باید منتظر انتشار گزارش جدید ماند و بعد در این مورد با قطعیت صحبت کرد.

چالش افزایش قیمت کالا‌های اساسی

تاخیر در اعمال افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان، اتفاق جدیدی نیست. اغلب اوقات تشریفات اداری و حقوقی مانع می‌شوند تا مستمری بازنشستگی از همان ابتدای سال افزایش یابد.

مثلا در سازمان تامین اجتماعی سابقه این تاخیر تاریخی تا انتهای فصل هم می‌رسد. برای صندوق بازنشستگی کشوری نیز سوابقی از به تاخیر اعمال افزایش‌ها ذکر می‌شود.

با این وجود، تاخیر امسال حال و هوای دیگری دارد. به صورت مشخص انتظار می‌رفت که طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ حقوق کارمندان بازنشسته به میزان ۱۰ درصد افزایش یابد.

در خصوص افزایش مستمری کارگران این انتظار حول ۳۸ درصد تا ۵۷ درصدی بود که در شورای عالی کار برای افزایش دستمزد کارگران شاغل تعیین شد و هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی نیز آن را مبنای افزایش‌های جدید قرار داد.

اما در این شرایط که همه بازنشستگان برای شنیدن خبر اعلام افزایش حقوقشان، سرپا گوش بودند، اتفاق دیگری افتاد و بر اهمیت این اعمال هرچه زودتر این افزایش افزود.

دولت بالاخره برای مساله پرداخت یارانه و ارز ترجیحی راه حلی نهایی یافت، برنامه اصلاح ارز ترجیحی به اجرا درآمد و در همان بدو کار نوسانی در بازار کالا‌های اساسی به وجود آمد.

با وجود آنکه در این برنامه به عضو خانوار‌های مشمول یارانه جدید۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پول نقد پرداخت شد، اما ابلاغ نشدن موضوع افزایش سالیانه حقوق و مستمری در زندگی روزانه بازنشستگان بیش از هر زمان دیگری به چشم آمد.

در همین رابطه در روز‌های گذشته سازمان تامین اجتماعی که طرف حساب کارگران بازنشسته هستند چند بار در صدد دلگرم کردن مستمری‌بگیران خود برآمدند و گفتند به محض تصویب افزایش حقوق بازنشستگی در هیات دولت، مابه‌التفاوت فروردین و اردیبهشت را پرداخت می‌کنند.

صندوق بازنشستگی کشوری نیز هرچند جامعه مخاطب کمتری دارد، اما نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که در آن افزایش حقوق یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان بود.

منبع: تجارت نیوز

اینجا بخوانید:چشم امید بازنشستگان تامین‌اجتماعی به جلسات یکشنبه و چهارشنبه‌های هیات دولت خشک شد! افزایش حقوق شاید وقتی دیگر!


اخبار ویژه بازنشسته‌ها در لینک زیر:

