اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

مشارکت شفاف مدیریت شهری مشهد با ۳۸۵۰ مسجد و هیئت مذهبی با راه‌اندازی سامانه «سما»

  • کد خبر: ۱۰۹۵۷۲
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
مشارکت شفاف مدیریت شهری مشهد با ۳۸۵۰ مسجد و هیئت مذهبی با راه‌اندازی سامانه «سما»
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست این کمیسیون گفت: رویکرد شورا حل مسائل و مشکلات مساجدی است که نیاز به تجهیزات دارند.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ شفافیت و برقراری عدالت در برخورداری از امکانات، موضوعی است که شورای ششم از ابتدای فعالیت خود بر آن تأکید داشت و ارائه طرح شفافیت در کمک‌های نقدی و غیرنقدی بخش مهمی از پازل شفافیت در اقدامات مدیریت شهری است.

این مهم پس از بررسی‌های نهایی طرح یاد شده و با ایجاد سامانه اختصاصی برای این موضوع، بستری مناسب برای ارائه حمایت‌های شهرداری از تشکل‌های مختلف را فراهم می‌کند به گفته متولیان این حوزه، سامانه «سما» شهرداری مشهد هم اکنون در حال سپری کردن دوره آزمایشی است تا پس از اعمال نظرات و درخواست‌های اعضای شورای شهر و کارشناسان این حوزه در اختیار تشکل‌های مختلف به عنوان بازوی فرهنگی شهر قرار گیرد.

اهتمام مدیریت شهری در حمایت از فعالیت‌های مساجد

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد در نشست این کمیسیون، با اشاره به اینکه مدیریت شهری در کمک به مساجد اهتمام دارد، گفت: رویکرد شورا حل مسائل و مشکلات مساجدی است که نیاز به تجهیزات دارند.

حجت الاسلام حسن منصوریان افزود: در ارائه کمک به هیئت‌های مذهبی به ویژه در مناسبت‌های خاص با تلاش برای هم افزایی بیشتر بین هیئت‌ها و تقویت برنامه‌های آن‌ها گام برمی داریم.

صندوق حمایت از هنر و تولیدات فرهنگی ایجاد شود

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست با تأکید بر تداوم تزریق منابع مالی به تشکل‌های فرهنگی گفت: بسیاری از تشکل‌ها به دلیل نبود منابع پایدار چشم اندازی برای آینده ندارند، در حالی که مدیریت شهری می‌تواند با تمرکز بر توانمندسازی این تشکل‌ها در حوزه اقتصادی، به آن‌ها در تأمین منابع پایدار کمک کند.

مجید طهوریان عسکری با ارائه پیشنهاد ایجاد صندوق حمایت از حوزه هنر و تولیدات فرهنگی اظهار کرد: شهرداری باید تلاش کند تا کمک‌های نقدی و غیرنقدی به تشکل‌ها در همه حوزه‌ها اعمال شود تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های مدیریت شهری برای حمایت از تشکل‌های فرهنگی استفاده کنیم.

شهرداری به دنبال خدمت قانونی و شفاف

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: هدف از پیشنهاد طرح شفافیت در کمک‌های نقدی و غیرنقدی، تهیه آیین نامه‌ای برای تمام زمینه‌ها و شئونات کمک شهرداری به تشکل هاست.

حمید ضمیری افزود: تاکنون چنین مصوبه‌ای برای شفاف سازی کمک‌ها و حمایت‌های شهرداری در شورا نداشته ایم؛ سامانه‌ای که با راه اندازی آن می‌توان حمایت از هزارو ۱۵۰ مسجد و بیش از ۲ هزارو ۷۰۰ هیئت مذهبی را در شهر براساس اقدامات آن‌ها و برپایه اصل شفافیت و عدالت محوری پیگیری کرد.

سامانه سما، ساز و کار مناسب برای ارائه خدمت به تشکل‌ها

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز با اشاره به اینکه کمک‌ها و مشارکت‌های شهرداری براساس ضوابطی مشخص انجام شده است، گفت: پیشنهاد معاونت فرهنگی این است که تا حد ممکن کمک‌های نقدی به تشکل‌ها را حذف کنیم و به جای آن خدمات مختلف و مورد نیاز را براساس ساز و کار این سامانه در اختیار تشکل‌ها قرار دهیم.

حسین باغگلی بیان کرد: این سبک از حمایت‌های غیرنقدی می‌تواند بخش دیگری از دغدغه اعضای شورای ششم در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار یا دیگر حمایت‌های این چنینی را پوشش دهد.

