آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

مستند موفق نیاز به ایده‌های منحصر به فرد دارد

  • کد خبر: ۱۰۹۲۹۸
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
مستند موفق نیاز به ایده‌های منحصر به فرد دارد
زمان‌پور کیاسری، کارگردان مستند گفت: به عنوان یک سازنده مستند تاکید می‌کنم که فیلم خودتان را بسازید و به فکر جشنواره‌های اطرافتان نباشید، چرا که اینگونه می‌توانید با فلیمی که ایده ساختش را خودتان مطرح کرده‌اید جایزه جشنواره‌ها را نیز درو کنید.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز؛ مهدی زمان‌پور کیاسری در نشست کارگردانی مستند حماسه که در محل حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مستند یک نوع نگاه به مقوله‌ای خاص است. مقوله خاص به دلیل حقیقت است که مستند را با انواع دیگر فیلم‌ها متفاوت می‌کند.

وی اضافه کرد: اینجا حقیقت بولد است و قصد داریم با نگاهی خاص به مستند نگاه کنیم. حقیقت همیشه یکی است و همه یک چیز را می‌بینند، اما هر کس به روش خاص خودش به سمت حقیقت می‌رود و هر فردی که مستندی می‌سازد نگاه خاص خود را به همراه دارد و این موضوع به این دلیل است که ایده‌های ساخت از دریچه ذهن مستندساز بیرون می‌آید.

این کارگردان مستند‌ساز ادامه داد: برای مثال ما شعرای مختلفی داریم که در سبک‌های متفاوت شهرت خاص خود را دارند و این شهرت به دلیل نگاه متفاوت آن‌ها در حوزه مورد فعالیت‌شان بوده است. پس باید بدانیم که راه حرکت در مسیر درست و چگونگی حرکت بسیار مهم است.

زمان‌پور کیاسری خاطرنشان کرد: در مستندسازی نیز ما با همین مورد رو به رو هستیم و هر فردی که می‌تواند باید با زبانی که می‌داند فیلم بسازد. در حال حاضر دنیا نیز به دنبال سادگی عمیق در فیلم‌ها و بیشتر فیلم‌های مستند است، البته فیلم‌ساز باید شیوه بیان را یاد داشته باشد و بداند که چگونه می‌توان یک مستند ساخت؛ چرا که یک نسخه برای همه صدق نمی‌کند.

وی عنوان کرد: وقتی قرار است فیلم مستندی ساخته شود باید به کاربرد آن به صورت ویژه توجه شود. در این راستا سازنده باید ساختاری در ذهن داشته باشد و به دنبال کار دلی نباشد. برای ساخت یک مستند نیازمند تحقیق و مطالعه در مورد یک سوژه هستیم تا بتوان درون آن را پیدا کرد. در نهایت باید روی کار تسلط داشت و با ساختار و فرمی خاص کار را ادامه داد.

این کارگردان مستند عنوان کرد: سازنده فیلم با هر فرمی که پیش رود در نهایت مستند خودش را ساخته است و، چون مستند از وجود شخص بیرون می‌آید و نگاه متفاوتی به اتفاقات روزمره دارد با دیگر ساخته‌ها متفاوت است. به عقیده من باید در ساخت مستند، هر فردی سبک خاص خودش را داشته باشد و با نوع نگاه منحصر به خودش کاری را بسازد.

زمان‌پور کیاسری اظهار کرد: به عنوان یک سازنده مستند تاکید می‌کنم که فیلم خودتان را بسازید و به فکر جشنواره‌های اطرافتان نباشید، چرا که اینگونه می‌توانید با فلیمی که ایده ساختش را خودتان مطرح کرده‌اید جایزه جشنواره‌ها را نیز درو کنید. زمانی شرکت در جشنواره‌ها حس خوبی به شما منتقل خواهد کرد که به عنوان مستندساز بتوانید کاری انجام دهید و قدمی بردارید.

وی گفت: برای ساخت مستند چه باید کرد؟ اولین موضوع مود بحث سوژه است. سوژه باید موضوعی جذاب برای مخاطب باشد. برای مثال در سفرم به سوئیس که برای من بعد از کیاسر زیباترین شهر و کشور در دنیاست متوجه شدم که آمار خودکشی بالاست و آنجا بود که جرقه ساخت یک مستند با سوژه‌ای جذاب به ذهنم خطور کرد که کرونا فعلا مانع از ساخت آن شده است.

این کارگردان مستند اضافه کرد: با توجه به موارد گفته شده پس از انتخاب سوژه، مستنساز باید شیوه بیان خود را مشخص کند. یکی از شیوه‌های بیان شیوه تعاملی است؛ در این شیوه تصویر کم است، افرادی هستند که صحبت می‌کنند و ... نیاز به حضور پررنگ دوربین در تصویر نیست.

زمان‌پور کیاسری خاطرنشان کرد:، اما ساخت مستند برای رسانه تصویری از مهم‌ترین موارد قابل توجه در مستندسازی است. در اینجا پس تصویر در اولویت قرار دارد و تمام برنامه‌ریزی‌ها ابتدا باید روی تصویر باشد.

وی اضافه کرد: با اینکه صدا، موسیقی و ... در در مستند مهم است، اما همانطور که گفته شد تصویر از مهم‌ترین موارد است. مستندساز پس از توجه به تصویر در ادامه می‌تواند مواردی که در ذهن دارد را اجرایی کند و روایت مستند خود را به تصویر بکشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->