instagram.com/bazneshasteh.news

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۶
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
2
به این دولت امیدی نیست،فقط همین
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
3
ایمان دارم که اگه کسی درصدد ضایع کردن حق بندگان خداباشد درهمین دنیا مجازات خواهدشد..هرکدوم از اعضای دولت که درتصویب حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی سنگ اندازی کند قطعاازطرف خداوند بی پاسخ نخواهدماند..صبرکنید وببینید..
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
4
سلام..اصلا کاری به بار مالی و این چیزا نداره ...موضوع به احتمال زیاد مقدار درصد تعیین شده اس
کمال
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
3
شاهکاردولتی که خودراطرفدارمحرومین میداند این همان لذت وشیرینی عدالتی است که وعده داد آقای رییسی درودبرشرف دکترروحانی که حالا باید قدرش رابدانیم زنده وجاوید باد دکتراحمدی نزاد حامی محرومین خداروح امام بزرگوارمان امام خمینی راشاد کند که فرمود شماها یک نانوایی راهم نمیتوانید اداره کنید
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
2
اقایان با تصویب نکردن افزایش حقوق بازنشتگان نشان دادند که چقدر نسبت به این مردم کینه دارند و مردم را اصلا به حساب نمی اورند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
0
اگر علت عدم توجه به تائید حقوق بازنشستگان تامین اجتماع ترافیک کاری میباشد پس چه بهتر که برای افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ از حالا به دولت پیشنهاد شود از ۱۴۰۱ که محروم شدیم هزارو یک بهانه بی مورد چرا برای چه بخدا قسم مطمئن باشید که به درگاه خدا پاسخ گو خواهید بود.باز هم از دو روز باغی مانده فرصت را از دست ندهید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
3
متاسفم برای دولت وتمام مسئولین که به فکر مردم مخصوصا گارگران وبازنشسته گان تامین اجتماعی نیستند شما با این حداقل حقوق میتوانید اجاره خونه بدهید خرج یک ماه خانواده راتامین کنید حقوق خودتدن چفدره خونه دارید ماشین دارید بااین تورم چه انتظاری از یک مستمری بگیر یک گارگر یک کارمند دارید حتما باید تحمل کنه برای اعتراض بیرونم نیاد اگه نمی تونید بسم الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
0
الهی خانواده تان در حسرت بمانند کسانی که با افزایش قانونی حقوق ما مخالفت می کنید...خدا به زمین گرمتان بزند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
0
ای کسانیکه درتصویب حقوق بازنشستگان بیچاره تعلل وکارشکنی میکنید ماهم خدایی داریم هنوز نشده که بچهایت باعروس ودامادهات بانوهات بیان منزلتان وشمابااین حقوق ناچیز رنگت سرخ شود ببینی چه حالی داری امیدوارم هرکسی درکارماکوتاهی وسهل انگاری یاعمدا کارشکنی میکند به چنین وضعیتی دچارشود تابداند ماچه میکشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
1
حضرات . این بازنشستگان تامین اجتماعی همانها هستند که باعث
روی کار آمدن شما شدند پس برای عبرت جوانان هر چه میتوانید
به آنها فشار بیاورید.
انسانم ارزوست
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
0
هردم ازاین باغ بری میرسد
تازه تر از تازه تری میرسد.
پایان شب سیه سپید است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
0
واقعا شماها خجالت نمی کشید از اینهمه دروغ تحویل مردم داده میشه والا بخدا این دنیا اصلا ارزش نداره اینقدر دلخوش به این دنیا نباشیدذره ای بفکر بقیه باشید خدا شاهدوناظر همه چی هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
0
الان در این وضعیت بغرنج وظیفه انسانی مسئولین تامین اجتماعی اینه که شتابان بسوی افزایش حققها برن نه اینکه دو ماه از سال گذشته و با این تورم صد در صدی ما با فلاکت باید زندگی کنیم دیگه بهمون قرض هم نمیدن میگن قیمتا ثانیه ای بالا میره شما بگید چکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
0
دولت دست تو جیب تامین اجتماعی کرده و یارانه مردم رد داده. بخاطر همین صندوق فعلا نمیتونه افزایش حقوق بده و دولت هم بقول معروف این پا و اون پا میکنه که زمان بیشتری بگذره.
پرویزی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