تأکید شورا بر بازگشایی بازار کتاب گلستان

فعالیت دوباره بازار کتاب گلستان موضوع دیگری بود که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و معاونان اقتصادی و فرهنگی شهردار مشهد بررسی شد. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد با شرح حواشی درباره بازار کتاب گلستان گفت: بازار کتاب گلستان در پایان دوره پنجم شورای شهر مشهد با قراردادی پانزده ساله به مجموعه خصوصی سپرده شده بود.

از آنجایی که این شکل واگذاری مورد تأیید شورای ششم نبود و جمع بندی‌ها این بود که کاربری این بازار همچنان به بحث کتاب و کتاب خوانی اختصاص پیدا کند، اقدامات برای بازگشایی و فعالیت مجدد این بازار در دستورکار قرار گرفت.

منصوریان با اشاره به اینکه بازار کتاب مناسبی در شهر مشهد نداریم، ادامه داد: توجه به موضوع کتاب و کتاب خوانی یک اقدام فرهنگی است. البته اگر برنامه ریزی درستی در این زمینه انجام شود، این قبیل اقدامات به دلیل حضور ناشران مختلف می‌توان درآمدزا باشد.

گذر صنایع فرهنگی، مدل پیشنهادی معاونت اقتصادی

معاون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد نیز در این زمینه گفت: بازسازی و تکمیل بخش دوم بازار کتاب گلستان و مدل بهره وری از بخش‌های ابتدایی این بازار دو موضوعی است که این معاونت بر آن تأکید دارد.

محمود عیدی افزود: معاونت اقتصادی در مدل پیشنهادی خود برای بازار کتاب گلستان که به زودی آماده ارائه است این بازار را به عنوان گذر صنایع فرهنگی دیده است و قرار است این طرح پس از تکمیل به کمیسیون فرهنگی ارسال شود.

وی با بیان اینکه خلع ید کامل بازار گلستان انجام شده است، اظهار کرد: هدف از ایجاد این مدل علاوه بر بهره مندی فرهنگی از بازار گلستان تأمین منابع لازم برای تکمیل بخش دوم بازار است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز با تأکید بر واگذاری این بازار به معاونت فرهنگی شهرداری گفت: پاتوق‌های فرهنگی باید در موقعیت‌های مناسب و پاخور مردم باشند.

مشهد میزبان نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداران کلان شهر‌های ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداران کلان شهر‌های ایران در مشهد برگزار می‌شود. حسین باغگلی افزود: چهل و ششمین نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلان شهر‌های ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر میراث فرهنگی، شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلان شهر‌های ایران، به همراه جمعی از مسئولان کشوری، به میزبانی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: این گردهمایی در دو روز متوالی در روز‌های دوم و سوم خرداد ماه امسال با هدف بررسی برنامه‌های کمیسیون در سال ۱۴۰۱و انتقال تجربیات مدیریت شهری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی میزبان کارشناسان و صاحب نظران حوزه شهری است.

باغگلی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع اهدای عضو گفت: در همین راستا در روز اهدای عضو اکران عمومی گسترده‌ای در شهر با عنوان «جان آفرین» انجام شد. معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد به برنامه ریزی مدیریت شهری برای اقدامات فرهنگی در دهه کرامت اشاره کرد و افزود: برنامه‌های دهه کرامت در دو بخش اجرایی می‌شود.

بخش اول این برنامه‌ها در زمینه گرامیداشت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر است و بخش دوم برنامه‌های دهه کرامت که با وقفه‌ای چند روزه به دلیل هم زمانی این ایام با رحلت امام خمینی (ره) از شانزدهم خرداد ماه دوباره پیگیری می‌شود به فعالیت‌های فرهنگی برای گرامیداشت میلاد امام هشتم (ع) اختصاص می‌یابد.

وی با اعلام خبر افتتاح مجموعه مادر و کودک در دهه کرامت اظهار کرد: ارائه لایحه برای رایگان شدن ناوگان اتوبوس رانی برای دختران در دستور کار است. همچنین گل‌باران حرم، جشن ویژه برای دختران حاشیه شهر، فعالیت اتوبوس‌های شادی در مناطق حاشیه شهر، همایش آزادسازی زندانیان، برپایی جشن‌های مشترک با هیئت‌های مذهبی شهر، اختتامیه جام رمضان و همایش ویلچررانی در پارک ملت بخشی از برنامه‌های فرهنگی مدیریت شهری در دهه مبارک کرامت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->