1
این فرشید ومهشید دیگه کیه به این آقایان وقتی حرف میزنند یا ننویسید یا بگین آقای عزیز مشخص میشد ولی مابهالتفاوت فرورین در تیر ماه پرداخت میشد
اکبر محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
0
بااین افزایش روزانه قیمتها چرا بازنشستگان باید تاوان دوما ه تاخیر درپرداخت اضافی که حقشان است بدهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
0
اصلا افزایش حقوق تامین اجتماعی هیچ ربطی به دولت نداره و بار مالی و اختصاص بودجه براش نداره آنوقت شعار میدم که چرا دولت آمریکا برای کشورهای دیگه تصمیم میگیره و دخالت میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
0
درتعجبم گویاجناب رئیس جمهورتعریفی و هئیت دولت نخبه اش درماه مبارک رمضان برنامه زندگی پس اززندگی راندیده اندکه اگر می دیدنداین چنین به مردم نمی کردند؟؟!! درنزدخداهمه چیز هم ثبت است وهم مورد حساب وکتاب مامردم فریخته اعتقادداریم گویا شماهاکه دم از دیانت میزنیدپابندنیستی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
0
بازنشستگان.راخداکمک.کنه.فقط.خدایه.تیکه.نان.خشک.توسفرمون.نیس.
حداقل بگیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
0
کاش سربازان گمنام امام زمان سر از ته و توی این سازمان تامین اشتباهی و زدوبندها وبریزوبپاشهای اون در میاوردن و مسببین بدبختی و بیچارگی بازنشسته ها رو زیرسوال میبردن. نفرین مظلومان کارگری دیریازود اثرمیکنه ولی هرگز سوخت وسوز نداره
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
0
یعنی اینا هیچ ارزشی برا بازنشسته قائل نیستن خبر ندارن که ما نصف جمعیت ایران هستیم باعث کدورت خاطر ما بشوید اون روی خشن کارگر را خواهید دید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
0
ای با شرفها ای جوانمردان به داد این ملت برسیدتادیرنشده که وقتی نماندهاست که همه مردم بپاخیزند برای احقاق حق خود!!.
شاکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
0
0
خجالت نمی کشید ؟؟؟؟؟هرچی مردم بیشتر اعتراض کنن شما بی تفاوت تر میشید اصلا هدفتون رفاه مردم و علی الخصوص بازنشسته ها نیست فقط دروغ و وعده و وعید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
0
0
فقط درووووغ خجالت نمیکشید اخههههه اگه نمیخایید پول بدید چرا الکی تو تلویزیون هی قول امروز فردا میدید اخه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
0
0
بهتر والا همه بکشید ک نخواید پولی بدیدن بخدا مرگ بهتراز این زندگی مردگی ن زندگی برا خودتون راحت باشید
علی سبزواری
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
0
0
اگه افزایش حقوق بار مالی برای دولت نداره چرا موافقت نکردند واقعا جای تأسف داره بااین تورم و بااین حقوق بشه زندگی کرد همین سنگ اندازی ها رو میکنن میشیم زیر خط فقر
پنج میلیون تومان پول بنزین ماشینهای خودشون نیست
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
0
بی سلام . آقایان هیت دولت در کشور ایران .. ازاینکه بی توجه هستید نسبت به حق بازنشستگان بدبخت واقعا دست شما درد د نکنه . دو سه سال دیگر بازهم رای گیری میشود . من به نوبت خودم . خدا هم پایین بیاد در انتخابات شرکت نمی کنم .اگر عمر باقی باشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
0
خدا سزاتون رو بده که اینقدر ما رو شرمنده زن وبچه هامون کردین .افزایش حقوق بازنشسته بیمه چی شد
عرفان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
0
یعنی دولت ده دقیقه نمی تونه‌وقت‌بزاره‌برای‌تعیین‌تکلیف‌حقوق‌بازنشسته‌ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
0
معنی حکومت اسلامی این نیست. مسئولین که با شکم پر میخواین بهترین ماشین‌ها رو سوار میشین حقوق های آنچنانی میگیرین که اصلا هم باعت تورم نمیشه بچه هاتون سفر خارج دارن. میدونین حداقل بگیر تامین اجتماعی دوماهه با حقوق 4200 و بعصا 3500 سپری کردن لطفا سکوت رو بکنین. تا ماصبرمان لبریز نشده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
0
خوب حد اقل تا افز ایش حقوق خوراکیها را کران نمی کردن حالا ما چکا ر کنم همه چیز گرونه من مانم چه کار کنم ما هانه با ۵۰۰ هزار زند گی می کنم انصافه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->